2018 a fost al cincilea an consecutiv de crestere, pentru piata auto din Romania

7 februarie 2019



Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) a anuntat recent, printr-un comunicat de presa, ca anul 2018 a consemnat un volum total al livrarilor de autovehicule de 187.276 unitati, cu 19,6% mai mult decat in anul 2017. Mai jos, cateva spicuiri din acest comunicat.

Este cel mai mare volum anual al vanzarilor de automobile din ultimii 10 ani, dar mult sub volumul intregistat inainte de criza economica din anul 2009. Anul 2018 a fost al cincilea consecutiv de crestere, pentru piata auto din Romania.

In continuare, in Romania, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 60% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in anul 2018. Este, insa, de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in 2018 (63.378 unitati), este cu circa 44,4% mai mare decat cel aferent anului anterior (43.884 unitati in 2017). In ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate (al caror import este, in marea lor majoritate, unul paralel retelelor autorizate dar, mai ales, nefiscalizat), in 2018 totalul de autoturisme rulate inmatriculate in Romania a fost de 473.616 unitati, cu 9,1% mai mic decat din 2017. Din pacate, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani (cu emisii poluante ridicate, respectiv mai vechi de Euro3 inclusiv), reprezinta cca. 42,4% (respectiv 200.641 unitati) din totalul celor 473.616 unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unui nivel de poluare ridicat, in special in marile orase ale Romaniei.

Parcul auto din Romania este, in continuare, „alimentat” cu multe masini vechi, iar, in conditiile in care, prin casare, au fost eliminate din parcul auto doar cca. 81.000 unitati (mult mai putine decat cele cu varsta mai mare de 12 ani intrate in parc), acesta va ramane printre cele mai vechi din Europa (astazi, avand o varsta medie de cca. 16 ani).

In anul 2018 au fost livrate 187.276 unitati, in crestere cu 19,6% comparativ cu anul 2017. Dintre acestea, 158.268 au fost autoturisme (in crestere cu 21,4% comparativ cu 2017) si 29.008 autovehicule comerciale (+11,1% comparativ cu 2017). Topul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 54.593 unitati, urmata de catre Volkswagen cu 16.459 unitati, Renault 14.853 unitati, Ford 13.957 unitati (care ocupa, detasat, prima pozitie pe segmentul autovehiculelor comerciale usoare) si Skoda 13.185 unitati.

La autoturisme, topul pe marci are pe primul loc, detasat, Dacia, cu 51.242 unitati (32,4% cota de piata, pe un volum in crestere cu 29,4% fata de anul 2017), urmata de Volkswagen cu 14.601 unitati (9,2% cota de piata, volume in crestere cu 4,5% fata de 2017), Skoda 13.185 unitati (8,3% din total piata, volume in crestere cu 13,4%), Renault 12.523 unitati (7,9% din total piata, volume in crestere cu 20,5%) si Ford 9.503 unitati (6,0% cota de piata, volume mai mari cu 17,0%).

Pe modele, la finalul anului 2018, Dacia Logan continua sa inregistreze cel mai mare volum de vanzari, respectiv 21.154 unitati, fiind urmata de Dacia Duster cu 12.938 unitati, Dacia Sandero 10.218 unitati, Skoda Octavia 5.466 unitati si Renault Clio 5.394 unitati.

Pe clase, majoritatea segmentelor inregistreaza cresteri, unele importante: Clasa A +67,6%, SUV +46,6%, Clasa B +20,0%, Clasa F +13,9%, Sport +12,6%, Clasa C +10,7% si Clasa E 1,0%. Sunt insasi segmente care inregistreaza scaderi, unele fiind semnificative: MPV -31,7% si Clasa D -8,6%.

Autoturismele echipate cu motoare pe benzina continua sa fie majoritare pe ansamblul celor 12 luni din 2018, ajungand la o pondere de 61,9% din total, cu 10,1 puncte procentuale mai mult comparativ cu ponderea pe care o aveau in 2017 (51,8%). Pe de alta parte, autoturismele “verzi“ (electrice si hibride) continua tendinta de crestere puternica inceputa in urma cu doi ani, ca urmare a interesului tot mai ridicat al persoanelor fizice si juridice pentru aceasta categorie de autovehicle, interes care este sustinut, inclusiv de stimulentele acordate prin Programele “Rabla” (hibride) si “Rabla Plus” (electrice si hibride plug-in), dar si de numarul tot mai mare de modele disponibile in oferta constructorilor de autovehicule. Ca urmare, in 2018, aceasta categorie de autoturisme a ajuns la o pondere de 2,9% din total, superioara celei din anul 2017 (doar 2,1%). Chiar daca volumele sunt inca destul de mici in raport cu celelalte doua categorii de combustibili, cresterea inregistrata (si) in acest an pe segmentul celor electrice (integral electrice si cele plug-in) este una semnificativa, +92,0% (987 unitati in 2018 fata de doar 514 unitati in 2017 adica, de circa doua ori mai multe comparativ cu 2017), in timp ce, pentru cele hibride, care au si un volum mai mare (3.585 unitati in 2018, fata de 2.244 unitati in 2017), se inregistreaza o crestere de +59,8%.

Sursa: comunicat de presa APIA