Revolutie tehnica, schimbari in regulament, transferuri de piloti si modificarea raportului de forte – acestea sunt auspiciile sub care, la finele acestei saptamani, in Australia, se da startul intr-un nou sezon de Formula 1.
Marele circ intra intr-o noua era, datorita noutatilor tehnice, in special la motorizare. Asa cum am mai relatat, s-a renuntat la motoarele V8 atmosferice de 2,4 litri, in favoarea celor V6 supraalimentate cu turbo, de 1,6 litri. Sistemele de recuperare a energiei sunt si ele mai puternice, vechile recuperatoare de energie cinetica generata la franare, KERS (Kinetic Energy Recovery System), fiind inlocuite cu ERS (Energy Recovery System). Acesta din urma este un sistem mai global, format din doua elemente, MGU-K (recupereaza energia cinetica la franare) si MGU-H (total nou, recupereaza energia de la caldura esapamentului).
Monoposturile au un look nou, gratie unei noi aerodinamici, cu partea frontala coborata si eleroane redesenate si redimensionate. De altfel, despre toate aceste noutati tehnice am mai relatat aici, iar filmul de mai jos, realizat de cei de la Red Bull, ilustreaza foarte bine toate aceste noutati.
Si din punct de vedere al regulamentului sunt schimbari multe, chiar daca nu atat de mari ca cele tehnice. La ultima cursa din sezon se vor dubla punctele acordate, in scopul de a da cat mai multor piloti o sansa in plus la o clasare mai buna.
Fiecare pilot va putea fi penalizat cu puncte de catre comisari, iar la acumularea a 12 puncte de penalizare, respectivul pilot va fi automat suspendat pentru o cursa.
Fiecarui pilot ii vor fi atribuite cinci motoare pentru intreg sezonul (fata de opt, pana acum). Depasirea acestui numar, la unul dintre elementele care formeaza grupul propulsor, va duce la penalizare.
Dupa cum au decurs testele private, se pare ca echipele motorizate de Mercedes au un usor avantaj, astfel ca Lewis Hamilton si Nico Rosberg sunt favoriti in Australia. McLaren si Williams (acestia din urma cu Felipe Massa racolat dupa opt ani la Ferrari) par si ele in forma. Apropo de Ferrari, al caror motor nu pare prea performant, italienii l-au adus alaturi de Fernando Alonso pe Kimi Raikkonen – este, de fapt, o revenire a finlandezului. In dificultate se pare ca este si Renault, care nu a ajuns cu noul sau motor la nivelul sperat. Principalul sau partener, Red Bull, a dat semne ca este in intarziere la teste, astfel ca pentru Sebastian Vettel s-ar putea sa fie foarte greu sa-si apere titlul. In locul lui Mark Webber, plecat la Porsche, in anduranta, la Red Bull a venit Daniel Ricciardo.
Anul acesta vor fi si trei debutanti in F1: danezul Kevin Magnussen, fiul fostului pilot de Formula 1 Jan Magnussen (la McLaren), Daniil Kvyat, campionul din GP3 si al doilea rus din campionat, dupa Vitaly Petrov (la Toro Rosso) si Marcus Ericsson, venit din GP2, dupa ce a mai fost in teste la Brawn GP, in 2009 (la Caterham).
O alta noutate implementata incepand din sezonul 2014 o constituie numerele unice ale pilotilor. Astfel, fiecare pilot a trebuit sa-si aleaga propriul numar de concurs, ideea fiind aceea de a crea noi branduri ce pot fi identificate cu imaginea pilotilor de Formula 1, la fel cum s-a intamplat, de pilda, cu numarul 46 a lui Valentino Rossi in MotoGP si cu unele numere ale pilotilor din NASCAR.
Asa se face ca fiecare pilot a ales cate un numar – multi preferand data nasterii, cifre care le-au purtat noroc sau pur si simplu numere de concurs cu care au debutat. Daca au fost mai multi piloti care au optat pentru acelasi numar, acesta a revenit celui mai bine clasat in sezonul 2013. Numarul 1 a ramas rezervat campionului mondial en tire. Si inca o remarca: astfel dispare regula conform careia in motorsport numarul 13 nu este atribuit nicunui pilot, din superstitie. Cel putin pentru 2014, intrucat venezueleanul Pastor Maldonado a optat pentru acest numar.
Iata, mai jos, componenta echipelor si numerele cu care vor alerga pilotii in 2014.
Red Bull Racing
1 (a ales 5, dar e campion mondial en tire) – Sebastian Vettel
3 – Daniel Ricciardo
Mercedes GP Formula One Team
44 – Lewis Hamilton
6 – Nico Rosberg
Scuderia Ferrari
14 – Fernando Alonso
7 – Kimi Raikkonen
Lotus F1 Team
8 – Romain Grosjean
13 – Maldonado
McLaren Mercedes
22 – Jenson Button
20 – Kevin Magnussen
Sahara Force India F1 Team
27 – Nico Hulkenberg
11 – Sergio Perez
Sauber F1 Team
99 – Adrian Sutil
21 – Esteban Gutierrez
Scuderia Toro Rosso
25 – Jean-Eric Vergne
26 – Daniil Kvyat
Williams Team F1
19 – Felipe Massa
77 – Valtteri Bottas
Marussia F1 Team
17 – Jules Bianchi
4 – Max Chilton
Caterham F1 Team
10 – Kamui Kobayashi
9 – Marcus Ericsson
In fine, iata si calendarul curselor de Formula 1, sezonul 2014:
16 martie: Australia, Melbourne
30 martie: Malaezia, Sepang
6 aprilie: Bahrein, Sakhir
20 aprilie: China, Shanghai
11 mai: Spania, Barcelona
25 mai: Monaco, Monte Carlo
8 iunie: Canada, Montreal
22 iunie: Austria, Red Bull Ring
6 iulie: Marea Britanie, Silverstone
20 iulie: Germania, Hockenheim
27 iulie: Ungaria, Budapesta
24 august: Belgia, Spa
7 septembrie: Italia, Monza
21 septembrie: Singapore
5 octombrie: Japonia, Suzuka
12 octombrie: Rusia, Soci
2 noiembrie: SUA, Austin
9 noiembrie: Brazilia, Interlagos
23 noiembrie: Abu Dhabi, Yas Marina