400 de kilometri in Danemarca, cu Tesla Model 3
13.02.2019
        
Distribuie acest articol!   

Danemarca este, din punct de vedere electromobilistic, un exemplu despre cum pot afecta prioritatile politice promovarea sau inhibarea tranzitiei spre noile forme de transport rutier. Cu un pachet consistent de subventii si investitii majore in infrastructura de incarcare, Danemarca parea pornita pe calea tarilor vecine, Norvegia si Suedia. Schimbarea culorii politice la guvernare a adus insa si un recul major in tranzitia spre mobilitatea electrica, subventiile fiind anulate si amatorii de automobile electrice trimisi sa isi reevaluaeze calculele economice, care influenteaza decizia de achizitie a noii tehnologii.

Ca urmare, vanzarile au scazut si infrastructura de incarcare a ramas ca o haina prea mare pe un purtator prea mic. Am gasit numeroase statii de incarcare bine semnalizate in parcarile de-a lungul autostrazii, insa in ziua ploioasa cand am traversat Danemarca, nu am vazut niciun automobil electric la incarcat.

Numeroase parcari de-a lungul autostrazilor sunt echipate cu statii de incarcare

Tesla Model 3 a parcurs cei 400 de kilometri de la Malmo la Flensburg cu o singura incarcare, dar ploaia continua si vantul foarte puternic la taversarea celor mai lungi doua poduri din Danemarca au dezvaluit doua puncte slabe, pe care nu le intalnisem pana atunci.

Podul Oresund, de aproape 8 km lungime, leaga Suedia de Danemarca

In primul rand a fost surpriza instabilitatii laterale la vantul puternic de pe podul Oresund, unde viteza legala este 110 km/h. Desi am rulat sub limita de viteza, in timp ce urmasii vikingilor treceau zburand pe langa mine, miscarile laterale ale masinii la fiecare rafala puternica de vant au fost cu mult dincolo de limita de confort. E drept ca, la scurt timp dupa ce am traversat podul, unul din conducatorii locali, prea curajosi, a creat o ambuscada, care a blocat pentru trei ore podul de trecere din Suedia in Danemarca.

Perspectiva capitalei daneze, vazuta din zona operei

La Copenhaga am savurat o ora de soare in zona noii opere, cu o perspectiva superba asupra centrului capitalei daneze, dupa care s-a instalat ploaia, ce a terminat orice plan de turism pentru intreaga zi.

Ostboren este cel de-al doilea pod ca lungime, in Danemarca

La traversarea celui de al doilea pod ca lungime din Danemarca, vantul era la fel de intens, dar instabilitatea laterala nu ne-a mai surprins, asa cum s-a intamplat dimineata, la Oresund. In schimb, am remarcat ca functia de stergere automata a parbrizului nu face fata oricarei situatii, fiind necesar cate un ajutor manual din cand in cand.

Am parasit Danemarca cu o oarecare tristete, fiindca nu am reusit sa vizitam alte orase, coplesite de potopul ploii necontenite si fiindca nu am intalnit alti confrati electromobilisti, asa cum ne invatasem in Suedia si mai ales in Norvegia, intelegand ca indepartandu-ne de Scandinavia, ne indepartam si de visul unui parc auto electric consistent.

Dupa o incarcare partiala la Flensburg, in Germania, calatoria a continuat in aceeasi seara pana la Hamburg, despre care vom povesti in urmatorul episod al calatoriei de la Drammen la Sibiu.

db

Distribuie acest articol!