Grupul Volkswagen intentioneaza sa isi reorganizeze marcile super-premium

15 septembrie 2018



O serie de informatii aparute in ultimele zile, in presa internationala, insa deocamdata neconfirmate oficial, indica o posibila reorganizare interna a Grupului Volkswagen, care vizeza brandurile de super-lux.

Miscarea aduce, intr-o oarecare masura, cu cea facuta de Ford, in 1999, cand a creat Premier Automotive Group, umbrela sub care a reunit toate marcile de top pe care le detinea atunci – Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo, Lincoln si Mercury.

Aceaasta schimbare structurala va duce la formarea unei noi divizii de lux, cu Porsche in rol central si de coordonare a marcilor Bugatti, Bentley si Lamborghini. De asemenea, Porsche va rapunde de folosirea in comun cu celelalte marci super-premium a platformelor tehnice si va coordona programele de dezvoltare a tehnologiei autonome si a propulsiei electrice, la nivelul Grupului Volkswagen.

Evident, schimbarea ar trebui sa aiba un efect si la nivel de costuri, reducerile anuale, pana in 2021, vizand peste doua miliarde de euro, bani de care ar trebui sa beneficieze cercetarea, dezvoltarea si productia.

Planurile de viitor mai vizeaza o serie de editii limitate sub sigla Bugatti si Lamborghini. Se vorbeste, de pilda, de Bugatti Chiron SS, o versiune de mijloc, intre Chiron si Divo, dar si de Chiron Aperta, cu pavilion detasabil in stil Targa. Cat despre propulsia electrica, solutia ar putea veni din cooperarea Porsche – Rimac, pe un sasiu furnizat de Dallara.

Lamborghini ar urma sa treaca din „patrimoniul” Audi la Porsche, incepand din ianuarie 2019. In cazul constructorului italian, schimbarea pune sub semnul incertitudinii dezvoltarea variantelor de super-performanta (Superleggera) a modelelor Huracan si Aventador, despre care se stie ca sunt in plin proces de dezvoltare.

Ramane de vazut ce se va intampla cu Bentley si Audi. Dintre toate marcile grupului german, se pare ca acestea sunt cele care au nevoie cel mai mult de ajutor, atat din punct de vedere financiar, dar si in privinta viziunii pentru viitor.

De asemenea, este interesanta in acest context si situatia grupului german pe piata de capital: in timp ce capitalizarea intregului Grup Volkswagen, pe bursa, este de 67 miliarde de euro, in stagnare, valoarea viitorului grupul super-premium ar putea fi, conform unor analisti, de circa 120 miliarde de euro! Si nu trebuie uitat ca 60% din profitul intregului grup este furnizat tocmai de marcile super premium!

Sa speram ca, daca va fi creat, preconizatul grup super-premium de la Volkswagen nu va avea soarta Premier Automotive Group de la Ford, un experiment care a esuat lamentabil. Reamintim, gigantul american a fost nevoit mai apoi sa vanda toate marcile europene si sa desfiinteze pur si simplu Mercury, pastrand doar Lincoln.