Opel implineste 150 de ani
04.01.2012
        
Distribuie acest articol!   

La miezul noptii de anul nou, angajatii Opel nu au ridicat paharele doar in cinstea noului an, ci si pentru inceputul aniversarii a 150 de ani. In 1862, fondatorul companiei, Adam Opel, si-ar fi putut inchipui cu greu ca intr-o zi compania sa va deveni unul dintre cei mai mari producatori auto din Europa.

In anul 1862, Adam Opel a folosit atelierul de lacatusarie al tatalui sau din Russelsheim, Germania, pentru a produce masini de cusut. Afacerea porneste. In curand se vand biciclete, iar in 1886, prima bicicleta, modelul Velociped are lansarea de piata. Biclcetele de la Russelsheim devin rapid foarte populare. Pana la mijlocul anilor 20, Opel devenise cel mai mare producator de biciclete din lume. Intre timp, motocicletele fusesera adaugate pe lista de produse. Istoria automobilistica a Opel incepe in 1899, compania fiind al doilea cel mai vechi producator auto german, dupa Daimler-Benz.

In toamna anului 1902, Opel prezinta modelul Lutzmann Motorcar Patent cu un motor de 10/12 cp. Masinile se bucura repede de crestere in popularitate: pana in 1906, deja mai mult de 1.000 de astfel de vehicule au iesit de pe linia de productie. Pana in 1914, Opel isi depasise toti competitorii devenind cel mai mare producator auto din Germania. Marca isi construieste numele ca producator de modele accesibile ce devin succese de vanzari, precum Doktorwagen (1909) sau Puppchen (1914). Aceste modele se afla la baza etosului companiei de a livra autovehicule de calitate, de incredere si accesibile unor segmente largi de clienti.

Anii 1920 incorporeaza spiritul ce reprezinta si azi Opel. Aceasta este perioada vehiculelor Laubfrosch (broscuta de copac) si Rakete (racheta). Micul 4/12 cp este cunoscut dupa porecla Laubfrosch sau broscuta de copac datorita culorii verde deschis. In 1924, Opel este primul producator auto german ce foloseste o linie automata de asamblare. In plus, compania incepe teste spectaculoase cu vehicule racheta, ce tin prima pagina a ziarelor. De exemplu, in 1928, modelul racheta al Opel depaseste recordul de viteza pe uscat pe pista de curse Berlin Avus. Fritz von Opel atinge o viteza de 238 km/ora, de neimaginat in acele vremuri. Un an mai tarziu, Opel vizeaza cerul: al sau Opel-Sander RAK1 decoleaza dintr-o mare piata din Frankfurt, devenind primul zbor public cu racheta cu pilot, desi a fost unul scurt.

1929 inseamna inceputul vremurilor grele pentru industria auto. Milioane de oameni isi pierd slujbele in criza economica mondiala. Economia globala se prabuseste ca un castel de carti de joc la “sfarsitul nebunilor ani 20”. Totusi, Opel reactioneaza rapid si gaseste un partener puternic in gigantul american General Motors. Producatorul din Russelsheim isi permite consolidarea pozitiei in piata si in 1935 este capabil sa ridice productia anuala peste valoarea de 100.000 de vehicule. Printre produse se afla si noul camion Blitz, produs la fabrica Brandenburg. La acel moment, producatorul din Russelsheim lanseaza o inovatie tehnica: Olympia este primul vehicul german produs cu o caroserie autoportanta facuta doar din otel. Un an mai tarziu, compania pune fundatia pentru o poveste de succes de 75 de ani in clasa compacta, poveste ajunsa pana in zilele noastre. Incepand de la primul Kadett, exista o traditie pana la familia Astra actuala. Pana in 1936, Opel este cel mai mare producator auto din Europa, cu o productie anuala de peste 120.000 vehicule.

