Scurta istorie in imagini a autoturismelor Renault 8 Gordini din Romania
15.08.2018
        
Distribuie acest articol!   

Colaboratorul nostru Ovidiu Serban propune o succinta trecere in revista a automobilelor de curse Renault 8 Gordini inmatriculate in Romania. Cu amendamentul ca unele informatii ar putea fi inexacte, din cauza surselor de documentare restranse, mai precizam ca pentru documentarea foto s-au folosit decupaje din presa vremii (revistele Autoturism, Sport si Tehnica, etc).

In 1967, Automobil Clubul Roman (ACR) a cumparat de la Renault trei exemplare Renault 8 Gordini (R8G), pregatite pentru grupa 1 (1255 cmc), inmatriculate cu numerele 4 B 120, 4 B 121 si 4 B 122.


Cu prima dintre acestea, echipajul Aurel Puiu – Ottmar Deubel a concurat in Raliul Dunarii 1967, ocupand locul XVIII in clasamentul general, apoi in toamna aceluiasi an a castigat Raliul Romaniei. Mai sus, cronica Raliului Romaniei 1967, din revista Sport si Tehnica.

In 1968, cu aceeasi masina, echipajul Eugen Ionescu Cristea – Teodor Bajenaru, a castigat Raliul Balcanic.

Masina a fost apoi cumparata de Genu Cristea, care a obtinut o serie de titluri de campion national la coasta si circuit, intre 1970 si 1976, iar in raliuri a concurat alaturi de Petre Vezeanu (aici la Raliul Portile de Fier 1971; foto stanga, cu un R12G de grupa 2, este o alta istorie).

Exemplarul cu numarul 4 B 121 a fost cumparat de Aurel Puiu, care alaturi de Constantin Pescaru a devenit campion ai Romaniei in 1969, 1970 si 1971. Masina a primit apoi numarul 1 BV 8022.

Imginile de mai sus au fost surprinse la ultima etapa din Campionatul National de Viteza in Coasta, editia 1971, care s-a desfasurat pe dealul Feleacului. De la stanga: E. Ionescu Cristea, A. Puiu, Z. Tomay.

Masina cu numarul 4 B 122 a fost cumparata de Florin Popescu. La cursa de coasta Feleac 1971, Zoltan Tomay a terminat al doilea, invingandu-si mentorul si pe proprietarul masinii, clasamentul etapei fiind: 1. E. Ionescu Cristea, 2. Zoltan Tomay, 3. Florin Popescu. Acelasi Florin Popescu, in echipaj cu Viorel Marin, a castigat, in 1969, Raliul Romaniei.

In 1973, fosta masina a lui F. Popescu ajunge la fratii Avram, apoi la Lenti Moldovan, Nelu Rotaru si Alexandru Rusu (foto).

In imaginea de mai sus, Laurentiu Borbely, la volanul exemplarului inmatriculat cu numarul 1 CJ 7071, intr-o cursa de viteza pe circuit, la Cluj Napoca. Alte rezultate ale clujeanului (clasamente generale): Raliul Castanilor 1972 – locul I, Raliul Portile de Fier 1973 – locul II, Campionatul National de Viteza in Coasta 1970 – locul III, 1971 – locul VI si 1972 – locul III.


ACR a cumparat apoi seria de automobile inmatriculate cu 5 B 801, 5 B 802 si 5 B 803, cu care echipa Romaniei a participat in 1969 la Raliul Dunarii si la Raliul Balcanic. Poate ca una dintre acestea sa fi devenit a lui L. Borbely, Gh.Nistor, Doru Stanciu… In imaginea de mai sus, echipajul Constantin Pescaru – Horst Graef, in 1969, al XVII-lea la finalul Raliului Dunarii Castrol, cu 5 B 801.


Tot in1969, cu 5 B 802, Florin Popescu – Viorel Marin, terminaul pe locul al XX-lea in clasamentul general al aceluiasi Raliu al Dunarii Castrol.


Exemplarul cu numarul 5 B 803, surprins in 1968, la start in Raliul Dunarii Castrol, cu echipajul Marin Dumitrescu – Petre Vezeanu , care avea sa se claseze al XVII-lea la general.


In toamna lui 1969, Florin Popescu – Constantin Pescaru, cu 5 B 802, in Raliul Balcanic.


In 1970 a urmat a treia serie de Renault 8 Gordini, inmatriculate cu numerele 5 B 8693, 2 B 2911 si 2 B 2991, masini de grupa 2 (1296 cmc), cu care echipa Romaniei a participat in Raliul Dunarii Elan-Elf. In imagine, Florin Popescu – Petre Vezeanu, la start (abandon).


Mai sus, exemplarul cu numarul 2 B 2911, surprins tot in1970, cu echipajul Gh. Rotaru – Dan Radulescu, la startul aceluiasi Raliu Dunarii Elan-Elf. In final, s-a clasat pe locul XI.


In anul urmator, 1971, cu 2 B 2911, in Raliul Balcanic, desafasurat in Grecia, Stefan Iancovici – Ion Garjoaba, ocupa la final locul IV in clasamentul general.


Iata si a treia masina, 2 B 2991, cu echipajul Constantin Pescaru – Kovacs, clasat al XV-lea in clasamentul general.


In 1971, echipajul Eugen Ionescu Cristea – Petre Vezeanu se clasa in Raliul Balcanic, din Grecia, cu 5 B 8693, pe locul VII in clasamentul general.


Cu un an inainte, acelasi echipaj, in acelasi raliu, dar desfasurat in Bulgaria, termina pe locul II, iar Florin Popescu – Constantin Pescaru, pe locul VII.


Motoare reusite, preparate de “vrajitorul” Amedeo Gordini, dar avand caroserii fragile, R8G au fost intretinute cu mari sacrificii de catre pilotii nostrii, mai ales in acele vremuri de restriste. Cea mai reusita bricolare a fost a exemplarului pilotat de Costin Finchi (Tractorul Brasov) – in fotografia de mai sus, pe coasta de la Poiana Brasov, in 1972.

Ovidiu Serban

Distribuie acest articol!