75 de ani de la victoria lui Petre Cristea pe Nurburgring
21.05.2014
        
Distribuie acest articol!   

Cu 75 de ani in urma, pe 21 mai 1939, Petre Cristea si al sau BMW 328 se impuneau in cursa Eifelrennen, pe Nurburgring. Era o victorie spectaculoasa, fiind realizata in fata echipei oficiale BMW pe unul din cele mai dificile si mai faimose circuite din lume, intr-o cursa deosebit de prestigioasa – Marele Premiu al Germaniei. In plus, pilotul roman realiza si un record de circuit, cu o viteza  de 115 km/h. Era doar una dintr-un sir impresionat de victorii, in marea majoritate realizate cu un BMW 328.

Duminica, 21 mai 1939. Circuitul Nurburing (22,81 km), cel mai lung si dificil circuit din lume prin complexitatea virajelor si variatiile de relief. International Eifelrennen, etapa a doua a campionatului german, programa curse de motociclete si automobile clasele Sport (sub 1.500 cmc si sub 2.000 cmc) si Competitie. Clasa Sport sub 2.000 cmc era practic confiscata de BMW 328, toti participantii folosind o versiune a acestui model. Cursa presupunea parcurgerea a 6 tururi de circuit totalizand 136,86 km. 17 concurenti si-au anuntat prezenta, dar numai 10 au luat startul. Dintre acestia doar 5 au reusit sa termine cursa care avea sa fie castigata de un roman: Petre Cristea. In cursa clasei Competitie (10 tururi) Hermann Lang (Mercedes W154) il invingea pe Tazzio Nuvolari (Auto Union Type D) cu peste 11 secunde. Cristea era cu o victorie importanta pe scena internationala, alaturi de cei mai mari piloti ai vremii si se impunea impotriva echipelor de uzina.


Extrem de modest, Cristea marturisea la inceputul anilor 90, rememorand celebra cursa, faptul ca cei care se ocupau de paza circuitului, cu putin inainte de startul cursei, nu vroiau sa-i permita accesul in zona boxelor, vazandu-l imbracat in haine de strada. Celebra sa basca inlocuia castile nelipsite din echipamentul adversarilor, purtarea acestora nefiind obligatorie la acea vreme. Cum Cristea nu obisnuia sa poarte nici combinezon, brasarda care purta inscriptia Fahrer – Eifelrennen 1939 a fost cea care l-a scos pe pilotul roman din incurcatura. Putini stiu ca masina cu care a concurat Cristea apartinea prietenului sau, inginer Petru Iscu. Iscu isi cumparase in ianuarie 1938 prin firma bucuresteana Tracta (importatorul BMW in Romania in perioada interbelica) un BMW 328 nou. El nu numai ca pune la dispozitia lui Cristea masina, dar accepta si ca aceasta sa fie radical modificata pentru performante mai bune. Caroseria originala este inlocuita cu una realizata de aluminiu, cel mai probabil la fabrica de avioane SET din Bucuresti. Aripile fata sunt inlocuite cu unele minimaliste. Se renunta la parbriz si sistemul de decapotare, inutile in competitii. Aripile spate sunt „inchise” prin aplicarea unor capace. Cristea soseste pe circuitul Nurburing insotit de Petre Iscu. Masina este transportata pe o platforma construita dupa proiectul lui Cristea. Fata de alte curse ulterioare unde Cristea s-a deplasat pe roti cu automobilul cu care concura, pierzand si din cauza oboselii acumulate, la Nurburing  pregatirea cursei s-a facut in mod profesionist. Cristea este inscris pe pozitia a 11-a listei de start si ii este repartizata boxa cu numarul 17. Avea sa realizeze cel mai bun timp in calificari, urmand a lua startul de pe prima grila.

Cum s-a desfasurat cursa
In 1989, la o jumatate de secol de la marea sa victorie de la Nurburing,  Petre Cristea destainuia cititorilor Almanahului Autoturism cum a castigat celebra cursa: „(…) Circuitul Nurburing  (bucla mare) masura atunci 22 de km, avand 173 de viraje de toate felurile. In cele trei zile de antrenament am inregistrat cei mai buni timpi (cu cronometraje oficiale electrice). Frumusetea era ca toti concurentii la categoria 2000 cmc (circa 20) erau numai cu masini BMW tip 328. La plecarea in cursa, masina cu cel mai bun timp la antrenamente era plasata langa capatul din dreapta al liniei de start, avand in stanga pe cei cu timpii 2,3 si 4.Numai ca primul viraj, plasat la circa 150 m de la linia de start, era o curba rapida la stanga. Asa ca, in mod automat, dupa acest viraj m-am pomenit pe locul 5! De ce? Foarte simplu: toti cei din stanga mea s-au aflat automat pe coarda virajului! Ba inca s-a bagat printre ei si cel din extrema stanga a celui de-al doilea rand de concurenti…

Bineinteles ca aceasta situatie nu m-a avantajat deloc, desi era o secventa naturala si chiar o combinatie inteligenta, sporind interesul spectacolului, obligand pe cel mai bun la antrenamente sa se lupte ca sa-i intreaca pe ceilalti, daca putea, chiar dupa primul viraj al cursei. Din fericire, nu a trebuit sa ma "obosesc" prea mult; dupa vreo 11 km, adica pe la jumatatea primului tur, ajunsesem deja in fruntea coloanei.

