Topul masinilor cu cele mai mari pierderi

9 octombrie 2013



Conform unui studiu realizat de compania de brokeraj Sanford C. Bernstein si publicat in The Economist, exista o categorie aparte de automobile, mai putin cunoscuta, formata din cele care produc pierderi cu fiecare exemplar fabricat. Cei de la Sanford C. Bernstein au realizat chiar si un top al celor mai paguboase modele europene de automobile.

“Campioana” este prima generatie smart ForTwo, produsa intre 1997 si 2006: cele 749.000 de unitati produse au generat o pierdere de 4,52 miliarde de dolari companiei producatoare, Daimler! Lansarea acestui supermini a presupus construirea unei noi fabrici, dedicata, o platforma tehnica noua si un nou motor in 3 cilindri. Ca si cum n-ar fi fost de ajuns, smart a atins doar 40% din cifra vanzarilor previzionate!

Pe urmatorul loc in acest top se afla FIAT Stilo (2001-2009), care s-a vandut in doar 769.000 unitati, cu 70% mai putin decat isi propusesera italienii. Rezultatul in plan finaciar: pierdere de 2,83 miliarde de dolari, respectiv de 3.685 dolari per exemplar produs. Top 3 este completat de Volkswagen Phaeton, un automobil cu o istorie aparte: a aparut pur si simplu pentru a satisface orgoliul presedintelui VW Group, Ferdinand Piech. Pentru cele 72.000 de exemplare Phaeton produse intre 2001 si 2012, VW a pierdut 2,68 miliarde de dolari (37.910 dolari per exemplar).

Topul celor mai paguboase automobile europene este completat de Peugeot 1007, prima generatie Mercedes Clasa A, Bugatti Veyron, Jaguar X-Type, a treia generatie Renault Laguna, Audi A2 si Renault Vel Satis.

La final, va propunem sa ne oprim si asupra unuia dintre cele mai scumpe modele de serie, supercarul Bugatti Veyron. Dupa cum se vede mai sus, nu acesta este automobilul care a provocat cea mai mare pierdere! Si asta pentru ca productia sa nu are nici pe departe cadenta celorlalte modele din acest top! Ce-i drept, cele 357 exemplare Bugatti Veyron produse pana acum au generat Grupului Volkswagen o pierdere de “doar” 2,23 miliarde de dolari. Socanta in cazul acestui automobil ni se pare insa pierderea per exemplar produs: 6,23 milioane de dolari!

Reamintim, Bugatti Veyron este dotat cu un propulsor quad-turbo W16 de 8,0 litri, care furnizeaza 1.001 CP. Versiunile speciale Super Sport (foto) si Grand Sport au puterea marita la 1.200 CP. Intre 2007 si 2013, Bugatti a vandut doar 28 de exemplare editie speciala. Pretul de plecare este de 1,7 milioane de dolari, dar o editie speciala poate ajunge si la 2,7 milioane de dolari.