Problemele tinerilor soferi: viteza si respectarea regulilor
11.12.2012
        
Distribuie acest articol!   

Cand vine vorba de viteza de pe soselele din Europa, se pare ca tinerii conducatori auto nu se dau inapoi. Un nou studiu realizat de Goodyear arata faptul ca 73% din tinerii soferi din Europa recunosc ca accelereaza la culoarea galbena a semaforului si 14% chiar trec pe culoarea rosie. Acesta este un motiv de ingrijorare, de vreme ce deciziile pe care le luam intr-o fractiune de secunda, atunci cand conducem, sunt determinate de zona lobului parietal a creierului, care determina perceptia si vederea in spatiu. Conducerea cu o viteza prea mare nu ofera timp lobului parietal sa capteze imaginea, ceea ce face sa avem o dificultate mai mare in a calcula si a citi distantele in traffic.

Studiul a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducatori auto cu varste sub 25 de ani din 16 piete (15 tari europene si Africa de Sud) si a oferit cateva aspecte interesate in ceea ce priveste comportamentul tinerilor conducatori auto in trafic. De asemenea, cercetarea releva un numar de stereotipuri nationale in ceea ce priveste conducerea auto. Un studiu anterior realizat de Goodyear in 2010 privind siguranta rutiera a aratat ca, printre ceilalti europeni, italienii erau vazuti ca fiind cei mai putin responsabili in trafic, iar germanii – cei mai prudenti din Europa. Insa aceste date nu sunt confirmate de rezultatele studiului din 2012, care ii claseaza pe tinerii italieni printre cei mai putin predispusi sa accelereze sau sa calculeze gresit distanta din traffic, atunci cand depasesc alte vehicule. De asemenea, perceptia conducatorilor auto germani nu este pe deplin sustinuta, de vreme ce acestia sunt printre cei mai putin dispusi sa se supuna semnelor din trafic.

Preferinta pentru viteza este putin mai raspandita in randul barbatilor tineri, poate pentru ca se simt mai siguri la volan sau pentru ca sunt mai interesati in a se evidentia fata de ceilalti (70% dintre barbati fata de 62% dintre femei recunosc faptul ca depasesc limita de viteza atunci cand conduc). Tinerii conducatori auto din Polonia, Africa de Sud si Rusia par sa depaseasca mult mai des limitele de viteza decat orice alta tara (81%, 79% si respectiv 76%), in timp ce tinerii care conduc cel mai responsabil sunt cei din Marea Britanie si Spania, unde doar 54% si respectiv 40% recunosc ca depasesc limita de viteza. De asemenea, ei sunt cel mai putin dispusi sa incerce atingerea vitezei maxime a masinii lor – doar 18% si respectiv 19% – si acest lucru este explicat probabil prin modurile stricte de aplicare a legii si prin amplasarea radarelor de viteza in trafic.

Spre deosebire de britanici si spanioli, tinerii conducatori auto germani si rusi sunt cei mai dispusi sa incerce atingerea vitezei maxime a masinii lor, un procent de 53% si 46% afirmand ca si-au turat motorul la maxim. Acest lucru nu este deloc surprinzator pentru Germania, de vreme ce aceasta este singura tara din lume unde nu exista limita de viteza pe autostrazi.

Viteza nu este singura zona fata de care tinerii conducatori auto au un comportament periculos. Se pare ca, in ciuda faptului ca au luat permisul de conducere doar de cativa ani, tinerii soferi ignora, de asemenea, multe reguli importante de circulatie. Studiul a aratat ca 43% dintre barbati si 35% dintre femei recunosc ca nu s-au supus semnelor de circulatie. Tinerii conducatori auto din Africa de Sud si Polonia sunt in fruntea clasamentului, cu 62% si respectiv 51%, in timp ce suedezii si cehii sunt cei mai responsabili, cu un procent de 25% si respectiv 24%, doar uneori ignorand semnele de circulatie. Aproximativ 41% dintre barbati si 33% dintre femei recunosc ca iau curbele cu viteza si un enorm procent de 50% din tineri afirma ca au depasit mai mult de un vehicul la un moment dat pe o sosea cu doua benzi.

De asemenea, tinerii conducatori auto nu acorda des prioritate (26% barbati si 19% femei), germanii fiind in fruntea clasamentului pentru accelerarea la culoarea galbena a semaforului (85%), iar un enorm procent de 28% din tinerii turci recunoscand ca trec pe culoarea rosie. Tinerii soferi care se comporta cel mai responsabil in trafic sunt belgienii, cehii si francezii cu niste procente relativ mici, de 8%, 8% si respectiv 6%, care sustin ca au trecut pe rosu o singura data.

Cert este ca parintii continua sa exercite o influenta pozitiva asupra conducatorilor auto incepatori, de vreme ce au aparut diferente intre cei care inca locuiesc cu parintii si cei care locuiesc singuri. Tinerii care traiesc pe cont propriu sunt mult mai agresivi in trafic: 34% au incercat sa atinga viteza maxima a masinii lor (comparativ cu 29% dintre cei care locuiesc cu parintii); 49% au depasit mai mult de un vehicul la un moment dat pe o sosea cu doua benzi (comparativ cu 39% dintre cei care locuiesc cu parintii) si 36% au condus cu aceeasi viteza pe un carosabil umed si pe unul uscat (comparativ cu 30% dintre cei care locuiesc cu parintii).

De asemenea, se pare ca tinerii conducatori auto care si-au incheiat studiile la o varsta frageda – 18 ani sau mai tineri – sunt mult mai predispusi sa faca greseli decat cei care continua studiile pentru mai mult timp. 47% dintre cei care au abandonat scoala la 18 ani nu respecta semnele din trafic, in comparatie cu 36% dintre cei care isi continua studiile pana la 22 de ani.

In ciuda publicitatii intense din multe piete si a cresterii sanctiunilor stricte pentru infractori, un alarmant procent de 24% dintre barbati si 15% dintre femei recunosc ca s-au urcat la volan dupa ce au consumat alcool. Tinerii conducatori auto din Africa de Sud sunt cei mai predispusi sa conduca dupa ce au consumat o bautura alcoolica (45%), in timp ce britanicii sunt cei mai putin dispusi, cu un procent de 4%, care reflecta gradul inalt de aplicare a legii si politica de toleranta scazuta fata de acest aspect. Acest lucru este accentuat de numarul tinerilor cu varste cuprinse intre 17-24 de ani care isi petrec timpul liber in baruri sau in cluburi. La nivelul intregii Europe, aceasta este a doua cea mai raspandita activitate in randul tinerilor. Se estimeaza ca 16.800.000 de tineri europeni isi petrec timpul liber in localuri, unde consuma bauturi alcoolice. Cu o medie de 20% din tinerii soferi care recunosc ca inainte de a conduce consuma alcool, in Europa exista 3.360.000 de tineri conducatori auto care consuma bauturi alcoolice inainte de a se urca la volan.

Distribuie acest articol!