Standurile marilor constructori au pierdut mult din spectaculozitate, comparativ cu editiile precedente. Demonstratiile multimedia de dimensiuni gigantice, spectacolele de sunet si culoare de la lansari, artistii, show-urile si restaurantele au cam disparut de la acest salon sau, in cel mai fericit caz, si-au redus considerabil dimensiunile. Intr-o hala noua, cu un concept de expunere elegant, aerisit si spectaculos, BMW a punctat cel mai bine la impresia generala, in opinia noastra, dintre cei trei giganti germani. Pe urmatorul loc intr-un ipotetic top al celor mai reusite standuri de la IAA 2009 s-ar clasa Grupul Volkswagen. Fara sa reduca suprafata de expunere, acesta continua sa-si expuna intr-o singura hala toate marcile din portofoliu, vedeta fiind, evident, marca Volkswagen. In schimb, marele absent a fost Bugatti. Cea mai emblematica marca a industriei auto germane, Mercedes-Benz, nu a punctat prea mult, anul acesta, la capitolul impresie artistica. Standul a fost redus considerabil, renuntandu-se la nivelurile superioare, iar maniera de expunere a fost simplificata.
Modele economice si cat mai putin poluante – aceasta este preocuparea tuturor, in momentul de fata. Emisiile de CO2 pe km si consumul mediu de combustibil la 100 km sunt cifrele cheie, pe care toata lumea le scrie cat mai vizibil. Conceptele, unul mai "verde" decat altul, sunt omniprezente. Renault a venit la Frankfurt cu nu mai putin de patru prototipuri cu "emisii zero". Automobilul incarcat la priza pare sa aiba, de altfel, sanse mari sa devina o realitate banala in cativa ani. Pana si producatorii de pneuri sunt preocupati de vehiculele electrice. Michelin, de pilda, a prezentat conceptul unor pneuri special create pentru automobilele electrice. In acest context, expunerea in standul Michelin, a prototipului cu care s-a stabilit recordul de viteza, de 105 km/ora, in 1899, folosind propulsia electrica, are o insemnatate aparte.
Hala 11 este cea mai noua din cadrul imensului complex expozitional de la Frankfurt, fiind data in exploatare recent. Este folosita pentru prima oara, anul acesta, la IAA. Gazduieste marcile Grupului BMW, care a renuntat astfel la vechea constructie temporara, care era ridicata de fiecare data, cu ocazia IAA, intr-un spatiu exterior al salonului. Amenajarea halei este foarte ingenioasa, cu o pista suspendata, un fel de replica in miniatura a ovalelor de beton din cursele americane. Pe aceasta sosea rulau (cu viteza) tot felul de modele BMW si MINI, de la coupe-uri din anii 30 si o simpatica Isetta, pana la Seria 5 GT, una dintre cele mai noi aparitii in gama constructorului bavarez. Un efect deosebit este oferit de zgomotul specific de motor turat, facut de modelele de epoca.
In standul Audi, una dintre atractii o constituie un R8 a carui caroserie este cromata. Fiecare atingere a masinii, de catre vizitatori, presupune o munca asidua din partea personalului Audi, de stergere a amprentelor. Cum o fi, oare, cu o astfel de bijuterie, in trafic? Pentru clientii din aceasta categorie, de regula multimilionari din orientul mijlociu, conteaza, probabil, mai putin! Si tot la Audi, in micul magazin cu imbracaminte si accesorii, intr- pozitie centrala este expus spre vanzare unul dintre cele 100 de exemplare de ceasuri de mana realizate cu ocazia centenarului marcii. Un Audi Tachoscope, despre care am mai avut ocazia sa scriem aici, se vinde la pretul de 24.900 euro, in cazul exemplarelor din platina, respectiv "doar" 14.900 euro, pentru versiunea din aur alb.
Grupul FIAT ocupa aproape in intregime una dintre hale. Alaturi de FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Maserati si Ferrari, au fost mutate standurile Chrysler, Dodge si Jeep, cele care odinioara completau oferta Daimler de la IAA – inca un semn al mutatiilor survenite pe scena internationala, in ultima perioada. Maserati isi intampina oaspetii din media de specialitate cu gustari rafinate – o combinatie de verdeturi, jambon si masline -, vin si sampanie. Ferrari 458 Italia este vedeta italienilor la IAA 2009, iar standul calutului cabrat a fost luat cu asalt de ziaristi, in cele doua zile dedicate presei, incat cu greu puteai realiza cateva fotografii cu modelele expuse. In zilele cand publicul larg va avea acces, situatia va deveni, cu siguranta, de-a dreptul critica!
Reducerea suprafetelor de expunere la majoritatea standurilor, inclusiv la cele exterioare, a permis amenajarea unor spatii demonstrative de mari dimensiuni. Printre acestea, o pista off-road la exterior, de dimensiuni mari si cu obstacole dintre cele mai spectaculoase. Eventualul regret ca nu ai fost lasat la volan dispare atunci cand SUV-ul incepe sa escaladeze "peretii" de pe pista, solicitand abilitati deosebite din partea celui de la volan. Un spectacol care ofera senzatii tari celor din modelele 4×4 puse la dispozitie de mai multi constructori, pentru demonstratii, dar si imagini spectaculoase pentru aparatele foto ale celor care se multumesc sa stea pe margine.
Volkswagen L1 este un concept atipic pentru constructorul german, recunoscut pentru clasicismul si sobrietatea care se regasesc la toate modelele sale. L1 poate lua la bord doua persoane, asezate longitudinal, in genul cockpit-urilor de la avioanele de vanatoare cu dubla comanda. Cantareste doar 380 kg si are 3,8 m lungime si 1,1 m inaltime. Propulsia hibrida prefigureaza urmatorul pas pe care Volkswagen il va face in privinta modelelor BlueMotion. Motorul diesel de 0,8 litri si 27 CP consuma doar 1,49 litri la 100 km, in combinatie cu un motor electric de 14 CP.
Dupa ce saptamana aceasta am prezentat principalele noutati si tendinte de la IAA, promitem sa revenim, in zilele urmatoare, cu o galerie foto a celor mai frumoase fete din standurile editiei din acest an a Salonului de la Frankfurt.