BMW Group prezinta initiativa de cercetare UR:BAN
18.05.2014
        
Distribuie acest articol!   

Specialistii BMW Group au dezvoltat sisteme inteligente de asistare a condusului si de gestiune a traficului pentru imbunatatirea sigurantei, confortului si eficientei in orasele viitorului.

Continua crestere a urbanizarii inseamna ca reteaua de trafic din orase este impinsa din ce in ce mai repede la capacitatea sa maxima. Condusul prin zonele urbane presupune sa te descurci in situatii complexe de trafic, care implica numerosi utilizatori diferiti ai drumurilor, astfel ca riscul de congestii si accidente in orase este in crestere. Cu toate acestea, sistemele de trafic trebuie sa aiba capacitatea de a gestiona aceste situatii, astfel incat viitorul mobilitatii nelimitate sa fie pastrat.

In calitate de lider mondial al constructorilor de automobile premium, BMW Group joaca un rol activ in formarea mobilitatii personale si sustenabile. De aceea, specialistii BMW Group sunt implicati in initiativa de cercetare intitulata UR:BAN (acronimul german pentru Spatiul Urban: Sisteme de asistenta orientate spre utilizator si gestiune a retelelor) si lucreaza la dezvoltarea unor sisteme inteligente de cooperare pentru asistarea condusului si gestiunea traficului. "Aceasta initiativa ne va permite sa crestem suplimentar siguranta, eficienta si confortul in zonele urbane, iar efectul sa fie semnificativ", explica Christoph Grote, director executiv BMW Forschung und Technik GmbH. Unul dintre principalele repere il reprezinta oamenii si numeroasele roluri diferite pe care acestia le au in sistemul de trafic – conducatori auto, motociclisti, biciclisti, pietoni sau organizatori de trafic. Pentru aceasta, initiativa de cercetare a reunit 31 de parteneri din industria auto si furnizorii acestora, din electronica si software, precum si din institute de cercetare si din autoritati locale. Desfasurat intre 2012 si 2016 si finantat de Ministerul Federal German pentru afaceri economice si energie, initiativa cuprinde trei proiecte separate: "Asistenta Cognitiva", "Sisteme Interconectate de Trafic" si "Factorii Umani in Trafic". BMW Group are contributii majore in toate cele trei proiecte.

Siguranta sporita cu "Asistenta Cognitiva"
Sistemele de asistare a condusului din prezent sunt concepute in primul rand pentru a face condusul pe autostrazi mai sigur si mai confortabil. Cu toate acestea, exista si o sumedenie de noi provocari cu care ne intalnim in traficul urban, unde conducatorii trebuie sa fie atenti la biciclisti si pietoni. Metodele de detectare a situatiilor si pericolelor si de ajutare a conducatorilor in manevrele de franare sau directie, care deja s-au dovedit de succes pe autostrazi, trebuie adaptate corespunzator.

Ca parte a subproiectului "Protectia Utilizatorilor Vulnerabili ai Soselelor", BMW Forschung und Technik GmbH a dezvoltat sisteme de asistare a condusului pentru a ajuta la protejarea pietonilor: sistemul analizeaza situatia si comportamentul pietonului pentru a evalua daca exista riscul unei coliziuni cu automobilul. Accidentele cu pietoni pot fi evitate prin franare, evitare sau combinarea celor doua manevre. In automobilul de cercetare BMW Seria 5 este deja posibila recunoasterea particularitatilor detaliate ale unui pieton – cum ar fi capul sau partea superioara a corpului – si clasificarea directiei in care se misca pietonul.

Daca sistemele de asistare a condusului, care efectiv previn accidentele, functioneaza intr-un mediu urban, ele au nevoie de o "imagine" precisa si completa a imprejurimilor si trebuie sa fie capabile sa interpreteze corect situatiile complexe care implica numerosi protagonisti diferiti si situatiile la limita. De aceea, BMW Forschung und Technik GmbH lucreaza la dezvoltarea unui algoritm puternic de evaluare pentru fuziunea datelor si evaluarea situatiilor intr-un subproiect interdisciplinar denumit "Masurarea si Modelarea Mediului".

Condus eficient energetic cu un "Sistem Interconectat de Trafic"
Traficul urban din prezent detine un potential relativ ridicat pentru imbunatatirea suplimentara a eficientei sale si astfel pentru reducerea emisiilor CO2. Astfel, in cadrul subproiectului "Drumuri Urbane", BMW AG si-a unit fortele cu alti parteneri de proiect pentru a dezvolta "Asistent de Decelerare si Coordonare Ecologica". Acesta utilizeaza informatiile predictive pentru timpii de schimbare a semafoarelor si situatiile specifice din trafic dinaintea intersectiilor pentru a debloca potentialul neutilizat anterior pentru a creste eficienta traficului, dar si pentru a reduce consumul si emisiile la intersectiile controlate de semafoare. In consecinta, directionarea fluxului din trafic in aceasta maniera deschide noi posibilitati pentru majoritatea sistemelor de propulsie existente in automobilele prezentului, precum propulsia electrica sau cea hibrida.

"Asistarea decelerarii si a coordonarii ecologice" a fost implementat pe automobilele de test BMW X5 si BMW Seria 4. Astfel, proiectul demonstreaza cum pot fi canalizate comunicatiile din infrastructura de trafic spre automobile prin intermediul centrelor de control al traficului si Mobility Data Marketplace (MDM / piata datelor de mobilitate). Primele teste de teren sunt programate sa inceapa in acest an la facilitatile de teste din Dusseldorf si Kassel. Rezultatul va fi incorporat direct intr-o analiza de impact pentru a confirma castigurile de eficienta.

Condus anticipativ si confortabil cu "Factorii Umani din Trafic"
Proiectul "Factorii Umani din Trafic" creeaza noi concepte inovatoare de afisare si control pentru a permite automobilelor sa se transforme in "ajutoare active" in cazul unui pericol.

In cadrul subproiectului "Controlabilitate", BMW AG si BMW Forschung und Technik GmbH si-au unit fortele cu partenerii din invatamantul superior si cu institutiile de cercetare pentru a elabora un mod standardizat si metodic pentru o forma valida si eficienta de verificare a controlabilitatii functiilor si conceptelor HMI, cu accent pe situatiile in care timpul este un factor critic.

Totodata, subproiectul "Predictia Comportamentului si Detectarea Intentiei" se axeaza pe dezvoltarea metodelor de detectare a intentiilor conducatorului inca din faza incipienta pentru a alinia sugestiile sistemului de asistenta cu ceea ce intentioneaza sa faca persoana de la volan.

Distribuie acest articol!