WTCC, un Mondial in suferinta

8 iunie 2011



Duminica am experimentat atmosfera din WTCC la fata locului, pe Hungaroring. Vazusem, cu cateva zile inainte, un promo la Eurosport, care m-a contrariat: intrarea libera! Chiar asa? La ditamai Mondialul de turisme?! Ei bine, chiar asa!

Aflat intamplator prin Ungaria, mi-a fost la indemana sa deviez pana in apropiere de Budapesta, la Hungaroring. Ca o paranteza, si cursa a ajuns intamplator in aceasta tara, pentru ca initial trebuia sa se dispute pe un alt continent. Ajuns in ultimul moment la circuit, am fost surprins sa nimeresc intr-un blocaj de toata frumusetea, la iesirea de pe autostrada M3, spre circuit. Totusi, majoritatea tribunelor de pe dealurile din imprejurimile Mogyorod-ului au ramas dezolant de goale. Doar in zona liniei de start-sosire tribunele au fost, intr-adevar, pline-ochi.

Cu siguranta, daca nu l-ar avea pe Norbert Michelisz in acest campionat, vecinii unguri nu s-ar fi inghesuit in numar atat de mare la aceasta cursa. Apropo de Michelisz, pe cat de mare a fost performanta obtinuta in prima cursa (locul 2), pe atat de greu de inteles a fost evolutia sa din a doua cursa (o lamentabila iesire in decor, dupa ce a fortat in chiar primul viraj).

Revenind la asistenta, nu prea aducea cu ce te-ai astepta sa vezi la o competitie cu rang de campionat mondial! De altfel, competitia in sine pare in suferinta. Participarea este de-a dreptul saracacioasa – un singur constructor, Chevrolet, este implicat cu echipa de uzina. In rest, lista competitorilor este extrem de scurta, formata din echipe private sau semioficiale. Cei de la SEAT s-au retras de cand cu criza, in vreme ce BMW au tot ezitat sa se implice, pana cand, in cele din urma, au ales varianta DTM. In aceste conditii, Chevrolet cam alearga de unul singur. Prin urmare, ar fi chiar culmea ghinionului sa… termine pe locul doi!

Ca s-ar putea mai mult in WTCC ne-o demonstreaza celebrul campionat german de turisme, DTM. Materialul de concurs de acolo este net superior, numele pilotilor au cu totul alta rezonanta, iar cursele au depasit de mult granitele Germaniei. Ce-i drept, si cei implicati sunt din alta categorie: Mercedes – AMG, Audi – ABT.

Fara indoiala, WTCC este un campionat in suferinta. Nici in WRC lucrurile nu stau mult mai bine, poate veti fi tentati sa spuneti. Asa si este, dar acolo macar sunt doi constructori implicati cu echipe de uzina, iar campionatul are perspective favorabile, prin schimbarea regulamentului. Ca sa-mi argumentez afirmatia de la inceputul acestei fraze, va propun un exercitiu de imaginatie: daca ati urmari in paralel o cursa din WTCC si una din DTM, vi s-ar parea doua intreceri complet diferite, una de incepatori, cealalta de maestri! Aceasta este, din pacate, problema WTCC-ului: o titulatura mult prea pretentioasa, pentru o competitie atat de saracacioasa!

Eugen Cocea