Traditia modelelor decapotabile, la BMW

25 ianuarie 2011, Sursa: BMW Group Romania



Timp de mai bine de 70 de ani, modelele sport decapotabile care purtau emblema BMW au reprezentat o referinta pentru dinamica exceptionala si placerea exclusivista a condusului. Performantele superioare au derivat din experienta dobandita in motorsport, in timp ce tehnologia de ultima ora si echipamentele unice subliniaza forta inovatoare a companiei.

Inca de la primul automobil produs, legendarul 3/15 Dixie, BMW a construit un model descoperit. Cu siguranta cele mai renumite decapotabile ale marcii din perioada interbelica au fost BMW 328 si 327 (construite in perioada 1936 – 1940). Disponibile in versiunile coupe sport si cabriolet, s-au impus ca cele mai exclusiviste modele BMW ale vremii. Modelul 328 Roadster a reprezentat baza pentru un coupe sport cu caroserie foarte usoara, din aluminiu, cu care BMW a reusit sa obtina victoria in clasamentul general al legendarei curse Mille Miglia din 1940 si sa stabileasca un record de viteza care avea sa ramana neschimbat pana la inchiderea competitiei in 1957.

Disponibil in versiune sedan si cabriolet, BMW 335, era un model de statut, care oferea un confort deosebit. Lansat in 1939, acest cabriolet cu patru locuri dispunea de o ambianta luxoasa in interior gratie folosirii tapiteriei din piele si a aplicatiilor din  lemn si crom, in timp ce cutia de viteze complet sincronizata contribuia la imbunatatirea confortului calatoriei.

BMW 335 era propulsat de un motor cu sase cilindri dispusi in linie, cu capacitatea de 3,5 litri, care furniza 90 CP.  Inceputul razboiului a impus insa oprirea productiei modelului BMW 335 dupa fabricarea a numai 410 unitati, dintre care 158 cabriolet.

Deja recunoscut pentru motoarele cu sase cilindri in line, BMW a adus aceste propulsoare in prim plan la inceputul anilor 50. Acestea au echipat modelul BMW 501, productia incepand in 1952. Noile modele au primit supranumele de "Ingerul baroc" pentru stilul voluptuos al caroseriei, cu aripile fata care se prelungeau mult spre in spate. Dupa lansarea versiunii sedan, 1954 avea sa consemneze lansarea variantelor coupe si cabriolet pentru modelul BMW 501 intr-o serie limitata de productie.

Tot in 1954 avea sa debuteze si BMW 502. Construit pe aceeasi platforma, noul model oferea un motor V8. Propulsorul integral din aluminiu dezvolta o putere maxima de 100 CP la o capacitate de 2,6 litri. Acesta a fost primul propulsor cu opt cilindri produs in Germania postbelica si, in acelasi timp, primul motor V8 fabricat de BMW. La acea vreme era unul din cele mai avansate motoare de pe piata prin conceptul de design ultra-usor.

In paralel cu dezvoltarea continua a modelelor 501 si 502, BMW intentiona si realizarea unor automobile sport. In timp util pentru Salonul Auto de la Frankfurt din 1955, compania a pregatit doua modele noi si spectaculoase: BMW 503 Coupe si BMW 507 Roadster. Ambele erau propulsate de motorul cu opt cilindri, care acum avea capacitatea marita la 3,2 litri, ceea ce ducea puterea lui  BMW 503 la 140 CP si pana la 150 CP pentru BMW 507. Avand patru locuri, BMW 503 a fost disponibil si ca versiune cabriolet. Cu dotari precum tapiterie din piele si geamuri actionate electric, automobilul oferea o combinatie exclusiva de lux si design foarte elegant.

BMW 503 si BMW 507 au fost realizate de tanarul designer german Albrecht Graf Goertz. Student al faimosului designer industrial Raymond Loewy, Goertz a reusit sa combine liniile laterale extinse si sectiunile frontale puternice cu o eleganta inspirata din scoala de design italiana. Ambele modele din anii ’50, care aveau capota prelungita, habitaclu dus mult in spate si ampatament lung, au evidentiat imediat noua amprenta a designului sportiv BMW.  Aceste caracteristici sunt un exemplu definitoriu al elegantei sportive care se regaseste si la BMW Seria 6 Cabriolet.

BMW 503 a fost un pionier al tehnicii din acea vreme: anumite componente ale caroseriei erau realizate din aluminiu, iar motorul V8 cu carter din aliaj propulsa atat versiunea cabriolet, cat si cea coupe pana la o viteza maxima de 190 km/h. Servofrana era o dotare standard si, cu incepere din 1957, transmisia era fixata direct de motor, in timp ce schimbatorul de viteze a fost mutat, in premiera, de pe volan pe mijlocul podelei.

Dupa incheierea ciclului de productie al modelelor BMW 503 Cabriolet si BMW 507, constructorul din Munchen si-a indreptat atentia, in anii 60, catre clasele de automobile mai mici, pentru a dezvolta masini decapotabile cu patru locuri. BMW 3200 CS – model unic cu acoperis retractabil, produs pentru actionarul majoritar al companiei, Herbert Quandt, in 1962 si expus acum la BMW Classic – a demonstrat ca designerii si inginerii aveau o creativitate care ar fi putut fi extinsa fara nici un fel de probleme si la alte modele cabriolet.

Dar situatia din piata a dus la o strategie de dezvoltare complet diferita. Dupa BMW 700 si BMW 1600 in anii 60 si 70, placerea de a conduce descoperit avea sa fie oferita prin modelele Serie 3 si prin modelele roadster Z1, Z3, Z4, Z8.

Primul cabriolet BMW de mari dimensiuni avea sa fie prezentat in 2004, o relansare impresionanta in acest segment exclusiv de automobile. La numai cateva luni dupa lansarea versiunii coupe, o varianta cabriolet a fost adaugata nouluil BMW Seria 6. Ambele modele au reprezentat renasterea unei fascinatii pentru automobile premium sportive, cu doua usi, care au evoluat dintr-o lunga traditie.

Prezentat in 2007, BMW 635d Cabriolet a marcat, de asemenea, o caracteristica unica pentru acest segment de automobile, de data aceasta in ceea ce priveste eficienta. Cel mai puternic si cel mai sportiv motor diesel cu sase cilindri din lume, care atingea un maxim de 286 CP, a adaugat o noua latura placerii de a conduce in segmentul cabrioletelor premium. Intre 2004 si 2010, prima generatie a modelului BMW Seria 6 Cabriolet a inregistrat vanzari de 49.053 unitati.

Noul BMW Seria 6 Cabriolet intruchipeaza cerintele ideale pentru continuarea acestei povesti de succes. Acesta preia calitatile predecesorului si le dezvolta prin tehnologii de avangarda. Pastreaza in acelasi timp valorile automobilelor BMW decapotabile cu patru locuri  si le integreaza intr-o interpretare foarte moderna. Noul BMW Seria 6 Cabriolet pastreaza trasaturile clasice de design, asa cum au fost definite de BMW 501, 502 sau 503 – capota alungita care inspira putere si prestanta, habitaclu impins mult in spate, ampatamentul marit pentru mai multa stabilitate pe sosea. In acelasi timp, ofera toate elementele pentru o calatorie luxoasa si confortabila, specifica unui Grand Tourer, dar ofera si sportivitatea remarcabila BMW.