Dupa o perioada de agonie, in care au existat cateva tentative esuate de redresare, colosul american General Motors si-a anuntat oficial, astazi, falimentul. O noua societate, controlata de stat, va prelua activele cele mai rentabile ale concernului. Vor fi inchise 11 fabrici si se vor suprima 24.000 de locuri de munca. Practic, compania GM va fi nationalizata, planul guvernului american fiind de a redresa GM intr-un interval de doar 90 de zile. Vor fi pastrate cele 4 marci principale, Chevrolet, Cadillac, Buick si GMC, in timp ce SAAB, Saturn, Hummer si Pontiac vor fi vandute.
Statul federal va detine 60% din actiuni si va finanta noua societate cu peste 30 de miliarde de dolari. De asemenea, statul canadian si provincia Ontario, unde functioneaza mai multe fabrici GM, vor avea 12%, in timp ce restul actiunilor vor fi detinute de creditori si fondul de asigurare medicala a salariatilor.
Asadar, urmeaza o restructurare dura, din care oficialii americani spera sa rezulte un producator de automobile mai economice si mai fiabile. Intrebat cand crede ca GM va reveni in proprietatea unor investitori privati, Fritz Henderson, CEO al GM, a declarat ca vor fi necesari cativa ani, dar ca guvernele din SUA si Canada sunt dispuse sa vanda actiunile, atunci cand va fi cazul.
"Astazi (n.r. luni) va ramane o zi istorica pentru companie: va fi sfarsitul fostului General Motors si inceputul unei noi companii", se spune intr-un comunicat de presa al administratiei americane. Intr-adevar, 1 iunie 2009 devine un reper istoric, avand in vedere ca vorbim de falimentul gigantului cu o istorie de peste un secol, care a fost, timp de 77 de ani, liderul pietei auto mondiale!