Momente de referinta in istoria General Motors

8 iunie 2015, Sursa: comunicat de presa General Motors



Multe dintre cele mai importante inovatii de la General Motors au avut loc in culise, in uzinele sale. Concepte cum ar fi asamblarea flexibila, automatizarea, simularea pe computer, vederea artificiala si robotica au fost dezvoltate la GM. Aceste inovatii au asigurat de-a lungul timpului sporirea calitatii, a eficientei si competitivitatii autovehiculelor.

General Motors a dezvoltat inovatii precum primul demaror electric automat, primele faruri pivotante sau prima suspensie independenta, dar si prima pompa mecanica pentru operatiile pe cord deschis sau sistemele de mobilitate si componentele vehiculului condus pe Luna de catre membrii echipajului Apollo 15. Tot GM a avut responsabilitatea sistemului de ghidare pentru programul intreg Apollo, inclusiv Apollo 11, ce a marcat aselenizarea cu echipaj uman, in 1969. Iata o sumara trecere in revista a acestor momente:

1901: Celebrul Curved Dash Oldsmobile al lui Ransom Olds, a carui proiectare a avut ca obiective simplitatea, fiabilitatea si valoarea, a fost primul autovehicul american construit intr-o fabrica creata special pentru productia de automobile, cu un volum de productie standardizat. GM a achizitionat Oldsmobile in 1908.

1908: Cadillac castiga trofeul Dewar, cel mai prestigios premiu european pentru precizie si excelenta in productie, dovedind ca detine cele mai inalte standarde din industria auto privind precizia si caracterul intersanjabil al componentelor, prin dezasamblarea a trei unitati Cadillac si amestecarea pieselor, urmata de reasamblare si conducerea autovehiculelor in fata unui juriu.

1922: GM il angajeaza pe William Knudsen pentru revigorarea marcii Chevrolet. Knudsen implementeaza productia de serie flexibila, care ajuta Chevrolet sa incorporeze anual modificari de stilizare si sa preia din cota de piata a marcii Ford.

1923: Pentru a furniza autovehicule Chevrolet clientilor din Scandinavia, GM isi deschide prima uzina de asamblare din afara Americii de Nord la Copenhaga, in Danemarca.

1924: Este lansata vopseaua Duco, un produs nou, rezistent si cu uscare rapida creat de GM si DuPont, oferind clientilor o gama larga de culori si reducand costurile pentru GM. Pana in anul 1926, Chevrolet o va utiliza la toate autovehiculele sale, castigand astfel un avantaj competitiv fata de Ford.

1926: Este inaugurata „linia de asamblare unificata” Buick la Flint, Michigan. Aceasta a fost descrisa ca cel mai mare si mai eficient sistem de asamblare din lume si a reunit intr-o singura uzina toate operatiunile de asamblare finala.

1928: GM deschide uzina de la Sao Caetano do Sul, in Brazilia, precum si prima uzina de asamblare a autovehiculelor din India. Chevrolet face trecerea de la motorul cu patru cilindri la cel cu sase cilindri in doar trei saptamani, datorita liniilor secventiale, precursoarele transportoarelor cu banda.

1936: GM Fisher Body lanseaza caroseria Unisteel Turret Top, produsa prin sudarea panourilor din otel interioare si exterioare intr-o structura permanenta, rezistenta la socuri, creata pentru a asigura un confort si o durabilitate sporite.

1953: Buick deschide o noua uzina pentru fabricarea motorului V8 la Flint, Michigan, echipata cu „cea mai moderna linie de asamblare din lume”. De pe cele doua linii cu lungimea de 183 de metri ieseau zilnic 1.200 de motoare.

1961: La uzina GM Ternstedt pentru fabricarea componentelor de la Trenton, New Jersey, a fost utilizat primul robot industrial. Bratul de 1.814 kg al modelului Unimate pozitiona componentele metalice foarte fierbinti turnate sub presiune in bazinele de racire.

1969: Prima utilizare pe plan mondial a controlerului logic programabil (PLC) a avut loc la uzina de producere a transmisiilor Hydra-Matic de la Ypsilanti, Michigan. Acest controler digital a fost utilizat la liniile de asamblare pentru echipamente auto, inlocuind utilizarea releelor, ce necesitau multa manopera.

1966: Se deschide uzina de asamblare de la Lordstown (Ohio), care este proclamata drept cea mai automatizata uzina auto din lume.

