Sisteme de injectie Bosch pentru gaz natural, etanol si biodiesel

30 iulie 2010, Sursa: Bosch Romania



Pe langa benzina si motorina, carburantii alternativi castiga treptat teren. Printre acestia se numara gazele naturale (CNG – gaz natural comprimat), benzina cu continut mare de etanol, etanolul in stare pura (E100), precum si biodiesel-ul obtinut din plante. Bosch a inceput deja productia in serie a diverselor sisteme de comanda a motoarelor, precum si a componentelor de injectie pentru astfel de carburanti ecologici, prin intermediul carora emisiile de CO2 pot fi considerabil reduse.

Spre deosebire de benzina, la arderea gazului natural, emisiile de CO2 sunt cu 25% mai mici. Autovehiculele alimentate cu gaz natural au intrat in productia de serie cu mai multi ani in urma. Pentru a oferi soferului o flexibilitate maxima in momentul alegerii carburantului, autovehiculele sunt echipate de regula cu sisteme Bifuel, motorul putand fi alimentat atat cu gaz natural, cat si cu benzina. Bosch furnizeaza, prin pachetul NG-Motronic, un sistem complet care include atat unitatea de comanda Bifuel-Motronic a motorului, injectoarele NGI2 pentru gaz natural, rampa de carburant, cat si senzorii de presiune in rezervor, de temperatura si de joasa presiune. Datorita rezistentei mari la detonatii a gazului natural, motoarele alimentate cu un astfel de carburant pot fi constant optimizate. Daca sunt supraalimentate se pot reduce dimensiunile, astfel incat eficienta si puterea motoarelor sa fie imbunatatite.

In prezent, prin alimentarea cu biocarburanti, motoarele cu ardere interna pot economisi resursele, iar emisiile de CO2 sunt reduse semnificativ. Cea de-a doua generatie de biocarburanti asigura o reducere a emisiilor de CO2 de pana la 90%. La obtinerea acestor carburanti, se folosesc plante utilizate integral pentru obtinerea etanolului, a biodieselului sau a biogazului, ca substituent al gazului natural. In Europa, carburantul diesel conventional este deja amestecat in diferite proportii cu biodiesel. Acesti biocarburanti contribuie la reducerea emisiilor de CO2 atat in cazul autovehiculelor noi, care dispun de o tehnologie corespunzatoare in acest sens, cat si in cazul celor deja existente. Bosch isi adapteaza deja sistemele de injectie pentru utilizarea biocarburantilor. Astfel, este posibil ca un autovehicul sa foloseasca surse energetice regenerabile, folosind conditiile tehnice si de infrastructura existente.

In America de Sud, etanolul obtinut din plante constituie un important substituent al benzinei conventionale. Pentru aceste piete de desfacere, Bosch a conceput sistemul FlexFuel. Astfel, motoarele in patru timpi pot fi alimentate cu amestec de benzina si etanol, de la benzina simpla pana la etanol (E100) in stare pura. Unitatea de comanda a motorului pentru injectie in poarta supapei – Motronic, regleaza in mod automat injectia, aprinderea, precum si ceilalti parametri, in functie de procentul de etanol din benzina. Sistemul FlexFuel, deja testat in conditii obisnuite de exploatare, este utilizat la scara larga in primul rand la autoturismele din Brazilia. In anul 2008, aproximativ 500.000 de autovehicule au fost echipate cu acest sistem inovator dezvoltat de Bosch.
 
Deoarece temperaturile scazute pot afecta proprietatile chimice ale etanolului, fapt care influenteaza in mod negativ pornirea si functionarea motorului, compania Bosch si-a extins oferta, dezvoltand sistemul Flex Start. Prin intermediul acestui sistem, daca este necesar, carburantul este incalzit in rampa, motorul putand astfel sa porneasca si sa functioneze fara probleme si la temperaturi exterioare scazute. Prin urmare, se poate renunta la sistemul de alimentare cu benzina din dotarea acestor autovehicule, necesar numai pentru pornirea si incalzirea motorului.