Va avea Lotus acelasi succes ca Volvo, cu ajutorul investitiilor Geely?

11 august 2018



O stire recenta, publicata de Bloomberg, afirma ca noul proprietar chinez al firmei Lotus Cars, Zhejiang Geely Holding Group Co., investeste mai mult de 1,5 miliarde de euro pentru revitalizarea firmei cu radacini adanci in Formula 1 si in sportul cu motor.

Pentru cei care isi amintesc de filmele cu James Bond in care eroul pilota masini Lotus (anii 70) sau cei mai tineri, care s-au indragostit candva de Elise, mai precis Lotus Elise, vestea este cat se poate de buna.

Desi reincarnarea ca Tesla Roadster, a adus marca Lotus din nou in lumina rampei, cum a facut de altfel si lansarea in spatiu a roadsterului electric detinut de Elon Musk, stralucirea firmei a palit sub admnistratia grupului Proton, din Malaezia.

Infiintata in 1952. de Colin Chapman si Colin Dare, Lotus s-a specializat in proiectarea si productia de automobile sport in serie mica si a inregistrat succese considerabile cu Team Lotus in Formula 1.

La inceputul anilor 80 Lotus intimpina primele dificultati financiare, productia scazand de la 1.200 de automobile pe an, la doar 383.

Pe 16 decembrie 1982 Colin Chapman sufera un atac de cord fatal, la doar 54 de ani, dupa ce cladise o marca de renume international si a castigat cu echipa Lotus sapte titluri mondiale in Formula 1.

Dupa un scandal financiar, Lotus ajungea in anul 1983 in pragul falimentului si a fost salvata de un consortiu de investitori adunati in jurul lui David Wickins. Trei ani mai tarziu, firma britanica era achizitionata de General Motors. In 1993 a fost vanduta de GM unei firme de investitii cu sediul in Luxemburg, controlata de omul de afaceri italian Romano Artioli, proprietarul altui nume rasunator in lumea auto, Bugatti Automobili SpA. Dupa alti trei ani, firma Lotus este achizionata de Proton, o firma din Malaezia, cotata la bursa din Kuala Lumpur.

Dupa o istorie atat de zbuciumata este fireasca intrebarea: cine sunt noii proprietari din China si ce sanse de revitalizarea are Lotus ?

Daca istoria poate fi un indiciu pentru viitor, atunci este bine sa privim la destinul firmei suedeze Volvo, care dupa opt ani de la achizitia de catre Geely si un aport de aproape 10 miliarde de euro, are anul acesta cea mai premiata gama de automobile din istoria lunga de 91 de ani, ce include si 12 ani nefericiti (intre 1999 si 2010) sub tutela Ford.

Ambitiile presedintelui Geely, Li Shufu, sunt de a transforma firma chineza intr-un concern mondial de talia Toyota sau Volkswagen si omul de afaceri are cu siguranta ambitia si fondurile necesare pentru a atinge acest obiectiv. Dupa ce oferta de cooperarea a fost evitata de catre Daimler (parintele Mercedes), Li Shufu a achizitionat 10% din actiunile tranzactionate pe bursa, devenind cel mai mare actionar al grupului german in februarie 2018.

Dorinta sa de a transforma Lotus intr-o firma capabila sa concureze cu Porsche si Ferrari, imbratisand tehnologii noi de comunicare si de electrificare, este un motiv suficient de serios ca sa urmarim indeaproape miscarile dinamicului grup chinez, care a adus Volvo din nou la stralucire.

db