Mary Barra - exemplul care dovedeste ca “dificultatile care nu te ucid, te fac mai puternic”
28.05.2018
        
Distribuie acest articol!   

Continuam o serie de articole in care ne propunem sa consemnam declaratiile conducatorilor din industria auto globala despre tranzitia spre electrificare si despre urmatoarea decada zbuciumata in evolutia automobilelor.

Mary Barra a devenit prima femeie CEO a unui producator major de automobile, la patru ani dupa falimentul GM din 2009.

Nascuta in ziua de Craciun a anului 1961, in suburbiile Detroit-ului, dintr-o familie cu radacini finlandeze, Marry Bara si-a inceput cariera stralucita cu GM la 18 ani, ca student practicant.

A absolvit Institutul General Motors (astazi Kettering University) sectia de electrotehnica, cu diploma de inginer, dupa care a urmat un MBA la Stanford si un doctorat la Duke, doua universitati americane prestigioase.

In primul an ca CEO la GM a fost confruntata cu 84 de recall-uri, totalizand peste 30 milioane autovehicule rechemate in service, pentru cele mai diferite probleme.

A “supravietuit” cu succes nemultumirii clientilor si investitorilor, hartuirii presei si a senatorilor, in timpul audientei din comisia de specialitatea a senatului american, pe tema celui mai mare recall, cel pentru contactele de pornire.

q.e.d.: “ceea ce nu te omoara, te face mai puternic” (what doesn’t kill you, makes you stronger), se spune in patria lui Mary Barra.

Imaginea intiparita probabil cel mai bine in memoria colectiva este cea de la editia 2017 a Salonului Auto din Detroit (NAIAS), cand Mary Barra a prezentat publicului modelul 100% electric Chevrolet Bolt, reusind astfel sa lanseze in productie, inaintea expertilor in automobile electrice de la Tesla, un model cu autonomie de peste 300 km, la un pret mai acceptabil (37.000 dolari) decat modele Tesla S si X.

Bolt a fost urmat de a doua generatie Volt, un hibrid cu motor cu ardere interna utilizat pentru antrenarea generatorului de curent electric la bord (range extender). Ambele modele sunt produse in Michigan si au fost vandute in Europa ca Opel Ampera (Volt) si Ampera-e (Bolt), pana la achizitia firmei Opel de catre grupul francez PSA.

Intr-o recenta intalnire cu finantistii de la Goldman Sachs, Mary Barra a explicat fara echivoc pozitia GM fata de subiectele fierbinti ale zilei.

Despre comert si China
Alaturi de Dieter Zetsche (CEO Daimler), Mary Barra a fost cea mai puternica voce care a avertizat guvernul chinez ca tranzitia spre electrificare trebuie facuta pe baza cererii clientilor si a capacitatii industriei de a produce modele performante, la preturi rezonabile.

Asa cum am mai relatat despre Salonul Auto de la Beijing din acest an, in numele reducerii poluarii din marile aglomeratii urbane, guvernul chinez a aplicat un set de masuri legislative restrictive si de subventii pentru producatorii locali, care au dezechilibrat competitia mondiala in domeniul vehiculelor electrice.

Declaratia lui Mary Barra este cat se poate de clara: “Acestea sunt vremurile cele mai interesante pentru industria auto. Daca ne dati un teren echitabil, vrem sa jucam si vrem sa castigam pe merit”.

Despre economia de combustibil
Pe langa pledoaria pentru un standard american de consum combustibil unic (in prezent California are propriile standarde), Mary Barra atrage atentia ca exista o relatie stransa intre reducerea consumului si cresterea pretului autovehiculelor, datorita tehnologiei mai sofisticate.

In opinia GM, cand cumparatorii nu-si mai pot permite un automobil nou, vor cumpara unul second hand, care polueaza si mai mult.

Refugiul spre automobile mai vechi, cu preturi accesibile, este evident si in Romania, dupa eliminarea taxei de mediu.

Despre masini electrice cu acumulatori si cu pile de combustie
“Credem intr-un viitor complet electric, cu energia furnizata atat de acumulatori cat si cu pile de combustie”, declara Mary Barra, nuantand ca solutia adoptata va fi dictata de domeniul de aplicatie.

Despre vehicule autonome
“De asemenea credem ca toate vehiculele autonome vor fi electrice. Aceasta este solutia pe care o folosim in prezent, nu doar fiindca este lucrul potrivit din punct de vedere al emisiilor poluante, ci si din punctul de vedere al tehnologiei legate de integrarea intr-un singur sistem de propulsie, nu doua”.

db

Distribuie acest articol!