Skoda RS: 40 de ani de pasiune pentru viteza

29 mai 2014, Sursa: comunicat de presa Porsche Romania



RS: conform istoricilor marcii, pasionatii Skoda asociaza aceste initiale, care inseamna Rally Sport, cu automobilele foarte sportive, stilate si dinamice. Povestea Skoda RS a inceput in 1974, cu masinile de curse Skoda 180 RS si Skoda 200 RS. Legendara Skoda 130 RS din anii 1970 si 1980 a fost una dintre cele mai de succes masini sport din acea perioada. Producatorul de automobile din Republica Ceha a lansat Skoda Octavia RS drept primul model RS din noua era, in 2000. Apoi a venit Skoda Fabia RS in 2003. Noua Skoda Octavia RS a devenit, in anul care a trecut, actualul star al pilotilor de Skoda RS – este cea mai rapida si mai puternica Octavia din toate timpurile.

“Modelele noastre RS sunt masinile sport puternice ale marcii Skoda”, declara Winfried Vahland, CEO Skoda. “Iar acest lucru este la fel de adevarat astazi, cum era si acum 40 de ani. Initialele RS denota succesul Skoda in motorsport, precum si performantele ridicate si pasiunea pentru anumite modele din productia de serie. Acestea sunt o expresie a extraordinarei noastre traditii in motorsport”, mai declara Vahland.

Skoda a utilizat pentru prima data in 1974 abrevierea RS pentru a denumi un model. Automobilele de curse Skoda 180 RS si 200 RS sunt considerate a fi masinile RS originare. Motivul dezvoltarii lor a fost dorinta de a concura in clasele prestigioase si de volum mai mare ale curselor auto, precum si dorinta de a aduce pe pistele de curse marci care aveau succes la vanzari la nivel international.

Dupa o pregatire de numai o jumatate de an, in primavara anului 1974, Skoda lansa trei modele supersport (un 180 RS si doua 200 RS), care concurau pentru prima data intr-o competitie oficiala de motorsport in luna iunie a aceluiasi an, cunoscute apoi drept Skoda Rally. “Modelele Skoda 180 RS si 200 RS reprezentau intrarea marcii in raliurile de inalta clasa”, spune Michal Velebny, Restoration Workshop Manager la Muzeul Skoda.

Capota acestei mingi de foc ascundea un motor de doi litri si 163 CP, cu un arbore cu came in cap. Viteza maxima a modelului Skoda 200 RS era de 210 km/h. Masina impresiona prin acceleratia sa si viteza sa maxima, dar şi prin manevrabilitatea extraordinara, care era favorizata de puntea spate cu brat mobil. Transmisia provenea de la Porsche.


Experientele pozitive cu modelul 200 RS i-au facut pe cei care detineau functii de decizie sa construiasca repede un automobil destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai tarziu, Skoda 130 RS pasea in lumina reflectoarelor curselor internationale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era inceputul a sase ani minunati de curse auto.

Skoda 130 RS a devenit una dintre cele mai de succes masini din timpul sau si a fost un concurent puternic in raliuri si curse pana la inceputul anilor 1980. Multi fani ai motorsportului cunosc modelul 130 RS si se refera la el cu denumirea Porsche din Est. Succesul modelului 130 RS a profilat pana in ziua de astazi reputatia extraordinara a marcii Skoda in motorsport.

130 RS si-a sarbatorit cele mai mari triumfuri cu o dubla victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa de cilindree de peste 1.300 cmc si cu o victorie la editia din 1981 a Campionatului European de Turisme. Modelul a obtinut multe victorii si in cele mai importante competitii din Republica Ceha, precum Barum Rally, Bohemia Rally sau Sumava Rally.

Masina de curse cu tractiune spate era propulsata de un motor de 1,3 litri, 140 CP, cu patru cilindri. Configuratia de curse a avut succes printre altele datorita carburatoarelor Weber care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, o chiulasa cu opt supape si sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime avea o latime de 1,72 metri si doar 1,34 metri inaltime si atingea o viteza maxima de 220 km/h.

Cand productia modelului 130 RS s-a incheiat in anul 1981, era RS de la Skoda a fost intrerupta pentru aproape 20 de ani. Apoi RS a intrat in productia de serie prin Skoda Octavia RS si apoi prin Fabia RS. Actuala generatie Skoda Octavia RS este cea mai rapida Octavia din productia de serie, dotata cu motoare pe benzina 2.0 TSI (220 CP) sau diesel 2.0 TDI (184 CP).