Viitorul autovehiculelor, in viziunea Bosch
02.07.2014
        
Distribuie acest articol!   

Industria auto lucreaza intens la integrarea sistemelor electronice existente la bord, scopul fiind acela de a spori siguranta conducerii, confortul si agilitatea si de a le permite soferilor sa personalizeze caracteristicile de manevrare ale autovehiculelor. Bosch Engineering GmbH a dezvoltat un control integrat al dinamicii autovehiculului care interconecteaza si gestioneaza dispozitivele de actionare pentru dinamica existente la bord intr-un mod nou, complet diferit. Acesta le permite soferilor sa adapteze caracteristicile de manevrare ale autovehiculului in mod individual, in functie de situatia de conducere – de la o calatorie confortabila pana la o deplasare sportiva si placuta. Functia le permite producatorilor de autovehicule sa adapteze cu precizie caracteristicile de manevrare ale unui autovehicul pentru a se potrivi propriei marci sau strategiei unui model. Primul autovehicul produs in serie echipat cu aceasta functie este SLS AMG Electric Drive, care are un motor electric montat pe fiecare dintre cele patru roti.

Functia de control integrat al dinamicii autovehiculului interconecteaza si gestioneaza dispozitivele de actionare existente pentru dinamica autovehiculului – cum ar fi franele, bracarea rotilor din spate, bracarea activa a rotilor din fata, barele de stabilizare active si diferentialele. In cazul autovehiculelor hibride si electrice, functia interconecteaza si motoarele electrice ale rotilor. Functia patentata atribuie fiecarui dispozitiv de actionare caracteristici de manevrare particulare, pe care le poate influenta intr-o mare masura. Bracarea rotilor din spate, de exemplu, are un impact major asupra raspunsului autovehiculului si al efortului de virare. In schimb, echilibrul si caracteristicile de supravirare/subvirare pot fi modificate, de exemplu, printr-o combinatie intre sistemul de franare si programul de stabilitate electronica ESP.

Controlul integrat al dinamicii autovehiculului coordoneaza si comanda dispozitivele de actionare ale autovehiculului intr-un mod complet inovator, pentru a obtine caracteristicile de manevrare dorite. Din perspectiva soferului, manevrarea autovehiculului este naturala si nu pare a fi controlata artificial. Soferii pot experimenta un autovehicul care este atat confortabil, cat si sensibil la preferintele lor de conducere, fara a fi necesare modificari la partea de hardware a autovehiculului.

Controlul integrat al dinamicii autovehiculului poate fi utilizat pentru un numar mare de dispozitive de actionare si poate fi adaptat conform cerintelor producatorului si ale modelului. Bosch Engineering a implementat o versiune cu trei setari sau moduri programate (Safe, Sport si Drift) si un al patrulea mod, configurabil la alegere. In modul Safe accentul este pus pe confort si siguranta, dispozitivele de actionare pentru dinamica autovehiculului fiind setate sa reactioneze mai putin direct si sa asigure stabilitatea atunci cand se ruleaza pe sectiuni de drum lungi si drepte. Modul Sport este exact opusul. Aici, accentul este pus pe atingerea celor mai inalte niveluri de agilitate si dinamica. Controlul integrat al dinamicii seteaza dispozitivele de actionare pentru a asigura un echilibru neutru si reactii agile. Modul Drift garanteaza o dinamica maxima si distractie pe pistele de curse inchise – ceea ce constituie o atractie deosebita pentru producatorii autovehiculelor in serie limitata. In cele din urma, in modul Custom soferul poate configura asa cum doreste dinamica autovehiculului prin intermediul a trei variabile de baza – stabilitate, echilibru si agilitate. Configuratia dorita poate fi salvata si reactivata oricand.

Distribuie acest articol!