1971: Inginerii de la GM dezvolta un sistem de comanda a uneltelor pneumatice la uzina de asamblare de la Fairfax (Kansas). Dispozitivul ce functioneaza pe baza de computer garanteaza utilizarea unor valori corecte ale cuplului pentru un numar de 30 de imbinari esentiale efectuate la sedan-urile Buick, Oldsmobile si Pontiac.

1976: Are loc prima utilizare mondiala a sudurii laser in industria auto, la uzina GM din Moraine (Ohio). Sunt utilizate doua lasere cu CO2 de 1,25 kW care imbina ansamblurile de supape ale sistemelor de control al emisiilor.

1977: SIGHT-I, primul sistem industrial de vedere artificiala din cadrul unei linii de productie auto din SUA, este instalat la uzina Delco Electronics Division din Kokomo, Indiana.

1978: Primul echipament universal programabil din lume pentru roboti de asamblare (PUMA) este utilizat in cadrul diviziei Rochester Products a GM.

1980: GM inaugureaza un limbaj de programare standardizat denumit Manufacturing Automation Protocol (MAP) pentru comunicare cu controlere logice programabile, roboti, transportoare si alte echipamente ale uzinelor. In interval de doi ani, la uzina GM pentru camioane si autobuze din Pontiac, Michigan incepe instalarea MAP. Rezultatul este un control mai bun asupra procesului de productie deoarece sunt eliminate sistemele private de date.

1982: GM lanseaza o campanie majora de sporire a productivitatii prin automatizare. GM infiinteaza o societate mixta cu FANUC Ltd. pentru crearea GMFanuc Robotics Corp.

1983: Este inaugurata uzina de asamblare GM din orasul Orion, Michigan. Aceasta este echipata cu 22 de motostivuitoare fara operator, care urmeaza cablurile incorporate in podea si aduc componentele la linia de asamblare. GM intreprinde experimentul inovator Buick City in apropiere de Flint. Acest proiect de 300 de milioane de dolari transforma una dintre cele mai vechi uzine de asamblare auto din lume intr-un centru de productie optimizata cu tehnologie de ultima ora, inaugurat in anul 1985.

1985: Este deschisa uzina Detroit-Hamtramck si incepe asamblarea sedan-urilor Buick, Cadillac si Oldsmobile. Aceasta este echipata cu 2.000 de dispozitive programabile, inclusiv 260 de roboti.

1995: Cifra vanzarilor anuale de autovehicule in afara Americii de Nord depaseste pentru prima data 3 milioane de unitati. GM infiinteaza o societate mixta in China, cu Shanghai Automotive Industry Corp. Este lansat Synchronous Math-Based Process, un proces pentru proiectarea digitala a autovehiculelor, componentelor si a proceselor de productie.

1996: Este inaugurat Sistemul de Productie Globala al GM (GMS). In cadrul acestuia sunt create configuratii si procese de productie flexibile, care ajuta operatorii si echipele uzinei, astfel incat toate centrele de productie din toata lumea sa poata construi autovehicule de inalta calitate, la costuri competitive. In 2003 acest sistem a fost extins la operatiunile din domeniul serviciilor.

1999: Operatiunile pentru fabricarea componentelor GM sunt grupate in cadrul Delphi Corp.

2002: Este deschisa uzina flexibila Lansing Grand River. Este prima uzina GM construita in secolul 21, pe amplasamentul original al complexului Oldsmobile, cu o vechime de 100 de ani. Este lansata o tehnologie noua de asamblare, denumita C-Flex. Sistemul de unelte programabile pentru tinichigerie inlocuieste uneltele specifice diferitelor versiuni de caroserie. Acesta asigura sudarea robotizata a panourilor multiple ale caroseriei cu aceeasi gama de unelte programabile si roboti.

2005: Conform raportului anual Harbour, GM opereaza trei din primele cinci uzine de asamblare auto. Unitatea din Oshawa, Ontario, a fost desemnata cea mai productiva uzina din America de Nord.

2006: Este deschisa cea mai noua uzina de asamblare a GM, Lansing Delta Township. Aceasta a fost cel mai rapid construit complex de asamblare al GM. Este, de asemenea, primul centru de productie care a obtinut certificarea LEED Gold (Leadership in Energy and Environmental Design).