ActiveE Concept – in asteptarea primului electromobil BMW de serie

6 ianuarie 2010, Sursa: BMW Group Romania



BMW Group prezinta un nou concept revolutionar, in demersul de a oferi automobile cu emisii nule de CO2. BMW ActiveE Concept este un model propulsat exclusiv prin intermediul electricitatii. Raspunzand nevoilor utilizarii cotidiene, prototipul porneste de la modelul BMW Seria 1 Coupe si reuneste, in premiera, agilitatea remarcabila si placerea condusului atat de caracteristica pentru BMW Seria 1, cu un sistem de propulsie fara emisii.

Premiera mondiala a prototipului BMW ActiveE va avea loc cu ocazia editiei 2010 a Salonului de la Detroit (NAIAS), ocazie cu care BMW Group va evidentia continuarea activitatilor sale de cercetare constanta si dezvoltare in domeniul electromobilitatii, ca parte in "project i".

Rezultatele obtinute in urma testului vor fi implementate in dezvoltarea unui automobil de serie cu propulsie electrica, pe care BMW Group il va lansa pe piata sub forma unei marci din familia BMW in urmatorii ani.

Bineinteles ca prototipul BMW ActiveE va avea toate caracteristicile specifice marcii, dintre care nu vor lipsi tractiunea pe puntea spate – tipica pentru BMW -, un sistem puternic de transmisie pentru o acceleratie dinamica si un nivel ridicat de eficienta care sa permita automobilului sa poata fi utilizat in scopuri care sa depaseasca limitele mobilitatii urbane.

Pentru propulsarea noului BMW ActiveE Concept, inginerii BMW Group au dezvoltat un nou motor electric sincronizat, special conceput pentru acest automobil. Puterea maxima este de 125 kW/170 CP, in timp ce varful curbei de cuplu este atins la 250 Nm, valoare ce este disponibila chiar de la pornirea automobilului – asa cum se intampla in cazul tuturor motoarelor electrice – si ramane valabila pe o plaja a turatiilor neobisnuit de larga.

In premiera, energia electrica este stocata intr-un set de acumulatori litiu-ion, proiect dezvoltat ca urmare a colaborarii comune dintre BMW si partenerul sau, LiMotive, special pentru conceptul BMW ActiveE. O functie noua, de regularizare stabila a temperaturii, optimizeaza performantele pe care le ofera setul de acumulatori.

La automobilele BMW cu propulsie exclusiv electrica, conducatorul poate controla acceleratia si deceleratia prin miscarea pedalei de acceleratie. In momentul in care conducatorul ridica piciorul de pe acceleratie, motorul electric functioneaza asemenea unui generator si transfera energia cinetica a automobilului in energie electrica, stocata in pachetul de acumulatori. Utilizarea intensa a asa-numitei recuperari de energie de catre motor sporeste raza de actiune cu pana la 20%.

In aceleasi timp, se creeaza un cuplu de frana, care are ca efect decelerarea automobilului. Raspunsul permite un stil de condus confortabil, in special la viteze medii si cu variatie constanta. In traficul urban, circa 75% din manevrele de decelerare sunt initiate fara utilizarea franei. In timpul recuperarii energiei franelor, stopurile automobilului sunt iluminate.

Tehnologia transmisiei disponibila la conceptul BMW ActiveE prezinta si alte caracteristici, cum ar fi masa redusa a constructiei si un aranjament optimizat al pachetului pentru toate componentele. Motorul electric a fost integrat in totalitate in axul spate – din motive de siguranta si functionalitate -, in timp ce intregul sistem electronic este pozitionat deasupra propulsorului. Spatiul care la automobilele cu motoare cu combustie este destinat transmisiei conventionale si rezervorului de combustibil este utilizat pentru stocarea energiei. Masa la gol este de aproximativ 1.800 kg.

Datele provizorii de performanta sunt unele remarcabile. Acceleratia de 0 la 60 km/ora se realizeaza in mai putin de 4,5 secunde, in timp ce la 100 km/ora se ajunge in circa 9 secunde, iar viteza maxima, limitata electronic, este de 145 km/ora. Autonomia este estimata la 160 km pe un singur ciclu de incarcare, in functie de conditiile de trafic. Tehnologia flexibila de incarcare permite pachetului de acumulatori litiu-ion sa fie alimentati la sursele conventionale de energie din statiile publice de incarcare sau la panourile speciale. In Europa, pachetul de acumulatori poate fi incarcat la o sursa conventionala de curent (50 A) in aproximativ trei ore.