Programul Rabla, intre succesul nemtesc si esecul romanesc

2 aprilie 2009,



In timp ce, la noi, Programul Rabla s-a poticnit inca de la start, raspunsul pietei fiind cu mult sub asteptarile oficialitatilor, in alte tari acest ajutor dat industriei auto a inregistrat rezultate peste asteptari. In Germania, tara cu cea mai mare piata auto de pe continent, inmatricularile de automobile noi a crescut luna trecuta cu 40%, comparativ cu martie 2008, programul totalizand aproape 950.000 de cereri.

Cu o prima de casare atractiva, in valoare de 2.500 de euro, si prelungit pana la finele anului, programul asigura o gura de oxigen unor producatori ca Opel sau Volkswagen, care si-au marit productia, pentru a face fata cererii.

Dupa succesul din Germania, o serie de alte tari europene cu piete auto mari au decis sa adopte acest sistem, in incercarea de stimulare a vanzarilor de automobile, aflate intr-un puternic recul, de cateva luni. Cele mai castigate de pe urma acestei initiative sunt marcile asiatice, franceze si italiene, precum si modelele mici si ieftine. Dacia Sandero se numara printre cele mai cautate modele.

O situatie similara cu cea din Germania se intalneste si in Franta, unde programul de reinnoire a parcului auto din aceasta tara a dus la o crestere a vanzarilor cu 8%, luna trecuta, comparativ cu martie 2008. Statisticile arata ca acest program, impreuna cu stimulentele financiare acordate la achizitionarea de modele ecologice, a asigurat pana la 40% din vanzarile lunii trecute, in Franta.

In Romania, vanzarile in Programul Rabla 2009 evolueaza anevoios. Dupa primele saptamani de la demararea programului, cu exceptia Dacia, niciunul dintre producatori nu a reusit sa vanda mai mult de un sfert din cota primita. In schimb, Dacia si-a epuizat deja cota de 1.700 unitati. Prima de casare insuficient de atractiva, saturarea pietei cu masini second hand importate anul trecut, blocajul creditelor si inrautatirea climatului economic sunt principalele cauze ale acestei situatii.