Un secol de la introducerea sistemelor electrice auto

7 noiembrie 2013

Sursa: comunicat de presa Bosch Romania



Acum o suta de ani, Bosch a introdus sistemele electrice in interiorul autovehiculului: un generator lansat in anul 1913 alimenta „Bosch-Licht”, primul sistem de iluminare auto din lume, care reprezinta o alta inovatie Bosch. In anii care au urmat, generatorul a devenit treptat statia de alimentare a autovehiculului. In prezent, acesta furnizeaza curent electric unor sisteme ca radioul, geamurile electrice, sistemul de climatizare si sistemele de siguranta precum ESP-ul. Astazi, prin Bosch Boost Recuperation System, sistemul electric ofera 10 kW pentru a sustine motorul cu ardere interna, asigurand astfel o economie de carburant de 15%.

„Bosch transforma generatorul in motor. Astfel, facem hibridizarea accesibila. Bosch Boost Recuperation System este un hibrid pe care si-l poate permite oricine”, spune Rolf Bulander, membru al Consiliului de Administratie al Robert Bosch GmbH. Ceea ce face posibil acest lucru este noul tip de hibrid bazat pe componentele adecvate si pe o retea la bord de 48 V.

Pana in prezent, standardul a fost de 12 V, cu un generator care functiona preponderent in fundal: un cilindru cenusiu, ascuns adanc in compartimentul motorului, actionat printr-o curea de catre arborele cotit. Totusi, fara generator, autovehiculul ca mijloc de transport zilnic ar fi de neconceput. Nu ar exista faruri pentru conducerea pe timp de noapte, nu ar exista stergatoare pentru conducerea pe timp de ploaie si nu ar exista demarorul electric – motorul ar trebui sa fie pornit cu ajutorul unei manivele.

In anii de inceput, generatorul a fost un mijloc pentru atingerea unui scop:  actionat de motor, acesta avea rolul de a genera energia necesara pentru a opera sistemul electric de iluminare al autovehiculului. Anterior, solutia preferata o constituiau lampile cu carbid, dar drumurile lungi faceau utilizarea acestora obositoare: lampile trebuiau stinse atunci cand soferii conduceau prin multe orase. Acest lucru insemna aprinderea din nou a lampilor cu carbid.

Lucrurile erau mai simple cu sistemul de iluminare auto Bosch, care putea fi pornit si oprit printr-o apasare de buton. Primele generatoare au fost lansate in anul 1913, impreuna cu faruri, regulator si acumulator. Generatorul a devenit o statie de alimentare indispensabila pentru toti consumatorii electrici care fac astazi condusul mai sigur si mai confortabil.

La o suta de ani de la lansarea farurilor electrice, Bosch ia decizia sa faca un pas decisiv in directia dezvoltarii generatorului: acesta este transformat dintr-un furnizor de energie, intr-o parte a sistemului de propulsie al unui hibrid de baza accesibil. „Sistemul Bosch Boost Recuperation System face sistemul de propulsie hibrid economic accesibil si pentru clasa compacta”, declara Rolf Bulander. In afara de generatorul mai puternic, sistemul include un acumulator litiu-ion de dimensiuni reduse cu o capacitate de 0,25 kWh si o sub-retea la bord de 48 V.

Aceasta componenta inovatoare a sistemului de propulsie oferita de Bosch reuneste patru functii in acelasi sistem: recuperare, amplificare, start-stop si rulare cu viteza de croaziera. Economia de carburant care poate fi obtinuta  este de pana la 15%, cu posibilitatea de a mai castiga 10% in conditiile reale de functionare, atunci cand autovehiculul ruleaza cu viteza de croaziera avand motorul oprit. Reteaua de 48 V de la bord inmagazineaza rapid si eficient surplusul de energie generat la franare in acumulatorul litiu-ion. La cerere, aceasta energie este redirectionata catre generator, care functioneaza apoi ca un motor suplimentar.