Piata auto din Romania, inapoi cu 13 ani!

9 februarie 2014

Sursa: comunicat de presa APIA, Eurotax Romania



Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a publicat cu cateva zile in urma o informare de presa prin care face o succinta trecere in revista a evolutiei pietei auto din Romania, la finalul anului 2014. Prima concluzie si probabil cea mai elocventa este ca, dupa sase ani de scaderi consecutive, piata auto din Romania a ajuns la nivelul de acum 13 ani!

Referitor la aceasta prabusire a pietei i-am cerut parerea domnului Sorin Iacob, General Manager Eurotax Romania: „Este de la sine inteles ca scaderea vanzarilor de masini noi influenteaza negativ toata piata auto din Romania. Insa nu trebuie sa omitem faptul ca in orice piata exista cerere pentru un anumit volum de autovehicule. Iar in contextul crizei economice care a condus la scaderea puterii de cumparare si in lipsa unor masuri viabile de redresare, era firesc ca piata auto nationala sa scada dramatic. Si din pacate, fara o interventie rapida din partea autoritatilor, situatia va continua sa se inrautateasca…”

La sfarsit de an s-a inregistrat o scadere generala a pietei de 6,3%, din care la autoturisme de 4,8%. Si pe plan european evolutia a fost negativa in 2013. Principalele piete europene au inregistrat scaderi semnificative pe segmentul autoturisme, astfel: Franta -5,7%, Italia -7,1%, Germania -4,2%.

In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul volumelor in 2013 fata de 70% in 2012). In plus, in 2013, vanzarile de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pana la un volum de peste 266.000 unitati, din care 221.800 autoturisme (crestere de 27% fata de 2012). Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism si vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3,8 rulate!

Cum s-a ajuns aici, explica Sorin Iacob: „Cu toate ca masurile guvernamentale au vizat o redresare a vanzarilor de autovehicule noi, situatia a continuat sa se degradeze. Iar unul dintre principalii factori care au generat aceasta criza a fost introducerea taxei de mediu, o masura care in loc sa limiteze importurile de masini second-hand, a reusit exact contrariul. Nu mai este un secret pentru nimeni ca dupa introducerea timbrului de mediu am asistat practic la un blocaj al pietei auto, deoarece aceasta taxa a lovit puternic mai ales in posesorii de masini Euro 3 si Euro 4, adica autoturisme care erau deja inmatriculate in Romania si urmau a fi revandute. Mai mult, la aceasta situatie au contribuit si balbaielile legate de programul RABLA, o alta masura guvernamentala care in loc sa stimuleze innoirea parcului auto national, s-a transformat intr-o "afacere" pentru speculanti. Iar acum privim retrospectiv si observam cum la finele anului 2013, in parcul auto national se regasesc 4.153.446 autovehicule (din care 3.236.522 autoturisme) mai vechi de 9 ani. Dar totusi nu ar trebui sa ne alarmeze numarul mare de masini second-hand provenite din import, deoarece aceste exemplare vor genera o crestere mai ales pentru companiile care activeaza in sectorul after-market, ma refer aici la service-uri, comerciantii de piese de schimb etc”.

Cat despre productia autohtona, la un volum total de 410.997 unitati fabricate, anul 2013 inregistreaza un record absolut in ceea ce priveste volumul, dar si o crestere procentuala semnificativa de 21,7% fata de anul 2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere de 25,8% (volum total 410.959 unitati). In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 73.232 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (123.213 unitati), urmata de Dacia Sandero (119.228 unitati), Dacia Logan ( 84.050 unitati) si Ford B-MAX (68.339 unitati).

Acelasi Sorin Iacob, despre evolutia Dacia in 2013 si sansele de redresare ale pietei interne de masini noi: „Dacia este un exemplu elocvent ca inca mai putem spera la o redresare. Dupa cum reiese si din statisticile EurotaxGlass’s Group, constructorul din Mioveni a inregistrat anul trecut cea mai ridicata crestere procentuala la capitolul vanzari. Insa din pacate cea mai consistenta pondere de exemplare a fost exportata, asa ca se impune introducerea rapida a unor masuri concrete de stimulare a vanzarilor de masini noi si in Romania.”

La un volum de 362.869 unitati exportate, inregistram si la acest capitol o crestere semnificativa in 2013 (+9,6%), comparativ cu anul 2012. Cresterea se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus de 13,1%. Cel mai exportat model in 2013 a fost Dacia Duster (118.901 unitati), urmat de Sandero (114.102 unitati), Ford B-MAX (68.353 unitati) si Dacia Logan (43.373 unitati). Ar mai fi de remarcat faptul ca aprox. 88% din productia nationala a fost exportata, ceea ce face ca in comertul cu autovehicule sa se inregistreze un sold pozitiv important al balantei comerciale, iar industria auto contribuie si in acest an, in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al Romaniei.

La autoturisme, topul pe marci la sfarsitul anului 2013 este condus de catre Dacia, cu 22.727 unitati vandute (33,1% din total), urmata de Volkswagen (7.447 unitati /10,8%), Skoda (5.516 unitati / 8%), Renault (4.088 unitati / 6%), Ford (3.727unitati / 5,4%), si Opel (2.786 unitati / 4,1%).

Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia si Volkswagen Golf, acestea 5 totalizand peste 36% din piata. Analizand segmentarea pe clase, remarcam faptul ca in anul 2013, cele doua clase cu vanzari importante (B si C acopera peste 2/3 din total piata) revin in teritoriul pozitiv, toate celelalte (exceptie facand clasa F) fiind pe minus, cu scaderi peste media generala (-4,8%), cuprinse intre 12% si 27%!

APIA concluzioneaza ca a fost un an mult mai dificil decat era estimat pentru sectorul auto, atat in Romania cat si in Uniunea Europeana. Piata autohtona s-a contractat insa si mai mult comparativ cu cea din UE (-1,7%), in special datorita unui cumul de factori negativi, dintre care se detaseaza accesul dificil la sursele de finantare si disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse ale cetatenilor romani in comparatie cu cei din alte state europene.