Bosch sarbatoreste 100 de ani de productie a demaroarelor

31 martie 2014

Sursa: comunicat de presa Bosch Romania



Cu un secol in urma, in martie 1914, Bosch a prezentat primul sau demaror pentru automobile. Acest eveniment a insemnat un pas urias inainte in domeniul electrificarii automobilelor, un pas care avea sa creasca gradul de siguranta si confort al sofatului. Demaroarele au reprezentat un mare avantaj pentru soferii acelor vremuri. Pe atunci, era nevoie de un efort sustinut pentru pornirea unui motor greu, cu un volum mare. Noua inventie a permis soferilor sa nu mai depuna eforturi deosebite pentru pornirea motorului. Mai mult, in cazul pornirii manuale, exista mereu riscul ca manivela de pornire sa alunece sau sa dea brusc inapoi, ceea ce putea cauza accidentarea conducatorului auto.

Energia electrica pentru noul motor de pornire venea de la bateria autovehiculului, care facea parte din sistemul de aprindere Bosch al automobilelor. Bosch lansase acest sistem independent de alimentare cu energie cu doar un an inainte. In timp ce primele demaroare cantareau aproape 10 kg si ofereau doar 0,6 kW energie, demaroarele actuale cantaresc intre 1,9 si 17 kg si ofera intre 0,8 si 9,2 kW, demonstrand cat de mult a evoluat tehnologia in domeniu.

“Demarorul este tipic pentru produsele pe care Bosch le-a lansat in perioada de inceput a motorizarii. Toate aveau ca obiectiv eliminarea deficientelor legate de functii, operare si siguranta”, a declarat Ulrich Kirschner, presedintele departamentului Bosch Starter Motors and Generators. Gottlob Honold, inginerul sef al grupului Bosch, a fost cel care a avut ideea de a folosi un motor electric pentru pornirea motorului masinii. Alti producatori incercasera deja sa faca acelasi lucru; dar desi rezultatele eforturilor lor erau relativ bune, inca nu se potriveau folosirii zilnice si productiei in serie. Asadar, daca Bosch actiona rapid, putea crea un demaror mai bun.

Nu era un lucru neobisnuit ca soferii sa se raneasca grav atunci cand, in loc sa porneasca, motorul dadea brusc inapoi si ii lovea cu manerul manivelei. Intr-o perioada in care multi oameni erau inca suspiciosi in legatura cu automobilele recent introduse, acest risc putea sa pateze cu usurinta imaginea publica a automobilelor. Proprietarii – in mod predominant persoane instarite care preferau sa isi conduca ei insisi automobilele decat sa aiba soferi – au solicitat o alternativa mai convenabila. Noul demaror putea fi operat in conditii de siguranta si fiabilitate, mai intai prin intermediul unei pedale de picior si la scurt timp prin simpla atingere a unui buton.

Initial, cea mai mare parte a cererilor pentru demaroare venea din America de Nord. Acesta a fost un motiv suficient pentru ca Robert Bosch sa creasca productia de demaroare la fabrica firmei din Plainfield, New Jersey, in 1914. La inceput, vanzarile acestui nou dispozitiv au fost modeste; pana in anul 1927 Bosch vanduse aproximativ 11.000 de unitati. Apoi, demarorul a fost acceptat treptat la scara mai larga si aproape 550.000 de astfel de dispozitive au fost vandute pana in 1933. Insa a fost nevoie de zeci de ani pentru ca manivelele de pornire sa dispara complet de la masinile din intreaga lume.

In prezent, Bosch ofera o gama larga de demaroare robuste, fiabile pentru motoarele pe benzina si motorina – pentru automobile si vehicule comerciale, care suporta sisteme electrice de 12 si 24 V ale vehiculelor. Pe langa facilitarea integrarii, demaroarele Bosch sunt usoare, compacte si puternice, reducand consumul de combustibil si emisiile. Bosch produce peste douasprezece milioane de demaroare in fiecare an, iar acestea sunt instalate pe cel putin unul din fiecare cinci autovehicule nou fabricate din intreaga lume.