De ce nu vor producatorii traditionali sa vanda automobile electrice?
06.09.2018
        
Distribuie acest articol!   

Statisticile vanzarilor de automobile electrice dupa primele sapte luni ale anului 2018 ne comunica doua povesti complet diferite. Pe de o parte mica firma californiana Tesla, cu mai multi experti in computere si software decat in domeniul auto, continua sa creasca productia si vanzarile celor trei modele S, X si 3. Pe de alta, monstrii sacri ai industriei auto nu produc suficiente modele electrice, pentru acoperirea cererii.

Afirmatiile managerilor companiilor traditionale ca ar putea produce mai multe modele, dar nu exista cerere, nu justifica intarzierile mari la livrare, despre care am mai relatat.

Absenta publicitatii pentru modele electrice, de asemenea nu poate justifica asa zisa „lipsa a cererii” si atunci raman doua ipoteze pentru productia limitata de automobile electrice.

Cel mai plauzibil motiv, enuntat fara echivoc de regretatul Sergio Marchionne, la lansarea modelului Fiat 500 electric in California  este ca in prezent vanzare de automobile electrice nu este profitabila.

Carlos Ghosn, CEO al Aliantei Renault – Nissan – Mitsubishi, este singurul care a declarat ca productia de automobile electrice este profitabila pentru grupul sau, dar cu toate ca Leaf se produce in trei fabrici din Japonia, Marea Britanie si SUA, livrarile sunt mult intarziate. In plus, in Europa, unde nu exista inca concurenta directa din partea Tesla, Nissan a livrat doar 4.000 de Leaf in iulie si 7.000 pe plan global. Mai mult de 7000 de camioane (pick-up truck) se produc intr-un singur schimb pe liniile de asamblare GM, Ford, Toyota si chiar Nissan in SUA! Acest aspect al livrarilor limitate indica mai degraba lipsa acumulatorilor in momentul trecerii de la proprii acumulatori la cei ai furnzirorului LG Chem.

Clasametul global de mai jos, intocmit pentru masini 100% electrice, pe baza datelor compilate de EV Sales, arata dominatia firmei Tesla, daca insumam cele trei modele aflate in productie. Considerand ca un Model S este aproximativ de doua ori mai scump decat majoritatea produselor concurentei din top 10, iar un Model X chiar de trei ori, este evident ca Tesla culege de departe cele mai mari sume din vanzarile automobilelor electrice pe piata globala si in anul 2018.

Ramane de vazut cum se va modifica structura vanzarilor, mai ales in categoria premium, in 2019, cand patru modele electrice de la producatori de traditie: Audi, Jaguar, Mercedes si Porsche, vor concura pentru atentia si buzunarele clientilor.

db

Distribuie acest articol!