Cum a ajuns Norvegia sa conduca tranzitia globala spre tractiunea electrica rutiera?
17.04.2018
        
Distribuie acest articol!   

Intr-un articol recent, informam despre sistemul de subventii introdus de guvernul chinez pentru a incuraja tranzitia spre electrificarea transportului rutier. Promovarea coerenta si consistenta, pe parcursul ultimilor zece ani, a favorizat piata chineza, in prezent cea mai mare piata auto mondiala, cu aproape 30 milioane vehicule noi vandute pe an, sa devina “numarul unu” si in domeniul masinilor electrice.

Mult mai aproape de casa, Norvegia este un exemplu demn de urmat pentru consecventa cu care promoveaza sursele curate de energie (hidro si eoliene) si electrificarea transportului auto inca din 1989, desi este unul din marii producatori de petrol mondiali.

Subventiile pentru electrificarea parcului auto au fost sustinute de toate partidele politice si s-au introdus esalonat, indiferent cine a fost la putere, urmatoarele masuri aplicabile la masinile cu “emisii poluante ZERO” (electrice si hidrogen):
1990 – eliminarea taxelor de import
1996 – diminuarea taxelor de drum anuale
1997 – eliminarea taxelor pe drumurile cu plata
1999 – parcare gratuita, la discretia municipalitatilor
2000 – reducere cu 50% a taxelor pentru automobilele de companie
2001 – eleminarea TVA (25%) la cumparare
2005 – accesul la benzile de circulatie rezervate autobuzelor
2015 – eliminare TVA (25%) pentru leasing
2018 – eliminare taxelor de drum, 40% reducere pe taxele aplicate masinilor de companie, eliminarea taxelor de re-inmatriculare

Acest program generos de subventionare este partial finantat cu taxe crescute, in functie de emisiile de CO 2 si NOx, dupa principiul “cine polueaza , plateste”!

Cea mai drastica masura decisa de parlamentul Norvegian a fost cea de interzicere a vanzarii vehiculelor cu motoare clasice, incepand din 2025.

Cu un segment record de 21% masini electrice si 18% hibrizi pulg-in din totalul parcului auto de 2,5 milioane vehicule (la o populatie de 5,2 milioane) si energie electrica produsa in proportie de 98% din surse regenerabile, Norvegia defineste in prezent stacheta ecologica de urmat.

Opinia eletromobilisitului:

Sunteti de acord cu majorarea esalonata a taxelor pe emisiile poluante in Romania, dupa principiul “cine polueaza, plateste”, pentru finantarea subventiilor acordate la cumpararea autovehiculelor electrice?

Va multumim pentru ideile si propunerile constructive, menite sa reduca poluarea produsa de autovehicule in orasele aglomerate.

db

Distribuie acest articol!