Tesla Model 3, in test drive cu prietenii din Malmo
12.02.2019
        
Distribuie acest articol!   

Suedia este una din tarile avansate in tranzitia spre electromobilitate, cu o crestere de 53% a inmatricularilor de automobile electrice in ianuarie 2019, fata de aceasi luna a anului trecut, in timp ce vanzarile de automobile noi clasice au scazut cu 16%.

O contributie importanta in acceptarea electromobilitatii o are, desigur, dialogul pozitiv generat de conducerea Volvo despre viitoarea gama de automobile electrice Volvo si Polestar. Extinderea retelelor de incarcare a creat un climat favorabil in randul automobilistilor, dornici sa experimenteze diferite forme de tractiune electrica.

Cu Adi si Model 3, la reprezentanta Tesla din Malmo, Suedia

In saptamana cand reprezentanta Tesla incepea planificarea test drive-urilor oficiale cu Model 3, am ajuns la Malmo cu intentia de a oferi posibilitatea conducerii unui automobil electric unor prieteni timisoreni.

Dupa ce am parcurs 440 km pe coasta vestica a Suediei, cu tot ce poate aduce iarna scandinava: zapada, gheata, polei, frig (-10 grade Celsius) si ceata, am fost bucurosi sa ne oprim doua zile la Malmo, sa ne tragem sufletul si sa impartasim bucura condusului elecrtric cu automobilisti experimentati.

Malmo are restrictie de viteza de 40 km/h

Adi este sofer profesionist si conduce de peste 20 de ani taxiuri Mercedes in sudul Suediei, asa ca ne bazam pe standardul foarte ridicat pentru o analiza constructiva a comportamentului lui Model 3, din partea unui „petrol head” cu experienta. Asa cum ne asteptam, a descoperit foarte repede simplitatea, placerea si linistea condusului electric. Pe o sosea laterala a incercat si cateva demaraje mai sportive de la diferite viteze si „efectul Tesla” s-a instalat de indata, usurinta cu care accelereaza acest automobil de aproape 2 tone, cu noi la bord, fiind remarcabila.

Oservand ca finisajele interioare si anumite functii ajutatoare pentru usurarea condusului din Model 3 nu se ridica la nivelul Mercedes, concluzia finala a fost una pozitiva in favoarea mezinei Tesla, mai ales pentru dinamica, tinuta de drum si acceleratia instantanee de la orice viteza.

Victor, pe autostrada de centura a orasului

A doua zi am avut placerea de a-l initia in tainele deloc complicate ale condusului electric pe Victor, gazda radiofonica a emisiunii zilnice de la 6 la 10 dimineata, a postului de radio local. Tot la prima incercare a unui electromobil, Victor a remarcat cat de usor te poti invata cu condusul cu o singura pedala, folosind franarea regenerativa. Pentru acceleratie am iesit pe autostrada de centura si dupa cateva incercari, Victor mi-a spus zambind cu un mare „Tesla-smile” pe fata… „sper ca masina ramane la Malmo”.

Edith, la statia de incarcare e-On

Mai spre seara a ajuns si randul lui Edith, o conducatoare convinsa de Peugeot cu cutie manuala si fara prea multa experienta cu cele automate. Dupa cateva ture intr-o parcare pustie, si-a luat inima in dinti si prudent am pornit prin orasul unde traficul se linistise. Pe traseul presarat cu numeroase sensuri giratorii si obstacole denivelate la numeroase treceri de pietoni, a fost foarte usor de descoperit simplitatea condusului electric, chiar daca ocazional mai cauta schimbatorul de viteze, un reflex greu de stapanit, dupa foarte multi ani de practica.

Concluzia initierii electromobilistice de la Malmo, cu Tesla, a fost aceeasi ca cea din Timisoara sau Sibiu, cu Hyundai Ioniq. Usurinta de adaptare, confortul condusului si linistea odihnitoare transforma condusul electric intr-o experienta demna de repetat.

Asteptam in curand opiniile personale, pentru a le publica la rubrica Experiente Electromobilistice. Pana atunci calatoria spre Romania continua cu o escala mai lunga in zona Ruhr-ului.

db

Distribuie acest articol!