30 de ani de BMW M3 – patru prototipuri aproape necunoscute

7 octombrie 2016

Sursa: comunicat de presa BMW Romania



2016 marcheaza a 30-a aniversare a unui simbol al condusului, a unui model care a revolutionat segmentul automobilelor sport de clasa medie, atunci cand productia sa a inceput, in 1986. Primul BMW M3 din istorie a stabilit un nou standard dupa care alti constructori auto au fost masurati si, dupa cinci generatii ale modelului, ramane reperul numarul unu al segmentului.

A 30-a aniversare a BMW M3 ofera oportunitatea ideala pentru a privi retrospectiv si catre patru variante de model extrem de interesante care, din diferite motive, nu au trecut niciodata de stadiul de prototip: BMW M3 Pickup din 1986, BMW M3 Compact din 1996, BMW M3 Touring din 2000 si a doua intruchipare a BMW M3 Pickup, prezentata in 2011.

De la masina sport la utilitara: BMW M3 Pickup (1986). Cand prima generatie BMW M3 a fost lansata, nu doar clientii au fost incantati de calitatile sale dinamice exceptionale. Singura problema a fost ca transportul de marfuri nu figura in fruntea listei cu numeroasele calitati ale primului BMW M3.

Nu a durat mult pana cand situatia a fost remediata, caroseria unui BMW Seria 3 Cabriolet fiind transformata intr-un BMW M3 Pickup. Primul BMW M3 Pickup nu a avut aripile puternic evazate ale originalului, fiind echipat cu caroseria mai ingusta a variantei de productie. La inceput a fost propulsat de motorul disponibil la asa-numitul Italian M3, care acolo avea o capacitate redusa la 2,0 litri din cauza reglementarilor fiscale si o putere de 192 CP. BMW M3 Pickup a fost utilizat in incinta uzinei timp de 26 de ani, inainte de a fi retras in urma cu patru ani. Durata lunga de viata a BMW M3 Pickup a fost o dovada clara ca versiunile unice prezentate aici nu sunt simple trucuri sau exercitii de inginerie. Dimpotriva, sunt automobile de inalta performanta care au fost optimizate pentru a se potrivi perfect sarcinilor preconizate sau domeniului de utilizare.

Model entry-level pentru publicul-tinta tanar: BMW M3 Compact (1996). Situatia a fost similara si pentru BMW M3 Compact din 1996. Ideea din spatele acestui model a fost sa se adreseze in special clientilor tineri, ca un punct de intrare in universul automobilelor BMW M. In cazul in care ar fi intrat in productie, cel mai probabil este ca puterea motorului M3 ar fi fost redusa. Cu toate acestea, la prototip s-a permis ca motorul sa ofere puterea maxima de 321 CP, astfel ca era usor sa propulseze un automobil usor (1,3 tone).

Un studiu de fezabilitate in conditii reale: BMW M3 Touring (2000). Si prototipul BMW M3 Touring s-a materializat pentru ca modelul de serie era luat in considerare. M3 Compact a putut fi testat de catre jurnalisti si pentru a proiecta o imagine, si pentru a vedea interesul clientilor. Insa M3 Touring a servit exclusiv obiectivelor interne.

Istoria se repeta: BMW M3 Pickup (2011). Odata ce BMW M3 Pickup, bazat pe prima generatie a modelului si descris anterior, a inceput in cele din urma sa-si arate primele semne serioase de uzura dupa aproape un sfert de secol de utilizare, era vremea pentru un succesor. Ca si in cazul originalului, cei responsabili pentru crearea automobilului au optat din nou pentru o caroserie de cabriolet datorita elementelor de rigidizare existente. Cineva a venit cu ideea de a promova automobilul ca o gluma de Ziua Pacalelilor, mai ales ca se apropia 1 aprilie. Pentru a atrage atentia publicului, fotografii-spion din timpul testelor efectuate pe bucla Nordschleife de la Nurburgring au aparut anterior acelei zile, ceea ce a contribuit la alimentarea speculatiilor privind planurile de a construi un model de serie.

Si a functionat. Informatiile din acea vreme au aratat ca numerosi jurnalisti si blogeri au cazut in capcana si au crezut zvonul. Chiar si comunicatul de presa oficial, prezentat la 1 aprilie 2011, nu a dezvaluit imediat cum sta situatia: initial a prezentat BMW M3 Pickup ca fiind „a patra varianta de caroserie”, dupa sedan, coupe si cabriolet. Abia in paragraful final al comunicatului de presa s-a dezvaluit discret ca modelul in discutie a fost de fapt o constructie unicat pentru utilizare ca vehicul de transport in atelier. Spre deosebire de predecesorul sau, a fost inmatriculat pentru utilizare pe drumurile publice.