Piata europeana – VW versus restul lumii?

3 august 2012



Marsul triumfal al celor de la Volkswagen contrasteaza tot mai puternic cu dificultatile de pe piata auto europeana. Iar diferentele cele mai vizibile sunt, fara indoiala, la marje. In primul semestru din 2012, Grupul Volkswagen si-a crescut vanzarile cu 8,9%, la 4,4 milioane de unitati. Cifra de afaceri a crescut si ea cu 22,6%, la 95,3 miliarde de euro. Iar marja operationala, in crestere cu 6,7%, este una record: 6,5 miliarde de euro!

Ca sa avem imaginea completa, cifrele de mai sus trebuie comparate cu cele ale concurentei. Principalii rivali, grupul francez PSA Peugeot Citroen, inregistreaza marja operationala negativa, altfel spus o pierdere de 662 milioane de euro pe prima jumatate a acestui an. Celalalt gigant francez, Renault, sta mai bine, mentinandu-si rentabilitatea pe sectorul automobilelor, cu 87 milioane de euro.

Grupul FIAT (inclusiv filiala americana Chrysler, unde italienii detin 58,5%) a inregistrat, la randul sau, o marja operationala de 1,87 miliarde de euro, la o cifra de afaceri de 41,74 miliarde. In acest caz, marja medie este de 4,5%, iar marja unitara, 881,5 euro. Numai ca daca n-ar fi existat Chrysler, grupul FIAT ar fi realizat, “de unul singur”, o marja de doar 488 milioane de euro!

In acest context, presedintele FIAT, Sergio Marchionne, a declarat zilele trecute, intr-un interviu acordat publicatiei International Herald Tribune, ca Grupul VW se afla la originea unei “bai de sange in privinta preturilor si marjelor”. Acuza lui Marchionne capata un plus de greutate si prin prisma functiei detinute de italian la nivel continental, aceea de presedinte al Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), pe care o detine din decembrie 2011.

Replica germanilor nu s-a lasat asteptata: ei i-au solicitat lui Marchionne sa demisioneze din fruntea ACEA. In caz contrar, constructorul german ameninta cu parasirea organizatiei!

Sa-si fi pierdut Marchionne simtul resposabilitatii, atunci cand a facut aceasta declaratie? Adevarul este ca, in spatele cuvintelor sale, exista o diferenta radicala in analizarea situatiei. De-o parte sunt cei care impartasesc parerea lui Marchionne, conform careia problema pietei auto europene isi are cauza in supracapacitatea de productie. Ipoteza lor este aprig combatuta de cei de la Volkswagen. Problema este competitivitatea, spun nemtii. “Cand esti competitiv, foarte competitiv, nu se mai pune problema supracapacitatii de productie”, spune Christian Klingler, director de vanzari si marketing la nivel global, in Grupul VW.

Este usor sa faci astfel de afirmatii atunci cand te afli intr-o situatie privilegiata, asa cum se intampla cu Volkswagen! Gigantul german dispune de un spatiu de manevra foarte generos, marja unitara medie fiind de 793 euro per automobil. In realitate, aceasta marja este chiar mai mare, pentru ca datele nu includ si profiturile realizate anul acesta in China, dar tin cont de unitatile vandute in aceasta tara.

La Audi, marja unitara medie este de 3.922 euro, similara cu cea inregistrata de marca Volkswagen pe piata chineza. Asta in timp ce Renault inregistreaza o marja de 65,5 euro la fiecare vehicul vandut, iar PSA pierde 345 de euro! Asa se explica de ce performanta operationala a Grupului Volkswagen a inceput sa dea frisoane concurentei!