Mituri, adevaruri si sfaturi legate de rotile de iarna
08.12.2014
        
Distribuie acest articol!   

"E amuzant. Doar daca nu conduci”. Acesta este sloganul folosit de Goodyear intr-un spot publicitar ce arata animale si oameni alunecand haios pe gheata. Spotul isi propune sa atraga atentia conducatorilor auto asupra faptului ca a venit vremea sa isi schimbe anvelopele de vara cu unele de iarna. Pentru a evita aglomerarile la service, conducatorii auto ar trebui sa nu astepte pana in ultimul moment ci sa isi faca programari din timp la service, mai ales ca temperaturile au scazut deja sub 7 grade Celsius, si nu o data a si nins. Ceea ce ii impiedica pe conducatorii auto sa isi programeze din timp schimbul de anvelope sunt cateva mituri care inca mai circula in randul lor.

Mitul 1: Trebuie sa folosesti anevelope de iarna doar pe drumuri acoperite cu zapada sau gheata
Adevarul: Nu trebuie sa astepti pana la prima zapada! Daca temeperaturile scad sub 7 grade Celsius, a venit deja vremea sa iti schimbi anvelopele de vara cu cele de iarna, pentru ca in conditii de vreme rece anvelopele de vara se intaresc din cauza continutului de siliciu mai scazut, aderenta lor se diminueaza, iar riscul de accidente creste. Anvelopele de iarna sunt mai moi si mai flexibile, in virtutea continutului de siliciu mai ridicat, ceea ce inseamna ca si aderenta lor este mai buna in conditii de vreme rece.

Mitul 2: Anvelopele de iarna sunt scumpe
Adevarul: Nu este nicio diferenta la pret intre o anvelopa de vara si una de iarna. Utilizarea anvelopelor in functie de anotimpul pentru care ele au fost create creste durata operationala de viata a anvelopelor. Mai simplu spus: doua seturi de anvelope vor dura mai mult, mai ales daca cele de iarna sunt curatate de sarea depusa de sloata, sau daca anvelopele sunt depozitate corespunzator.

Mitul 3: Performanta anvelopelor nu tine de adancimea benzii de rulare
Adevarul: Adancimea benzii de rulare este de o importanta cruciala. In cazul anvelopelor de vara si de iarna exista un nivel minim acceptat al adancimii benzii de rualre. Acest nivel este unul mai ridicat in conditii de iarna si timp ploios decat in conditii de vara. Expertii recomanda schimbarea anvelopelor atunci cand acestea au ajuns la o adancime a benzii de rulare de doar 3mm, si respectiv la 4mm in cazul anvelopelor de iarna. Aceasta recomandare are in vedere siguranta in trafic.

Mitul 4: Este suficient sa ai anvelope de iarna pe puntea de tractiune
Adevarul: Exista niste reguli precise care stipuleaza cum trebuie echipata o masina pentru conditii de iarna. Trebuie in primul rand sa fie achizitionata dimensiunea corecta si tipul corect de anvelope, iar montajul trebuie realizat de un specialist care le monteaza pe toate 4 odata. Daca este posibil, toate cele 4 anvelope trebuie sa fie aceeasi marca si acelasi tip, astfel incat aderenta sa fie in echilibru pe toate cele 4 roti.

Sfaturi pentru a evita accidentele pe timp de iarna:
– Verificati presiunea in anvelope; in mod normal aceasta trebuie sa fie cu 0.2 bar mai mare decat in cazul unei anvelope de vara de aceleasi dimensiuni!
– Acordati o atenie mai mare distantei de franare! Distanta de frinare a unei masini care nu este echipata corespunzator poate fi cu 50% mai mare!
– La prima lapovita sau zapada, acordati-va timpul necesar pentru a observa cu atentie comportamentul masinii dumneavoastra. Faceti eventual cateva cerculete intr-o parcare goala!
– In conditii de drum inzapezit sau acoperit cu gheata, calatoriti cu treapta de viteza mai jos decat faceti de obicei. Daca incepeti sa alunecati in timpul franarii, dati imediat drumul la ambreiaj. In cazul unei alunecari laterale, indreptati masina in directia opusa.
– Sloata sarata, alcalina, duce la imbatranirea anvelopei si astfel la diminuarea duratei ei operationale de viata. Curatati anvelopele de iarna in mod regulat.

Distribuie acest articol!