INEDIT: Automobilul Malaxa, made in Resita
09.10.2013
        
Distribuie acest articol!   

Se pare ca primul automobil 100% romanesc a fost produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Resita. Cel putin asa sustine portalul de stiri InfoCS.ro, de unde am preluat articolul de mai jos.

Malaxa a fost un automobil romanesc construit in 1945 la Resita, in fabricile industriasului roman Nicolae Malaxa, al carui nume il purtau. Proiectul autoturismului apartine unu grup de ingineri si tehnicieni de la uzinele ASAM si Malaxa din Bucuresti si IAR din Brasov, condusi de ing. Petre Carp.

Masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, cu racire fortata cu aer, capabil sa dezvolte 30 CP. Solutia constructiva era “totul in spate”, motorul formand un tot cu diferentialul si cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferentialul si cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura racirea motorului, intre plafon si acoperis era lasat un spatiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din fata, de deasupra parbrizului si era canalizat prin acoperisul cu pereti dubli, cu ajutorul unui ventilator, care il absorbea, dirijand o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

Malaxa oferea un nivel inalt de confort si putea transporta pana la sase persoane. Caroseria avea o forma aerodinamica, foarte eleganta, cu portbagajul in partea din fata, sub capota, unde se afla si roata de rezerva. Prinderea caroseriei pe sasiu se facea prin tampoane de cauciuc. Viteza maxima era de 120 km/ora, iar consumul de benzina era de 10 litri/100 km. Caroseria era montata pe sasiu cu tampoane de cauciuc de 10 cm grosime, ceea ce-i dadea un confort in mers neegalat de alti fabricanti. S-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947.

Productia a fost oprita cand sovieticii au decis sa mute linia de asamblare in URSS, dupa ce un oficial de la Moscova, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa si a ramas impresionat de performantele acestuia. (numele acestui general- maior era Leonid Brejnev – 1906-1982). Generalul Brejnev a fos asa de impresionat de acel automobil, incat a chemat Kremlinul la telefon si a cerut mutarea uzinei Malaxa din Resita, la Podgorye, in Urali. Asa a murit automobilul Malaxa.

Foto: InfoCS.ro

Distribuie acest articol!