Iata nou Ford Focus, generatia a treia

11 ianuarie 2010



Ford a dezvaluit astazi, la Detroit, noul Focus, care urmeaza sa ajunga pe piata europeana si cea din America de Nord pana la finele acestui an. Vanzarile globale pentru cea de-a treia generatie a compactei de la Ford urmeaza sa demareze la inceputul anului viitor, in nu mai putin de 122 de tari. Spre deosebire de cele doua generatii precedente, de aceasta data Focus va fi un model unic, indiferent de piata de desfacere. Cei de la Ford sunt de parere ca, in ultimii ani, preferintele in materie de design auto s-au apropiat foarte mult la nivel mondial, ceea ce i-a incurajat sa lanseze un astfel de model global, care are, intai de toate, avantajul costurilor reduse.

Cea de-a treia generatie Ford Focus are ADN european, fiind conceputa de specialistii de pe batranul continent, de la centrele Ford din Germania (Koln) si Marea Britanie (Dunton). Astfel, 80% dintre componente vor fi identice, atat pentru modelul destinat pietei europene, cat si pentru cel din America de Nord. Principala diferenta o va face arhitectura caroseriei: versiunea de baza pentru Europa va fi hatchback, in vreme ce sedanul se va comercializa preponderent peste Atlantic.

Aspectul general exterior ramane cel tipic pentru Focus, insa noile elemente de “Kinetic Design” apropie foarte mult noul Focus de sora mai mica Fiesta. Cea mai mare noutate se regaseste la partea din spate, unde s-a renuntat la grupurile optice verticale. Cat despre cotele de gabarit si volum interior, putem spune ca acestea au stagnat, comparativ cu actuala generatie. In schimb, Ford a facut un salt spectaculos in privinta interiorului, cu un bord foarte atragator si materiale de buna calitate. Dotarile sunt fara precedent in aceasta categorie – detector de somnolenta, ecran central tactil si un sistem multimedia cu numeroase posibilitati de conectivitate.

In privinta motorizarilor, accentul este pus pe downsizing, prin noua generatie EcoBoost, care se alatura deja popularelor propulsoare TDCi Duratorq. Motoarele pe benzina, turbo cu geometrie variabila si injectie directa, denumite SCTi, sunt de 1,6 litri (150 si 180 CP) si 2,0 litri (203 si, probabil, 155 CP). Profitand de aceasta noua generatie Focus, Ford trece, practic, la “mondializarea” motorizarilor sale. Este prevazuta, de asemenea, o transmisie robotizata Powershift, cu dublu ambreiaj, iar cea manuala in 6 trepte devine, pentru Focus, dotare standard.

A treia generatie Focus foloseste noua platforma tehnica inaugurata de noul C-Max, dezvaluit in toamna trecuta, la Salonul de la Frankfurt. Pe aceasta platforma, Ford vrea sa dezvolte nu mai putin de 10 modele sau versiuni. Sunt asteptate ulterior si variantele Focus in 3 usi si break, posibil si un CC. Ford spera sa-si dubleze vanzarile de modele compacte pana la un volum anual de 2 milioane de unitati, intr-un segment de piata foarte vandut – anul trecut, una din patru masini vandute in lume a facut parte din aceasta categorie.

Dupa ce au lansat nivelul de dotare Titanium in Europa, cei de la Ford au fost surprinsi sa constate ca peste 40% dintre cumparatori au preferat aceasta dotare premium, iar la Mondeo procentul a trecut chiar de 60%! Este clar ca sunt multi clienti care sunt dispusi sa plateasca in plus, pentru un nivel de dotare superior. Ramane de vazut daca reteta ramane valabila si in cazul pietei americane. Oricum, prin numeroasele dotari de top, Ford demonstreaza ca a invatat lectia (altfel, inca neglijata de unii constructori europeni) si arata o atentie deosebita la acest capitol.

Noul Focus va avea si o versiune electrica, ce isi va face aparitia in 2011, cu baterii litiu-ion si o platforma dezvoltata in cooperare cu Magna International. In fine, fiind vorba de un model comun, fabricile care vor asambla noul Focus, in Franta, Spania, Rusia, China si SUA, vor folosi aceleasi echipamente si vor urma aceleasi proceduri, ceea ce va avea un efect benefic si in privinta eliminarii problemelor de calitate.