Buick, obligat sa amane lansarea in productie a modelului electric Velite
01.09.2018
        
Distribuie acest articol!   

Intr-o serie de articole publicate in primavara, despre Salonul Auto de la Beijing, am descris pe larg cum guvernul chinez incearca sa accelereze pe langa marii producatori globali si sa propulseze firmele locale pe locuri fruntase ale noii industrii auto electrice. Cu un pachet de subventii si penalizari, guvernul chinez forteaza electrificarea transportului auto si, prin aceste masuri, stimuleaza toti participantii pe cea mai mare piata auto din lume, sa investeasca masiv in tehnologii noi.

Faptul  ca cei ce scriu regulile nationale protejeaza si favorizeaza firmele locale nu este o noutate, dar in China ultimului an au luat forme ce stimuleaza fantezia creativa a iubitorilor de teorii conspirative.

Un exemplu ar fi ca, pentru indeplinirea cotelor obligatorii de vanzare auto electrice (10% in 2019, 12% in 2020 si 20% in 2025), sunt luate in considerare doar automobilele echipate cu acumulatori produsi de furnizori locali.

Fundamental este de inteles incercarea de a recupera investitia de zeci de miliarde efectuata de guvernul chinez, sub forma subventiilor acordate industriei acumulatorilor in ultimii 20 de ani. Dar atunci cand Volvo, facand parte din grupul Geely, este exceptat de la aceasta regula, desigur ca toti ceilalti jucatori striga „fault”!

Un alt exemplu recent este esecul din timpul probelor de anduranta al acumulatorilor automobilelor Buick Velite, produsi de firma A123. Firma americana fondata in 2001, cu sediul in Livonia, din suburbiile Detroit-ului, are o istorie zbuciumata, marcata de falimentul propriu, care a fost declansat de un recall pentru acumulatorii livrati firmei Fisker, pentru modelul Karma.

Achizitia in 2013, de catre furnizorul de piese chinez Wangxiang, a declansat o mini-furtuna politica in SUA, fiindca A123 beneficiase de un imprumut nerambursabil in valoare de 248 milioane de dolari de la guvernul american si a castigat licitatia in detrimentul celui mai mare producator de acumulatori auto clasici, firma Johnson Controls Inc.

In prezent, GM este obligat sa amane lansarea in productie a modelului Buick Velite, fiindca acumulatorii livrati de A123 nu indeplinesc specificatiile. Aceasta amanare declanseaza o reactie in lant, ce risca sa perturbe tot planul de productie a 10 modele noi electrice GM in China, pana in 2020.

Alternativa schimbarii furnizorului cu firma coreeana LG Chem, care livreaza acumulatori pentru alte doua modele GM, Volt si Bolt, implica penalizari din partea gurvernului chinez si acest aspect este foarte bine cunoscut de conducerea de la A123.

A fost doar greseala, incompetenta sau o conspiratie?

db

Distribuie acest articol!