Aflat intr-o situatie delicata, Ford se pregateste pentru masuri dure de redresare in Europa

5 septembrie 2018



Confruntat cu diminuarea marjelor de profit in America de Nord si pierderi in America de Sud si Europa, gigantul american Ford a lansat un plan global de restructurare, cifrat la 25 de miliarde de dolari. Pentru a se relansa, Ford va face curatenie in gama de modele, va renunta la o serie de concesiuni si va suprima pana la 10% din efective.

Ford traverseaza o perioada foarte delicata, fiind in plin proces de transformare pentru a se adapta evolutiei de pe piata si pentru a putea face fata cererii in schimbare. La fel ca alti mari producatori, Ford se straduieste sa nu ramana un simplu constructor, ci sa se transforme cu succes intr-un furnizor de mobilitate.

Schimbarile au vizat pana acum gama de modele si serviciile. In presa se vehiculeaza, pentru viitor, ideea unui tratament-soc, cu scopul asanarii financiare si pentru imbunatatirea rentabilitatii.

Activitatea Ford in Europa este departe de vremurile bune, pierderea inregistrata aici, doar intre aprilie si iunie 2018, fiind de 73 de milioane de dolari! Situatia de pe Batranul Continent este afectata in principal de incertitudinile legate de Brexit, constructorul american fiind puternic legat de piata britanica. Prin urmare, circa 9,5 miliarde de euro vor fi alocate restructurarii activitatii Ford in Europa.

In privinta gamei, miza va fi mutata pe SUV-uri, in timp ce modelele cu vanzari scazute vor fi pur si simplu eliminate. Asa ar urma sa se intample cu versiunile europene Mondeo, S-Max si Galaxy. Prin urmare, deasupra compactei Focus, care tocmai trece printr-un schimb de generatii, nu vor mai fi decat modelele Kuga, Edge si Bronco. Acestora li se va alatura un crossover electric, denumit provizoriu Mach 1. Ca posibil inlocuitor pentru Mondeo este luata in calcul posibilitatea lansarii unui break inaltat, apropiat ca alura de un crossover.

In privinta personalului, taierile ar putea ajunge pana la 12%. La un total de 202.000 salariati, concedierile in Europa ar putea afecta pana la 24.000 de salariati. S-a decis deja renuntarea la fabrica de cutii de viteze de la Blanquefort, unde lucreaza 900 de angajati si pentru care se cauta un posibil cumparator. Ramane de vazut daca si in cel fel ar putea fi afectata si fabrica de la Craiova. Ford ia in calcul, de asemenea, pentru a face cat mai multe economii, si renuntarea la o serie de dealeri si service-uri autorizate.

In fine, economii ar putea fi realizate si prin incheierea unor parteneriate, cum este cel cu Volkswagen, pentru productia de vehicule comerciale si modele pick-up. Daca asocierea va avea rezultatele scontate, este posibil sa vedem astfel de sinergii si in privinta modelelor de mici dimensiuni, acolo unde rentabilitatea este foarte dificil de asigurat.