Avancronica la Raliul Sibiului 2013

22 iulie 2013



In Campionatul European de Raliuri FIA nu este timp pentru odihna. La mai putin de o luna dupa Geko Ypres Rally, din Belgia, ultima etapa din prima jumatate a sezonului, lupta pentru glorie continua la Raliul Sibiului, programat in perioada 25-27 iulie 2013.

Etapa noua in calendarul Campionatului European de Raliuri (ERC) in 2013, Raliul Sibiului este un raliu spectaculos, cu un traseu mixt de macadam si asfalt si cu probe speciale programate pe noapte. Si pentru a confirma popularitatea acestei etape, liderul clasamentului general si alti piloti de top din ERC au confirmat prezenta in prima etapa din cea de-a doua jumatate a sezonului 2013.

Pe lista de start a Raliului Sibiului figureza o serie de campioni nationali si castigatori ai unor evenimente de top la nivel mondial. Jan Kopecky, liderul din Campionatul European de Raliuri si campionul en titre din Cehia va lua startul pentru echipa de uzina Skoda, cu modelul Fabia Super 2000 (foto). Printre adversarii sai se numara Bryan Bouffier, multiplu campion al Poloniei si campion al Frantei, dar si Francois Delecour, vicecampion mondial si campion al Romaniei. La fel ca Bouffier, Delecour va concura cu un Peugeot 207 S2000. Jean-Michel Raoux, campionul din IRC la doua roti motrice, va lua startul tot cu un Peugeot, in timp ce Lin Yuan-Hu, campionul din Taiwan, va concura pe o Dacia Logan.

Printre pilotii din Campionatul National de Raliuri care au castigat la Sibiu se numara Marco Tempestini, care va concura cu Skoda Fabia S2000, dar si Gergo Szabo si Bogdan Marisca, care se vor bate pentru victorie in ERC Production Cup, alaturi de dublul campion mondial japonzeul Toshi Arai, care va pilota un model Impreza R4 STI, si Vitaliy Pushkar, castigatorul clasei de anul trecut in IRC, cu un Mitsubishi Lancer Evolution X.

Competitia incepe inca de joi, 25 iulie, ora 10,00, cand sunt programate calificarile pe circuitul de rally croos. Dupa antrenamentele libere programate de la ora 08,00, pilotii prioritari vor parcurge in sens invers traseul de 3,42 km, in incercarea de a stabili cel mai bun timp. Cel mai rapid pilot isi poate alege primul pozitia de start pentru prima zi, urmand ca ceilalti sa-si aleaga pozitia in functie de locul ocupat in calificari. Pozitia la start poate fi cruciala pe macadam, mai ales daca nu ploua, tinand cont ca suprafata se curata. Insa, la Sibiu trebuie luat in considerare si praful.

Anul acesta vor fi programate doua speciale pe noapte –  Paltinis si Santa – care se vor desfasura vineri seara. In prima zi sunt programate 7 probe speciale cu o lungime totala de 95,84 km. Prima proba pe noapte, speciala Paltinis, are 9 km pe asfalt, iar pilotii vor ataca cu pneuri si setari de macadam. Sambata sunt programate celelalte sapte probe speciale, dintre care una, Sadu, complet pe asfalt si care va fi parcursa de doua ori. Tot sambata este programata si celebra speciala Gatu Berbecului (30 km), cea mai lunga a raliului, care va fi parcursa tot de doua ori.

Ekaterina Stratieva si Molly Taylor, ocupantele primelor doua locuri in clasamentul ERC Ladies’ Trophy, se vor lupta si la Sibiu pentru puncte. Daca australianca Molly Taylor concureaza in premiera pe macadamul sibian, Ekaterina Stratieva are avantajul ca a mai participat la acest raliu in trecut. Stratieva a recunoscut ca macadamul nu este suprafata ei preferata, dar ca va face tot posibilul sa obtina un rezultat bun la Sibiu.

Echipa GPD Mit Metal Racing Team va incerca sa adune cat mai multe puncte cu Antonín Tlusťak si Jaroslav Orsak. Napoca Rally Academy are cinci piloti care puncteaza in ERC Production Cup, iar cei mai bine clasati doi piloti sunt eligibili sa adune puncte la echipe. Zoltan Bessenyey, liderul la doua roti motrice in ERC cu Honda, spera sa aduca puncte importante pentru echipa Eurosol Racing Team Ungaria la aceasta categorie.

Raliul Sibiului este etapa a saptea din Campionatul European de Raliuri, dar in acelasi timp si etapa in Campionatul National de Raliuri al Romaniei. Printre pilotii locali care vor incerca sa se impuna in se numara Valentin Porcisteanu, Bogdan Marisca, Dan Gartofan sau Edwin Keleti, iar la clasa modelelor cu tractiune pe doua roti Alex Filip, Sebastian Barbu si Adrian Raspopa sunt pregatiti si ei sa castige.