Directive UE pentru sporirea securitatii in trafic
02.02.2010
        
Distribuie acest articol!   

Studiile UE arata ca, prin echiparea autovehiculelor cu sisteme de asistare la franare, se pot evita anual, in Europa, pana la 1.100 de accidente fatale in care sunt implicati pietoni. Conform directivei UE intrata in vigoare la finalul anului trecut, toate modelele de autoturisme si autoutilitare usoare din UE trebuie sa fie echipate standard cu sisteme de asistare la franare. Mai mult, din 24 februarie 2011, aceasta reglementare se va aplica si tuturor autovehiculelor noi. Prevederile sunt incluse in noua directiva UE ce urmareste imbunatatirea gradului de protectie a pietonilor aflati in trafic.

Sistemele de asistare la franare reduc pericolul de accidentare a pietonilor si sprijina evitarea coliziunilor din spate. Sistemul de asistare la franare ofera sprijin in cazul franarii de urgenta: daca soferul apasa brusc pedala de frana, sistemul considera ca este vorba despre o situatie de urgenta. Presiunea de franare creste imediat, imbunatatind astfel procesul de franare. Distanta de oprire va fi redusa, evitandu-se astfel coliziunile.

Studiile Bosch efectuate prin intermediul bazei de date pentru accidente GIDAS (German In-Depth Accident Study) indica faptul ca, in cazul accidentelor din Germania soldate cu victime umane, aproape o treime dintre soferi nu au franat inainte de coliziune, iar jumatate nu au folosit capacitatea maxima de franare a autovehiculului. Astfel, pentru a preintampina situatii asemanatoare, sistemul de franare de urgenta cu functie de anticipare dezvoltat de Bosch asista soferul in trei etape. Prin intermediul functiei de avertizare la coliziune, sistemul recunoaste un potential obstacol si avertizeaza soferul – mai intai acustic sau vizual, apoi printr-o scurta actionare a franelor. Daca soferul reactioneaza si franeaza, presiunea de franare este adaptata prin intermediul sistemului de asistare la franare in caz de urgenta cu functie de anticipare, astfel incat soferul sa nu intre in coliziune cu respectivul obstacol. In cazul in care soferul nu reactioneaza deloc si daca impactul nu mai poate fi evitat, sistemul franeaza cu forta maxima, cu putin timp inainte de coliziune. O analiza derulata de Bosch in baza de date GIDAS indica faptul ca, prin intermediul unui sistem de franare de urgenta cu functie de anticipare, ar putea fi evitate aproximativ trei din patru colizuni din spate soldate cu victime umane.

In prezent, obiectivul industriei de autovehicule este dezvoltarea unor sisteme cu functie de anticipare care, prin intermediul unor senzori radar si video, sa analizeze traficul existent in fata autovehiculului. „Sistemele de franare de urgenta lansate ulterior vor interpreta situatia din trafic si vor oferi soferului un sprijin inteligent in procesul de franare”, afirma Werner Struth, directorul departamentului Sisteme de Control al Sasiului din cadrul Bosch. „Astfel de sisteme vor fi tot mai des integrate in urmatorii ani in cadrul autovehiculelor. Din 2010, acest sistem fabricat de Bosch va intra in productia de serie pentru autovehiculele Audi”.

Directiva UE care vizeaza „cresterea protectiei pietonilor si a altor participanti la trafic” include, pe langa obligativitatea echiparii autovehiculelor cu sistemul de asistare la franare, si unele prevederi mai stricte referitoare la aprobarea unor bare de protectie suplimentare si a sistemelor frontale de protectie. Acest fapt urmareste reducerea pericolului de accidentare a pietonilor sau biciclistilor in cazul unei coliziuni. Directiva urmareste sporirea nivelului de siguranta in trafic. Aceasta prevede ca toate autovehiculele sa fie echipate treptat, pana in noiembrie 2014, cu programul electronic de stabilitate (ESP). De asemenea, autovehiculele utilitare trebuie sa fie echipate suplimentar, incepand cu anul 2015, cu sisteme de franare de urgenta cu functie de anticipare, precum si cu sisteme de asistare la mentinerea benzii de rulare.

Distribuie acest articol!