Detroit 2010, un salon european

14 ianuarie 2010,



Primul mare salon auto al anului, NAIAS 2010, si-a deschis portile, zilele acestea, la Detroit. Industria auto americana, aflata intr-un amplu proces de transformare, este in plina cautare de solutii pentru automobilul de maine. Printre efectele majore ale acestor transformari se numara si reducerea gabaritului impresionant cu care ne obisnuisera modelele de peste ocean. Daca adaugam prezenta in forta a constructorilor europeni, avem tabloul unei editii NAIAS care seamana destul de mult cu evenimentele similare de pe batranul continent. Din pacate, la fel ca anul trecut, unele marci cu traditie lipsesc si acum la apel – Land Rover, Mitsubishi, Porsche.

GMC Granite este un bun exemplu in privinta dimensiunilor reduse ale noilor automobile americane. Nu doar lungimea s-a micsorat – clasicele propulsoare in V au fost inlocuite cu un turbo in 4 cilindri, de doar 1,4 litri.

Cei de la Ford, in efortul de reducere a costurilor, ofera acum acelasi model Focus pentru toate pietele, cu motorizari optimizate sub logo-ul EcoBoost.

General Motors a venit cu un concept, Aveo RS, care anticipeaza viitoarea generatie Aveo, ce va fi destinata si pietei americane. Noul Aveo va face parte din linia de modele Chevrolet de mici dimensiuni, pentru SUA. Aveo RS a fost dotat cu un motor Ecotec de 138 CP, trubo de 1,4 litri.

Poate cea mai curioasa “europenizare” de la NAIAS 2010 este Chrysler Delta, de fapt o Lancia Delta cu logo Chrysler. Dincolo de logo, nu prea exista nimic american la acest “concept”. El are, totusi, valoare de simbol al asocierii dintre Grupul FIAT si Chrysler si deschide calea pentru transferul de modele italiene peste ocean, sub sigla americana.

In alta ordine de idei, organizatorii au alocat 3 milioane de dolari pentru repararea si imbunatatirea celebrului Cobo Center din Detroit, gazda traditionala a evenimentului. Investitia a inceput in a doua parte a anului trecut si va continua anul acesta, cu reamenajari si imbunatatirea dotarilor.