Dupa ce productia civila a fost suspendata in razboi, Opel isi reia activitatea in perioada reconstructiei Germaniei. Miracolul economic german este asociat cu multe denumiri ale modelelor Opel, precum Olympia, Olympia Rekord, Rekord P1 si Kapitan, in timp ce multe gospodarii sunt echipate cu frigiderele Opel numite Frigidaire. In 1962, an ce coincide cu aniversarea a 100 de ani de la infiintarea Opel, a doua fabrica a marcii este deschisa la Bochum, unde se produce noul Kadett. In anii 60 se nasc numeroase noi modele ce consolideaza reputatia sportiva si emotionala a Opel, inclusiv legendarele si iconicele Commodore, Manta si GT. Opel are de asemenea o prezenta puternica in segmentul superior cu prestigioasele modele KAD (Kapitan, Admiral, Diplomat), inlocuite ulterior de Senator si Monza.

In 1971, modelul Opel cu numarul 10 milioane iese de pe linia de asamblare. In acelasi an, Georg von Opel ce conduce un Opel GT, depaseste recordul de viteza pentru propulsia cu baterie prin atingerea a 188 km/ora. Aceasta este dovada ca Opel a avut subiectul electro-mobilitatii pe agenda sa cu decade inainte ca alticineva sa se fi gandit la el. In zilele noastre, Opel este un pionier in acest domeniu: modelul Ampera (150 CP), ce este dotat cu sistemul revolutionar de extindere a autonomiei, este primul autovehicul electric din lume care nu este limitat de autonomia bateriei.

In 1972, Opel este cel mai de succes producator auto al Germaniei. O noua gama de modele se naste la Russelsheim si se centreza pe siguranta, consum si ecologie. A cincea generatie Kadett, pentru prima oara cu tractiune fata, are un coeficient aerodinamic de CD 0.39, facandu-l unul dintre cele mai aerodinamice modele compacte.  Aceste cifre record sunt continuate de Omega A (CD 0.28) si de Calibra (CD 0.26). In anii 1980, subiectul controlului emisiilor devine focusul principal. Opel este printre pionieri. Marca de la Russelsheim este prima companie germana care ofera o flota completa cu convertor catalitic. Din 1989, toate modelele sale sunt dotate cu aceasta tehnologie.

In 1991, sistemul de siguranta Opel debuteaza pe Astra. Include protectie la impact lateral, suport in scaune si centuri tensinate. Marca demonstreaza din nou ca stabileste trenduri prin noul Frontera. Vehiculul destinat timpului liber este unul dintre precursorii miscarii SUV si se impune rapid ca lider in segment. In 1992, Opel deschide portile fabricii Eisenach – la acel moment cea mai moderna fabrica din lume. Apoi Opel lanseaza mai multe modele: in 1997 Opel devine primul producator european ce introduce un motor economic cu 3 cilindri, pe modelul Corsa. In 1999, Zafira isi face debutul. Compania din Russelsheim pune fundatia segmentului monovolumelor compacte ce va exploda ulterior si revolutioneaza flexibilitatea pentru automobilele de familie. In acelasi an, Opel sarbatoreste un jubleu de produs: 50 de milioane de masini Opel produse.

Cu lansarea Insignia in 2008, Opel incepe repozitionarea marcii. Noile modele incep o noua filozofie de brand: de a combina maiestria sculpturala cu precizia germana. Ideea este continuata cu cele mai recente modele, Zafira Tourer si Astra GTC.

Opel si brandul-sora Vauxhall din Marea Britanie vand acum masini in peste 40 de tari. Compania are o forta de munca in jur de 40.500 salariati, la fabrici si centre de inginerie in sase natiuni europene. Doar in anul 2010, Opel/Vauxhall a vandut mai mult de 1,1 miloane autovehicule si vehicule comerciale usoare, ajungand la o cota de piata de 6,2 % in Europa. Cu lansarea modelului electric Ampera, brandul traditional porneste un nou segment in industria auto europeana si subliniaza rolul de trendsetter pentru solutii progresive de mobilitate.

Distribuie acest articol!