Inovatia si talentul se dovedesc mai eficiente decat patentele, pe calea spre automobilul electric
18.03.2019
        
Distribuie acest articol!   

Despre startup-ul chinez dedicat automobilelor electrice Byton am mai scris, atat in legatura cu lansarea unor modele noi, cat si despre ritmul rapid de dezvoltare si impactul major asupra unor furnizori traditionali, obligati sa isi accelereze ritmul de proiectare, pentru a tine pasul cu iuresul lansarilor din urmatorii doi ani.

Revenim la subiect in urma unor intrebari generate de afirmatia noastra recenta, ca o parte din echipa care a contribuit la pionieratul BMW in domeniul automobilelor electrice in Europa lucreaza in prezent la startup-uri in China. Pe scurt, „de unde stiti ?” era intrebarea unui cititor.

Cea mai buna sursa este reteaua sociala profesionala LinkedIn, unde se pot urmari carierele persoanelor de interes, in acest caz inginerii si program managerii din progamele BMW i3 si i8. Ocazional, apar articole sau interviuri care insista asupra aspectelor legate de experienta echipei care proiecteaza un nou automobil electric. Denumit imediat de presa avida de titluri cat mai bombastice „Tesla killer”, realitatea este ca de la prototip la industrializare mai este o cale tare lunga, asa cum a invatat si echipa Tesla, dupa ce au trecut prin „production hell”.

Lucid Air

Astfel aflam ca la Lucid Air lucreaza, pe langa Peter Rawlinson, fostul inginer sef al programului Model S, o echipa numeroasa venita de la Tesla. La Byton s-a adunat un colectiv considerabil de la BMW, iar NIO a deschis un centru tehnic in München, pentru a beneficia de serviciile bavarezilor cu epoleti BMW, care nu au fost interesati de o mutare in China.

Fenomenul este acelasi in SUA, unde startup-urile americane si chinezesti au deschis studiouri de design si IT in California si cele de prototipuri, testare si proiectare a productiei in zona Detroit. Multe idei bune pornesc de pretudindeni, dar cand ajung in faza premergatoare productiei, au nevoie de o infrastructura dezvoltata, existenta in jurul marilor centre auto traditionale.

Bollinger

Bollinger (pickup-uri si SUV-uri electrice) s-a mutat de curand in Motor City, cum este supranumit Detroit-ul, desi a pornit la drum in nordul statului New York, iar Rivian (tot pickup-uri si SUV-uri electrice) s-a stabilit in Plymouth, un orasel din zona metropolitana ce se intinde in vestul Detroit-ului si beneficiaza de serviciile unei echipe titrate, care a lansat in productie Jeep-uri pentru FCA (Fiat Chrysler Automobile).

Rivian

Economia secolului XXI, supranumita „knowledge based economy”, se cladeste pe experienta si know-how, la fel cum inceputul industrializarii s-a bazat pe masina cu abur, apoi pe materiale si tehnologii, dupa care a venit randul IT-ului.

Castig de cauza pe calea spre automobilul electric, autonom si conectat vor avea in viitorul apropiat firmele ce stiu sa inoveze si sa evite greselile din trecut. Aceasta experienta directa a echipelor de ingineri si tehnicieni nu poate fi deocamdata inlocuita de procese, baze de date si alte metode de automatizare, ceea ce inaspreste vanatoarea dupa talentul existent in domeniu.

Incercarea de protejare a avantajului momentan in spatele unor patente s-a dovedit a fi ineficienta, singura cale de urmat fiind cea a inovatiei continue, intr-un ritm mai sustinut decat concurenta.

db

Distribuie acest articol!