Asa arata automobilul urban al viitorului, in viziunea General Motors

25 martie 2010

Sursa: General Motors



Atunci cand ne imaginam automobilul viitorului, cel mai adesea ne vin in minte conceptele tinerilor designeri, entuziasti cu imaginatie debordanta si solutii dintre cele mai indraznete. In aceasta categorie se incadreaza si vizionarul vehicul urban din imaginea alaturata. Cu marea diferenta ca acesa este opera specialistilor de la General Motors! Este (deocamdata) un prototip, se numeste EN-V, acronim pentru Electric Networked-Vehicle, si aduce o schimbare radicala a conceptului de mobilitate, pentru abordarea problemelor impuse de urbanizarea in crestere.

Pana in 2030, zonele urbane vor gazdui peste 60% din cele 8 miliarde de oameni de pe planeta. Acest lucru va suprasolicita infrastructura publica, aceasta zbatandu-se deja sa indeplineasca nevoile in crestere privind transportul si serviciile de baza. General Motors si partenerul sau strategic, Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC), impartasesc aceeasi viziune privind abordarea nevoilor de mobilitate personala printr-o schimbare radicala a transportului urban individual. Acestia studiaza mai multe solutii pentru soferii de maine. Printre cele mai promitatoare se afla si o noua forma de autovehicul, denumita EN-V.

EN-V pastreaza principiul cheie al mobilitatii personale, libertatea, ajutand simultan la eliminarea dezbaterilor ecologice privind autovehiculele cu motor si la redefinirea designului de top. EN-V este un autovehicul electric cu doua locuri, proiectat pentru a atenua ingrijorarile privind aglomerarile in trafic, disponibilitatea locurilor de parcare, calitatea aerului si accesibilitatea pentru orasele viitorului.  

Astazi au fost prezentate trei modele EN-V la Shanghai. Fiecare dintre acestea reprezinta o caracteristica diferita ce evidentiaza spiritul agreabil al transportului in viitor: Jiao (Mandrie), Miao (Magie) si Xiao (Ras). Prototipurile vor fi expuse in perioada 1 mai – 31 octombrie, la Pavilionul SAIC-GM din cadrul Expozitiei Mondiale din Shanghai.

Conceptul EN-V s-a inspirat de la prototipul Personal Urban Mobility and Accessibility (PUMA – Mobilitate si accesibilitate personala urbana), dezvoltat de GM impreuna cu Segway si prezentat in aprilie 2009. Acesta este propulsat de cate un motor electric pentru fiecare dintre cele doua roti motrice. Aceasta este o tehnologie utilizata pentru prima data de GM in cadrul conceptului Hy-wire, prezentat la Salonul de la Paris, din 2006. Motoarele nu asigura doar forta de accelerare, ci controleaza si decelerarea si oprirea. Raza cercului de bracaj a fost redus semnificativ fata de cel al autovehiculelor conventionale actuale, permitand prototipului EN-V sa „vireze pe loc”.

Puterea de propulsie cu emisii zero este furnizata de baterii litiu-ion. Acestea pot fi reincarcate prin incarcarea conductiva conventionala cu energie electrica de la reteaua de alimentare publica, permitand autovehiculului EN-V sa parcurga cel putin 40 km la o singura incarcare. De asemenea, EN-V poate imbunatati eficienta infrastructurii electrice publice, deoarece autovehiculul are capacitatea de a comunica cu reteaua de electricitate pentru a determina cel mai adecvat moment pentru reincarcare in functie de solicitarea totala a acesteia. 

Combinand sistemul GPS cu tehnologiile de comunicare intre autovehicule si de monitorizare a distantelor, prototipul EN-V poate fi condus manual sau se poate deplasa autonom. Capacitatea de functionare autonoma ofera posibilitatea reducerii aglomerarilor in trafic, permitand autovehiculului EN-V sa selecteze automat cel mai rapid traseu pe baza informatiilor de trafic in timp real. De asemenea, prototipul utilizeaza comunicarea wireless pentru a crea o „retea sociala” ce poate fi utilizata de soferi si pasageri pentru a comunica cu prietenii si partenerii de afaceri in timpul calatoriei. Aceasta combinatie intre tehnologia de detectie, comunicarea wireless si navigatia prin GPS stabileste o baza tehnologica. De la prototipul EN-V pot fi preluate elemente ale acestei baze tehnologice care ar putea avea potentialul de a permite dezvoltarea unor viitoare sisteme avansate de siguranta pentru autovehicule. 

Abilitatea de a comunica cu alte autovehicule si cu infrastructura ar putea reduce semnificativ numarul de accidente de circulatie. Utilizand sisteme de senzori si camere video integrate in autovehicul, EN-V poate „simti” mediul inconjurator, fapt ce-i permite sa reactioneze cu rapiditate cand intampina obstacole sau conditiile de trafic se modifica. De exemplu, in cazul in care un pieton paseste in fata autovehiculului, EN-V va decelera pana la o viteza sigura si se va opri mai rapid decat autovehiculele actuale.

EN-V a fost proiectat pentru a avea viteza si autonomia necesare soferilor din mediul urban actual. Acesta cantareste sub 500 kg si are o lungime de aproximativ 1,5 m. Prin comparatie, autovehiculul tipic actual cantareste peste 1.500 kg si este de trei ori mai lung. In plus, autovehiculele de astazi au nevoie de un loc de parcare cu o suprafata de peste 10 mp si raman parcate mai mult de 90% din durata de viata. Datorita dimensiunilor reduse si manevrabilitatii sporite ale EN-V, aceeasi parcare poate gazdui de cinci ori mai multe EN-V-uri decat autovehicule obisnuite.   

Prototipul EN-V stabileste, de asemenea, noi standarde in materie de design.  Pentru primul model, GM a alcatuit echipe internationale de design, cerandu-le membrilor acestora sa-si exprime propria viziune in legatura cu viitorul mobilitatii. Xiao (Ras) a fost conceput de echipa de design GM Holden din Australia, in timp ce aspectul modelului Jiao (Mandrie) a fost creionat de inginerii de design de la GM Europe, iar Miao (Magie) a fost creat de General Motors Advanced Design Studio cu sediul in statul american California. 

Fiecare versiune EN-V are o tema de design unica, ce scoate in evidenta flexibilitatea platformei de propulsie. Designul confera fiecarui model EN-V o personalitate proprie, cu o deschidere unica, interior elegant, culori, lumini si scaune inovatoare. Xiao are un farmec jucaus, cu caroseria vopsita in culoarea Albastru Gumball si design inspirat din domeniul nautic. Majoritatea elementelor de design ale modelului Miao sunt preluate din industria echipamentelor electronice, fapt evidentiat de aspectul sau elegant, masculin. Inginerii de design au ales modelul Miao si pentru a introduce solutii de iluminat inovatoare, inclusiv folosirea extinsa a tehnologiei de iluminare cu LED-uri. Liniile fluide si vopseaua stralucitoare ale modelului Jiao sunt elemente de design inspirate de trenurile japoneze de mare viteza si mastile de opera chinezesti. 

Caroseria si acoperisul autovehiculului EN-V sunt construite din fibra de carbon, rasini din policarbonat Lexan cu nuante fumurii si rasini acrilice, materiale utilizate cel mai frecvent la autovehicule de curse, aeronave militare si nave spatiale datorita rezistentei ridicate si greutatii reduse.