Mai intai oul sau gaina? O noua incercare de justificare a numarului mic de modele electrice pe piata europeana
15.04.2018
        
Distribuie acest articol!   

Un comunicat de presa ACEA (Asociatia Producatorilor de Automobile Europeni) din 12 aprilie 2018 ne-a trezit interesul prin titlul “Suportul insuficient pentru infrastructura de incarcare a vehiculelor electrice impiedica cresterea”.

ACEA face referinta la un raport al Comisiei Europene pentru Mediu (EEA) publicat in aceeasi zi, care constata ca doar 10 din cele 28 tari semnatare au programe de sustinere si dezvoltare a retelelor de incarcare si atrage atentia ca investitiile in domeniu trebuie majorate, fiindca reducerea viitoare a emisiilor de CO2 depinde de cresterea vanzarilor de autovehicule electrice.

“Aceasta se va realiza doar prin lansarea unei infrastructuri de incarcare acoperitoare pentru toata Europa”, afirma ACEA si citeaza urmatorul paragraf din raportul Comisiei Europene pentru Mediu: “o infrastructura acoperitoare este necesara pentru a da publicului increderea ca nevoile de calatorie sunt acoperite si sa reduca teama limitarilor de autonomie”.

Directiva europeana pentru combustibili alternativi (DAFI – Directive on Alternative Fuel Infrastruture, CLICK AICI pentru traducerea in limba romana) a fost adoptata in 2014, dar pana in prezent implementarea de catre unele guverne europene a fost modesta.

In continuare, ACEA il citeaza pe secretarul general al Comisiei de mediu, Erik Jonnaert, care afirma: “Cumparatorii in cautare de o alternativa la diesel opteaza pentru vehicule pe benzina sau hibride, dar nu fac inca pasul spre cele electrice pe scara larga. Acest nou raport EEA confirma ca o retea densa de incarcare este absolut necesara daca dorim cu adevarat adoptarea vehiculelor electrice in toata Europa”.

In ultimul paragraf al comunicatului, ACEA afirma ca “pentru a reflecta realitatile din piata, obiectivele pe termen lung (de reducere a CO2, care intra in vigoare din 2021) ar trebui legate de existenta infrastructurii si acceptanta consumatorilor”.

Ca in toate comunicatele de presa, la final ACEA aminteste ca reprezinta 15 producatori de autovehicule: BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, and Volvo Group si ofera cateva informatii statistice impresionante despre industria auto europeana:
– 12,6 milioane angajati, reprezentand 5,7% din totalul european;
– autovehiculele contribuie cu 396 miliarde euro la taxele din EU15;
– 50 miliarde de euro – investite in cercetare;
– 90 miliarde de euro – contributie la surplusul european in comertul cu parteneri globali.

Cu toate acestea, un articol din The Guardian din 27 februarie 2018 prezinta cu totul alt punct de vedere. Sub titlul “Lipsa modelelor, nu reteaua de incarcare, tine inapoi piata masinilor electrice”, The Guardian evidentiaza ca in Europa exista doar 20 de modele electrice, fata de 417 clasice.

Analiza a fost facuta de un grup de 31 producatori auto si concerne industriale energetice, care nu sunt membrii ACEA, in schimb asambleaza modelele electrice cu cel mai mare succes in lume si produc echipamente de incarcare pentru autovehicule electrice:
– Tesla – pionierul de necontestat al electrificarii moderne si liderul in segmentul lux-electric;
– Renault-Nissan care impreuna ofera electromobilistilor cel mai bine vandut model european (Renault ZOE) si cel mai bine vandut model in plan global (Nissan Leaf);
– Siemens, Altstom si numerosi producatori de statii de incarcare, echipament energetic si turbine eoliene (printre multe altele).

Acest grup de firme reunite sub denumirea “Platforma pentru electromobilitate”, a ajuns la concluzia ca in prezent raportul in Europa este de sase autovehicule pentru fiecare punct de incarcare publica, ceea ce reprezinta mai mult decat recomandarea Comisiei Europene de 10 vehicule la un punct de incarcare.

Greg Archer, unul din autorii analizei, afirma: “Este doar un mit raspandit de industria auto pentru a genera impresia ca ar dori sa vanda mai multe masini electrice, dar nu sunt suficiente statii de incarcare”. Comparand cele 20 modele electrice de pe piata europeana cu mai mult de 400 variante conventionale, Greg Archer afirma: “Industria auto a strangulat in mod intentionat piata de vehicule electrice, este o rusine”.

Grupul “Platforma pentru electromobilitate” recunoaste ca o retea acoperitoare de statii publice este absolut necesara pentru consumatorii care nu au acces la incarcare privata.

Vazand aceste doua puncte de vedere diametral opuse, ne-am pus intrebarea: “ce vor de fapt consumatorii?” si credem ca am gasit un raspuns analizand informatiile din piata tarilor nordice, care au cea mai mare penetratie de autovehicule electrice si in cazul Norvegiei au decis sa interzica vanzarea masinilor cu motoare clasice, incepand din 2025.

Dintr-o ampla lucrare de sinteza publicata recent de Agentia Internationala pentru Energie (IEA) sub titlul “Perspectiva Nordica EV 2018”, aflam ca in Norvegia circula 176.000 de automobile electrice, iar in Suedia, 49.000. In 2017 autovehiculele electrice au reprezentat 39% din vanzari in Norvegia (record mondial) si 6,3% in Suedia.

Informatiile despre statiile publice de incarcare ne arata insa ca pentru cele 9.000 statii publice din Norvegia, raportul este 19,6 autovehicule pe statie, iar in Suedia, la 4.100 statii publice, raportul este 12 vehicule pe statie.

Daca afirmatia ca electrifcarea nu progreseaza din lipsa de puncte de incarcare ar fi corecta, teoretic ar trebui sa se cumpere mai multe masini electrice in Suedia decat in Norvegia, ceea ce nu este cazul, cu toata ca Suedia are o populatie de 10,1 milioane, iar Norvegia doar ceva mai mult de jumatate 5,2 milioane.

Concluzia raportului IEA este ca, privind in ansamblu regiunea nordica (Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca si Islanda), nu exista o corelare clara in numarul de statii publice de incarcare si cresterea vanzarilor de automobile electrice.

Opinia autorului:

Comparand cele doua puncte de vedere opuse, este imposibil sa nu remarcam ca firmele care au investit timpuriu in lansarea modelelor electrice (Tesla, Nissan, Renault) considera ca insuficienta diversitate pe piata este piedica, in timp ce grupul de firme care asteapta ieftinirea acumulatorilor au impins productia spre 2020 si se ascund in spatele “absentei” retelei de incarcare.

Acum, cand sperantele diesel au fost spulberate de scandalurile dispozitivelor de trisat masuratorile noxelor la esapament, anunturile abunda despre modele noi electrice prevazute pentru 2019 si 2020, tocmai la timp pentru intrarea in vigoare a noilor reglemantari de reducere a CO2 in Europa.

Publicam constant articole detaliate despre masurile complexe de stimulare a vanzarilor de autovehicule electrice in diferite tari, tocmai pentru a evidentia complexitatea stimulilor si subventiilor necesare unei tranzitii de o asemenea anvergura ca electrificarea transportului rutier, cu impact in trei industrii globale mamut: auto, petrol, minerit.

Opinia electromobilistului:

Luand in considerare ca, in prezent, din comoditate, mai mult de 94% din incarcari se fac acasa sau la locul de munca, credeti ca o retea mai densa de incarcare ar putea stimula vanzarile de autovehicule electrice in Romania?

Va multumim pentru colaborare!

db

Distribuie acest articol!