Somnolenta si microsomnul la volan reprezinta, de cele mai multe ori, cauza unor accidente grave. Cu toate acestea, manifestarile initiale de oboseala pot fi detectate inainte de a interveni o situatie critica. Sistemul Bosch de detectare a starii de somnolenta identifica aceste semne de oboseala prin monitorizarea miscarilor volanului, sugerandu-le soferilor sa ia o pauza in timp util. Informatiile necesare sunt asigurate fie de sistemul de servodirectie al autovehiculului, fie de senzorul de unghi volan, care face parte din sistemul ESP antialunecare cu care este prevazut autovehiculul. Asadar, aceasta functie poate fi instalata la un pret rentabil, contribuind la sporirea sigurantei in timpul conducerii. Sistemul Bosch de detectare a starii de somnolenta poate fi utilizat pentru autoturisme si in segmentul de autovehicule comerciale usoare, putand fi integrat in diverse unitati de comanda ale autovehiculelor. A fost lansat initial ca functie standard in anul 2010, pentru noul Volkswagen Passat, Passat Alltrack fiind cel mai nou model care beneficiaza de aceasta functie.
Influenta oboselii asupra accidentelor a fost demonstrata in cadrul mai multor studii. In 2010, Asociatia Americana de Automobilism (AAA) a publicat o analiza pe baza datelor inregistrate in urma accidentelor, colectate de Autoritatea pentru siguranta traficului (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) din Statele Unite ale Americii. Studiul a demonstrat ca 17% din accidentele soldate cu morti din SUA au fost provocate de soferi care se aflau intr-o stare de oboseala extrema.
Reducerea puterii de concentrare si somnolenta compromit capacitatea soferului de a controla volanul si timpii sai de reactie. Abilitatea de a efectua manevre precise este redusa, iar capacitatea de a controla volanul isi pierde din rigurozitate. Soferul corecteaza din ce in ce mai des micile erori de mentinere a directiei. Noua functie de detectare a starii de somnolenta a soferului se bazeaza pe un algoritm care incepe inregistrarea comportamentului soferului inca de la inceputul calatoriei. Apoi, identifica modificarile pe parcursul deplasarilor pe distante lungi si, implicit, nivelul de oboseala al soferului.
Manifestarile tipice ale scaderii nivelului de concentrare sunt fazele in care soferul mentine cu greu controlul asupra volanului, combinate cu miscari usoare, dar rapide si bruste ale acestuia, pentru a mentine directia autovehiculului. In functie de frecventa cu care au loc aceste miscari si alti parametri, printre care se numara durata calatoriei, utilizarea semnalizatoarelor de directie si momentul zilei, functia calculeaza nivelul de oboseala a soferului. Daca acest nivel depaseste o anumita valoare, pe panoul de instrumente se aprinde intermitent un indicator, de exemplu, sub forma unei cesti de cafea, pentru a-l avertiza pe sofer ca trebuie sa se odihneasca. Sistemul Bosch de detectare a starii de somnolenta se adreseaza unui aspect important in ceea ce priveste starea soferului, reusind astfel sa contribuie la imbunatatirea sigurantei in timpul deplasarilor.