Noul McLaren MP4-12C muta Formula 1 pe strada

19 martie 2010



Este inceputul unei noi ere – cel putin asa sustin cei de la McLaren, in frunte cu Ron Dennis, cu ocazia lansarii noului supercar MP4-12C. Marca infiintata de Bruce McLaren, in 1966, este renumita la nivel mondial in principal datorita participarii cu succes in Formula 1, unde a castigat un sfert din cursele la care a luat startul. In acelasi timp, McLaren este un producator de prima mana de automobile supersport. Dupa ce a introdus sasiul din fibra de carbon in F1, McLaren este producatorul celui mai vandut automobil de strada cu sasiu din carbon, celebrul SLR, realizat in colaborare cu Mercedes.

Cum Mercedes a decis sa produca pe cont proriu noul SLS, inlocuitorul lui SLR, iar drumul celor doi parteneri s-a despartit si in Formula 1, chiar daca echipa lui Ron Dennis inca foloseste motoare Mercedes, era timpul ca McLaren sa vina cu ceva nou in privinta ofertei de strada. Proiectul are un istoric de 5 ani, iar obiectivul a fost, de la bun inceput, lansarea unui rival pentru numele grele din categoria supercar, precum Ferrari, Lamborghini sau Porsche. Noul McLaren MP4-12C, dezvaluit zilele acestea, este primul pas dintr-un program ambitios, de dezvoltare a unei game McLaren de strada, in lucru fiind inca doua modele!

Gratie sasiului din fibra de carbon pentru realizarea caruia a fost nevoie de inventarea unei noi proceduri de fabricare, MP4-12C cantareste doar 1.300 km (structura din carbon are doar 80 kg). Echipa britanica de cercetare si dezvoltare a urmarit eficientizarea noului bolid din toate punctele de vedere, inclusiv ale aerodinamicii si motorizarii (dimensiuni si putere). Motorul M838T este un V8 biturbo de 3,8 litri, care dezvolta 600 CP si 600 Nm, cu un cuplu de 500 Nm pe o plaja cuprinsa intre 2.000 si 8.000 rot/min. Puterea este transmisa la roti prin intermediul unei transmisii cu dublu ambreiaj dotata cu sistemul Pre-Cog. Acesta are rolul de a diminua timpul de schimbare a treptelor, pregatind rapoartele care urmeaza a fi angajate, atunci cand padela de la volan este atinsa usor. MP4-12C poate rula cu pana la 320 km/ora si accelereaza de la 0 la 200 km/ora in mai putin de 10 secunde. Are 4,5 m lungime, 1,9 m latime si 1,2 m inaltime.

Pozitionarea celor doua tevi de esapament neobsnuit de sus a permis conceperea unui difuzor in zona posterioara, cu efecte benefice asupra aerodinamicii. MP4-12C dispune si de un element aerodinamic cu rol de franare, in partea din spate. Pentru tinuta de drum este folosit sistemul "pro-active chassis control", care ofera trei setari, dar si celebrul "brake-steer" preluat din Formula 1 (a fost montat de McLaren, in premiera, pe monopostul MP4/12 din 1997), care confera mai multa agilitate in viraje prin franarea rotii spate din interiorul curbei. Habitaclul este dominat de sistemul IRIS cu ecran tactil de 7 inch si procesor de 1,6 GHz, care gestioneaza toate functiile electronice ale masinii si dispune de conexiune prin Bluetooth si WiFi.

McLaren MP4-12C a parcurs deja un million de km in teste si a fost supus la 100 de crash teste. A fost prezentat cu statut de prototip aflat in faza finala de dezvoltare, varianta de serie fiind anuntata pentru inceputul anului viitor. Concurentii directi sunt Ferrari 458 Italia si Mercedes SLS AMG. Obiectivul este de 4.000 de exemplare vandute in urmatorii 5 ani. McLaren a nominalizat deja 500 de distribuitori din intreaga lume, carora le vor fi livrate, in 2011, primele 1.000 de exemplare. Pretul estimativ este de 195.000 euro.