Mereu am colectat informații, am scris despre automobile sau pur și simplu le-am admirat. După ce am făcut-o vreme câteva decenii, nu pot vorbi despre un anume model preferat. În schimb, am o listă.
Nu este deloc genul de listă reprezentativă, care să acopere toate zonele și perioadele din evoluția automobilului. Este doar o parte din rezultatul documentărilor mele în privința anumitor automobile, cu precădere acelora pe care le consider de suflet. Dacă vreți, este ca playlist-ul preferat al unui DJ – o selecție pur subiectivă.
Fiecare model care și-a găsit locul în această listă m-a impresionat prin ceva anume – performanțe, design, inovație, longevitate sau istorie. Este, de fapt, o colecție de vis, formată din creații auto de excepție. O colecție imposibil de transpus în realitate, dar perfectă în imaginația autorului.
Sunt reunite automobile de toate felurile și din toate timpurile, de la exemplare unice la modele care au fost produse în masă, de la populare la exclusiviste, de la geniale prin simplitate la mașini virtuale sau modele interzise circulației pe drumurile publice.
Mereu am ținut să împărtășesc cele aflate cu cei care, la fel ca mine, iubesc automobilele. Așa a apărut această listă. A trebuit să mă opresc (și am făcut-o cu greu) la 101, fie și numai pentru că este un număr-simbol, cu trimitere la istorii frumoase.
Acest proiect, la care am lucrat „din mers” și cu mult drag, a atins punctul culminant când totul s-a regăsit între coperțile unei cărți, într-o versiune mult mai amplă decât cea de aici. Cartea a fost lansată la Timișoara, pe 25 iulie 2024, sub egida Editurii Politenica.
Eugen COCEA
A.L.F.A. 40/60 HP Aerodinamica (1913)
Primul monovolum din istoria automobilului
Alfa Romeo 16C Bimotore (1935)
Unde-s două, viteza crește!
Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica (1953-1955)
Sfânta Treime a designului auto
Alfa Romeo Bertone Carabo (1968)
Cărăbușul… cosmic
Alfa Romeo Montreal (1967)
Aspirația supremă
Aston Martin DB4 GT Zagato (1960)
Probabil cel mai râvnit Aston Martin
Aston Martin DB5 Goldfinger (1963)
Mașina lui James Bond
Aston Martin DBS Superleggera Concorde (2019)
Inspirație supersonică
Aston Martin Lagonda (1974)
Primul automobil cu instrumentar digital și computer de bord
Aston Martin Valkyrie (2019)
La porțile Formulei 1
Audi Quattro (1980)
ADN-ul Audi
Audi RSQ Concept (2004)
Vedeta de la Hollywood
Austro-Daimler „Sascha” (1922)
Buturuga mică
Auto Union Type C (1936)
Săgeata supraponderală
Bentley Blower 4½-litre (1930 / 2020)
”Continuarea”, după 90 de ani!
Bentley Speed 8 (2003)
Danke, Audi!
Benz Patent-Motorwagen (1885)
„Certificatul de naștere”
BMW 3.0 CSL by Alexander Calder (1975)
Primul BMW Art Car
BMW 328 (1936)
Un roadster vizionar
BMW Isetta (1955)
Simbolul reconstrucţiei germane postbelice
BMW Turbo (1972)
Pionierul conceptelor
BMW Z1 (1989)
Inițiala viitorului
Bugatti Bolide (2020)
Definiția superlativului
Bugatti Type 13 „Brescia” (1920)
Prima „voiturette” de succes
Bugatti Type 35 (1924)
Capodopera
Bugatti Type 41 Royale (1926)
Limuzina magnifică
Bugatti Type 57 SC Atlantic (1936)
Cea mai frumoasă mașină din toate timpurile
Bugatti W16 Mistral (2022)
Cel mai rapid roadster
Chevrolet Corvette EX-122 (1953)
Visul american
Citroën 2CV (1948)
Minimalismul întruchipat
Citroën CX (1974)
În numele aerodinamicii
Citroën DS (1955)
Zeița de la Élysée
Citroën Karin (1980)
Piramida lui Fiore
Citroën Traction Avant (1934)
Configurația standard
Cugnot Fardier (1770)
Primul vehicul autopropulsat
Dacia Duster Concept (2009)
Primul concept car Dacia din ”era Renault”
Dacia Sport Turbo (1986)
Cel mai spectaculos automobil românesc din perioada comunistă
De Dion, Bouton Et Trepardoux Dos-à-Dos ”Marchiza” (1884)
Cel mai vechi automobil funcțional
DeLorean DMC-12 (1981)
Pentru călătorii în timp
Ferrari 250 GTO (1962)
Mai valoros decât aurul
Ferrari 330 P4 (1967)
Revanșa lui Enzo Ferrari
Ferrari F2001 (2001)
Arma lui Schumi
Ferrari Monza SP (2018)
Icona Barchetta
FIAT S.76 (1910)
Bestia reînviată
Ford Model T (1908)
Mașina care a pus lumea pe roți
Ford P1 (2020)
„Away From Keyboard”
Ford Tudor Deluxe Sedan Stainless Steel (1936)
Caroseria fără de moarte
Isotta Fraschini Tipo 8A „Flying Star” / Carrozzeria Touring (1931)
Capodopera pierdută
Jaguar E-Type (1961)
Reperul anilor 1960
Jamais Contente (1899)
Torpila care a bătut suta
Koenigsegg Gemera (2020)
Primul Mega-GT
Lamborghini Countach LP 500 (1971)
Exemplarul nr. 1, reconstruit după o jumătate de secol
Lamborghini Diablo (1990)
Ultimul taur clasic
Lamborghini Egoista (2013)
Hedonismul dus la extrem
Lamborghini LM002 (1986)
Rambo Lambo
Lamborghini Miura SV (1971)
Cel mai prețios Lamborghini
Lancia Aurelia B20 Gran Turismo (1951)
„Frumusețea naturală”
Lancia Delta HF Integrale 16V Evoluzione (1992)
Regina raliurilor
Lancia Stratos HF (1971)
De la zero
Laurin & Klement Voiturette A (1905 / 2020)
Primul automobil produs la Mladá Boleslav, reinterpretat în cheie modernă
Lohner-Porsche „Semper Vivus” (1900)
Primul hibrid
Maserati A6 1500 (1947)
Primul Gran Turismo
Maybach Exelero (2005)
Pentru Fulda
Maybach Zeppelin (1930)
Precum în cer, așa și pe pământ
Mazda MX-5 (1989)
Pentru plăcerea pură a condusului
McLaren F1 (1992)
„Automobilul sport suprem”
McLaren-Honda MP4/4 (1988)
Alinierea planetelor
Mercedes-Benz 540 K Special Roadster (1936)
Miss Sindelfingen
Mercedes Simplex (1901 / 2019)
Primul automobil de lux
Mercedes-Benz 300 SL (1952)
Primul SL
Mercedes-Benz W 125 (1937)
De la Grand Prix la Rekordwagen
Mercedes-AMG One (2022)
Prima mașină de Formula 1 pentru șosea
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (1955)
Cel mai scump automobil din lume
Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss (2003)
În onoarea „campionului fără coroană”