Cel mai mult de furca am avut cu amicul meu Huschke von Hanstein, care pana la urma a avut nenorocul sa rupa o supapa, fiind silit sa abandoneze. Mai departe m-am „plimbat”, dar privind atent oglinda retrovizoare: cand observam ca dr.Werneek (cu o masina ceva mai usoara decat a mea) se apropia la mai putin de 20 m, trageam mai tare, pana nu-l mai vedeam. Si…. distractia asta a durat pana la linia de sosire, dupa ce stabilisem un nou record al Circuitului de la Nurburing  (viteza medie – 115 km/h).

Record a ramas valabil pana in anul 1953, cand a fost depasit de catre Stiriling Moss. Recordul consta in faptul ca am fost unicul pilot din lume care, concurand prima oara pe Nurburing , a castigat cursa. Si acest record a rezistat pana in 1970, cand Jackie Stewart, fost campion mondial de Formula 1, a invins, de asemenea, pe Nurburing  chiar de la primul „sut”. Asa ca, desi nu mai sunt unicul, totusi ma aflu intr-o companie care ma onoreaza. (…)”

Petre G. Cristea – palmares in competitii
In perioada 1931-1950, Petre G. Cristea a participat la 80 de competitii automobilistice, urcand de 55 de ori pe podium, in 45 de curse nationale si 35 internationale. Cea mai prolifica perioada a fost alaturi de BMW 328 cu care imparte o performanta speciala pe Nurburing, atat Cristea cat si BMW 328 au obtinut victoria la cursa de debut pe acest circuit.

Trebuie mentionata insa si o alta performanta remarcabila a pilotului roman: victoria din 1936 in Raliul Monte Carlo cu un Ford V8 Special, prima victorie in acesta competitie optinuta de marca americana.


Cristea si BMW 328, un destin comun
BMW incepea productia de automobile in 1928 cu automobilul BMW 3/15 PS, fabricat sub licenta Austin. Dupa numai 13 ani era prezentat deja BMW 328, unul dintre cele mai legendare modele ale marcii si cel care avea sa confirme imaginea BMW de producator de automobile sportive. Prima participare intr-o competitie avea sa fie in 1936, chiar pe celebrul Nurburgring. Un model BMW 328 pilotat de Ernst Hene avea sa castige cursa si sa demonstreze potentialul sportiv al acestui model.

O mare parte din primele 100 de automobile produse a fost livrata catre piloti din intreaga lume. Victoria lui Ernst Hene din 1936 in prima cursa disputata pe circuitul Nurburing a fost categorica, asa ca majoritatea pilotilor doreau sa utilizeze acest model. Efectul nu s-a lasat mult asteptat, in 1937 BMW 328 repurta peste 100 de victorii.  Produs in 464 de exemplare in perioada 1936-1940, modelul a fost utilizat si de pilotii romani precum Petre Cristea, Marin Dumitrescu, Alexe de Vassal, Vintila Frumusanu, Alexandru Papana, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tantareanu si Alexandru Uta. BMW 328 a ramas unul dintre cele mai emblematice modele ale marcii. La sfarsitul anilor 60, unul dintre primele studii de marketing comandate de BMW arata ca si la peste 20 de ani de la debutul BMW 328, imaginea sportiva a marcii se baza in continuare foarte puternic pe acest model. Petre G. Cristea (31 ianuarie 1909 – 6 iulie 1995) a fost fara indoiala cel mai mare pilot roman al tuturor timpurilor. Cu exceptia victoriei din 1936, din Raliul Monte Carlo, unde Cristea aducea prima victorie pentru Ford din istorie in cursa monegasca, cele mai prestigioase rezultate in competitiile internationale au fost obtinute la volanul BMW-ului 328. Petre Cristea si BMW-ul 328 au avut un destin comun, avand nesansa ca perioada lor de glorie sa fie curmata brusc de izbucnirea celui de-al doilea Razboi Mondial.

Remarcabil este faptul ca Petre Cristea se impunea deja la prima participare internationala cu BMW 328 – Marele Premiu al Portugaliei (victorie de clasa si locul doi in clasamentul general). Se spunea la acea vreme ca BMW intentiona sa-l coopteze pe Cristea in echipa sa oficiala. Pe 1 septembrie 1940, Carol al II-lea, din dorinta de a arata lumii ca Romania nu e ingrijorata de izbucnirea razboiului, propune Automobil Club Regal Roman organizarea Marelui Premiu al Orasului Brasov. Dorinta de revansa a celor de la BMW era mare, fusesera invinsi la ei acasa de Cristea, asa ca isi trimit echipa oficiala la Brasov, cu cele doua 328-uri roadster-uri care participasera la Mille Miglia. Dupa ziua de antrenament competitia de la Brasov este anulata din cauza extinderii razboiului. Cursele se reiau in Romania in 1947. Batranele BMW-uri 328 tin in continuare in Romania capul de afis, carpite in lipsa pieselor originale. La inceputul anilor 50 automobilismul romanesc intra in hibernare. In 1965 se reiau cursele automobilistice in Romania, in mod surprinzator un BMW 328 participand la Raliului Bucuresti. Un echipaj bulgar avea sa repete isprava la reluarea Raliului Balkanic in 1967. Cu un motor puternic si o manevrabilitate remarcabila, 328-ul continua sa fascineze noile generatii de piloti. Astazi BMW 328 este o piesa extrem de rara si apreciata de colectionari.

In cariera sa, Petre Cristea a castigat 8 competitii importante pilotand un BMW 328. La muzeul BMW din Munchen, in spatiul dedicat BMW 328, victoriile lui Cristea sunt prezentate la loc de cinste, alaturi de celalte perfromante importante ale modelului BMW 328.

Distribuie acest articol!