Cat ne poate costa neatentia in trafic, intr-un sondaj al campaniei Fii treaz la volan

15 octombrie 2018, Sursa: comunicat de presa Fii treaz la volan



Anul acesta, peste 15.000 de participanti la trafic au raspuns la sondajul lansat in cadrul campaniei nationale de preventie si siguranta rutiera Fii treaz la volan, ceea ce permite evidentierea unor concluzii referitoare la conditiile traficului in care ne deplasam cu totii, zi de zi.

Editia din acest an a campaniei a pus un accent special pe neatentie. In ultima vreme, aceasta provoaca frecvent evenimente in trafic, unele cu consecinte chiar foarte grave.

Telefonul mobil – ajutor sau piedica in trafic? Un sofer din doi trimite mesaje (SMS, WhatsApp, mail etc.) atunci cand e la volan, iar 6 din 10 conducatori auto vorbesc la telefon fara a folosi un dispozitiv handsfree. Aceste date spun multe despre cat de dependenti am devenit de telefoanele noastre inteligente.

De altfel, telefonul mobil pare a fi principalul factor care ne distrage atentia in ultima perioada, de cand utilizarea de dispozitive inteligente a devenit atat de raspandita. Social media, mail-urile si aplicatiile cu functii GPS ne impiedica uneori sa ne concentram la drum, asa cum ar trebui.

Aproape 2 din 10 soferi romani declara ca acceseaza conturi de social media in timp ce sunt la volan. Procentul celor care au recunoscut ca au facut live pe Facebook in timp ce erau la volan nu pare mare (3%), insa stirile din ultimele luni arata cum un astfel de gest, facut chiar si foarte rar, poate duce la pierderea vietii pentru soferi si / sau pasageri.

E adevarat ca aplicatiile de tipul Waze au simplificat mult vietile soferilor dar, folosite iresponsabil, acestea pot face destul de mult rau. Iata ca aproape 2 din 10 soferi isi introduc destinatia in aplicatia GPS in timp ce sunt la volan, in trafic. Pentru aceste cazuri, ratarea adresei de destinatie devine cea mai mica problema a soferului si a pasagerilor sai…

Constienti de efectele pe care le pot produce dispozitivele mobile utilizate necorespunzator, producatorii acestora au introdus si functii cu rol preventiv, cum este ”Do not disturb”. Doar 1 din 10 soferi declara, insa, ca a testat-o si ca o foloseste.

Ce ne mai face neatenti la volan? Alti factori care ne afecteaza atentia si care pot duce la producerea de accidente sunt gesturi pe care le putem considera simple, cum ar fi bautul unei cafele sau mancatul in timpul condusului. 4 din 10 soferi beau, fie si ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mananca la volan, unii chiar in fiecare zi.

Nu in ultimul rand, atitudinea pe care o adoptam la volan poate sa ne influenteze siguranta in trafic. Nu degeaba se spune ca furia te poate face sa vezi rosu in fata ochilor. Nervii la volan dauneaza nu doar sanatatii, ci si integritatii noastre corporale si celei a masinii noastre. 5 din 10 soferi declara ca se enerveaza la volan, 2 din 10 aproape in fiecare zi.

Lasam deseori toti acesti factori sa ne distraga atentia, iar efectele nu intarzie sa apara. 4 din 10 soferi declara ca li s-a intamplat sa nu vada un pieton la timp din cauza ca nu erau atenti la trafic, iar 3 din 10 au pierdut chiar controlul masinii, fiind distrasi la volan.

Dar pietonii? Cum e cu pietonii? Vina pentru incidentele petrecute in trafic nu este insa exclusiv a soferilor. Pietonii sunt adesea distrasi de factori precum telefonul mobil sau muzica, ceea ce ii expune la riscul de a fi victimele unui accident rutier. 5 din 10 pietoni sunt atenti la ecranul telefonului mobil in timp ce merg pe strada si aproape 3 din 10 asculta muzica in casti.

Sondajul ale carui rezultate au fost prezentate mai sus a fost realizat online, in perioada 20 iulie – 17 septembrie 2018. In cadrul acestuia, au participat 15.150 de respondenti, dintre care 13.102 soferi (86%). 73% dintre acestia conduc zilnic, iar aproape 20%, de cateva ori pe saptamana. Aproape 72% dintre participantii la sondaj au fost barbati, iar, in ceea ce priveste varsta respondentilor, majoritatea acestora s-a incadrat in categoria 18-25 de ani (58,63%), urmata de categoria 26-34 ani (17,7%) si 35-55 ani (16,64%).