Transformari electromobilistice, cand schimbarea devine singura "constanta"
26.01.2019
        
Distribuie acest articol!   

Intr-un recent interviu acordat revistei britanice Autocar, Dave Shaw, inginerul sef al proiectului i-Pace de la Jaguar, povesteste cum a ajuns primul SUV electric al prestigioasei firme britanice sa fie lansat in productie.

Din start recunoaste ca, fiind un „petrol head” convins, nu a dorit sa participe la proiectul electric, dar ca in cele din urma experienta a fost una transformationala atat pentru el, cat si pentru toti cei implicati in aceasta premiera a grupului JLR (Jaguar Land Rover).

Am scris cu admiratie si entuziasm la vremea potrivita mai multe articole despre geneza, performantele si competitia organizata cu i-Pace si dupa test drive am realizat ca Jaguar are un concurent serios in segmentul SUV electric. Cifrele de vanzare confirma succesul la public si atunci cand reuseste sa onoreze comenzile, Jaguar se poate instala pe primul loc in topul vanzarilor, de exemplu decembrie 2018 in Olanda, unde 2.621 de clienti au intrat in posesia SUV-ului electric.

Jaguar i-Pace, Automobilul anului 2018 in Germania

Dave Shaw recunoaste ca dupa 20.000 de mile parcurse cu i-Pace-ul personal, nu ar mai reveni vreodata la un automobil cu motor cu ardere interna. „Este pur si simplu masina potrivita, fara compromisuri”. Despre intergrarea in viata de zi cu zi si convietuirea armonioasa cu un automobil electric au scris pe larg si participantii la proiectul 24auto.ro – electromobilitate.

Legat de aceasta transformare personala, Dave Shaw remarca impactul proiectului si al produsului final asupra intregii echipe tehnice, transformata, pe parcursul celor trei ani, din sceptici in sustinatori convinsi ai electromobilitatii, puternic motivati si de distinctiile obtinute de i-Pace in testele de siguranta si alegerile jurnalistilor.

Suntem convinsi ca exact pe aceeasi transformare prin experienta personala a mizat si Herbert Diess, CEO Volkswagen, atunci cand a decis ca masinile de serviciu ale managerilor din Grupul Volkswagen trebuie sa fie electrice. In general, este dificil sa iesim din tiparele clasice si sa acceptam noua tehnologie, fara oportunitatea sa experimentam direct cu noua forma de mobilitate personala, asigurata de un automobil electric.

Vedem aproape zilnic, desigur, la scara mult mai mica, transformarea celor ce participa la un test drive electric in cadrul proiectului 24auto.ro – electromobilitate. Uneori este pura curiozitate, asociata cu o doza de scepticism, care determina participantii sa se programeze pentru un test drive. Alteori sunt automobilisti cu experienta indelungata, care au facut un prim pas spre electrificare, achizitionand un automobil hibrid sau plug-in hibrid.

Dar de cele mai multe ori sunt tineri, deschisi la nou, dornici sa faca cunostiinta cu tehnologia viitorului si sa invete despre limitarile si beneficiile actuale ale automobilelor electrice. Mai ales cand regasesc la bord functii indragite, utilizate zilnic pe smartphone sau tableta, poti recunoaste imediat confortul generatiei digitale in acest mediu nou cu automobile electrice conectate la internet, despre care Herbet Diess spune ca vor fi „smartphone-uri cu roti„, iar Elon Musk declara ca sunt „calculatoare personale, care te pot deplasa din punctul A in punctul B”.

Revenind la experienta Jaguar si impactul asupra viitorului firmei, Dave Shaw recunoaste ca la inceput foarte putini au crezut intr-un viitor electric pentru Jaguar. Doar o doza buna de incapatanare din partea directorului departamentului de engineering, Dr. Wolfgang Zierbart, un veteran al industriei auto si electronice, cu 23 de ani de experienta la BMW si roluri de conducere la Continental, Infineon si Artega, a impins proiectul inainte, pana la lansarea in productie.

In prezent nu exista indoieli ca lectiile invatate cu i-Pace pot fi utilizate in viitor si ca prin sistemul de actualizare al softului de la distanta, i-Pace va ramane inca pentru foarte multi ani un produs modern. Inainte de toate, succesul comercial inregistrat de i-Pace, printre alte distinctii „Automobilul anului 2018 in Germania”, patria segmentului premium, a dovedit ca publicul doreste sa achizitioneze un SUV electric, daca tehnologia, performantele, siguranta, forma, calitatea si pretul reprezinta un pachet atractiv.

Experienta transformationala indusa de i-Pace la JLR (Jaguar Land Rover) este o dovada in plus ca singura constanta a industriei auto in aceste vremuri de transformare radicla este… schimbarea.

db

Distribuie acest articol!