Piata auto europeana in 2010: sub semnul incertitudinii

6 noiembrie 2009



Chiar daca a inregistrat un regres, pentru piata auto europeana, anul 2009 nu a fost atat de dificil pe cat se prefigura, gratie primelor de casare si bonusurilor ecologice acordate de guvernele mai multor tari. Astfel, scaderile au fost limitate, iar in unele tari, precum Germania, evolutia vanzarilor a fost pozitiva, chiar peste asteptari.

Incheierea programelor guvernamentale de sustinere a vanzarilor va readuce in prim-plan dificultatile cu care se confrunta piata, astfel ca anul 2010 este privit cu multa circumspectie. In Franta, de pilda, unde clientii s-au grabit sa beneficieze de avantajele “programului rabla”, producatorii locali se asteapta la reducerea vanzarilor, cel putin in prima parte a anului viitor. Nimeni nu poate spune, insa, cat va dura “traversarea desertului”. Cei mai optimisti se asteapta la o crestere abia in al doilea trimestru din 2010, in timp ce altii vad lucrurile indreptandu-se abia spre finele anului sau chiar la inceputul lui 2011.

Cei de la Moody’s se asteapta la o stabilizare a pietei auto, in 2010, dar semnaleaza o serioasa problema in privinta supracapacitatii de productie, mai ales in Europa. Utilizarea capacitatilor a scazut sub 70% in acest an, in conditiile in care un nivel de echilibru se atinge la 75-80%. In timp ce s-a incercat o reducere a acestor capacitati, in Europa de Est a continuat construirea de noi facilitati de productie, in virtutea costului mai mic al fortei de munca din aceasta zona si in asteptarea cererii in crestere. Cum inchiderea unor fabrici nu prea poate fi luata in calcul, din ratiuni politice si sociale, cei de la Moody’s dau ca solutie imbunatatirea performantelor operationale.

Dupa ce a anticipat o scadere cu 8% in 2009, Moody’s se asteapta la o stabilizare a pietei mondiale, cu o posibila crestere de 2% in 2010. Insa piata va evolua diferit, in functie de regiunile geografice. Europa va continua sa scada intr-un ritm comparabil cu cel din 2009 (-9%), in timp ce pentru SUA se asteapta un reviriment (15%), dupa caderea drastica din 2009, care va fi de circa 24%, la finele anului. China, in schimb, isi va continua trendul pozitiv, care pentru 2009 va insemna o crestere cu 35%. Analistii de la Moody’s spun ca abia in 2011 se va putea observa o relansare autentica a pietei auto, la nivel mondial.