Skoda, intr-o forma de zile mari: vanzari record, planuri pentru o noua fabrica si numeroase premiere pana in 2022

29 martie 2019



Producatorului ceh Skoda ii merge excelent: vanzarile cresc de la an la an, iar calendarul lansarilor de noi modele este tot mai incarcat. Iar peste cateva luni, Skoda va lansa primele modele electrificate!

Recent, Skoda a organizat conferinta anuala de prezentare a rezultatelor obtinute in 2018 si a proiectelor de viitor. Producatorul ceh este in plina forma: a doborat un nou record de vanzari, cu 1,25 milioane de vehicule comercializate anul trecut in toata lumea si o crestere de 4,4% fata de 2017. Skoda a reusit sa treaca cu bine la noile norme WLTP si sa reziste in fata scaderilor de pe piata chineza.

Cifra de afaceri a crescut in aceeasi proportie, atingand 17,3 miliarde de euro. In 2015, aceasta era de 12,5 miliarde euro. Exista si un mic recul in ce priveste beneficul operational, care a scazut cu 15%, pana la 1,37 miliarde de euro. Efectele: marja comerciala trece de la 9,7 la 8%, totusi un rezultat destul de bun. Aceste scaderi se explica in parte printr-o crestere a investitiilor, care au trecut de la 733 la 896 milioane de euro in 2018.

Care ar fi riscurile pentru Skoda? Brexitul si tensiunile comerciale dintre SUA si China ar putea afecta vanzarile. Skoda este insa increzatoare, gratie unui calendar plin cu noutati. Vor avea loc lansari majore, care au ca scop cucerirea unor noi clienti europeni: micul SUV Kamiq si modelul compact Scala (mult mai ambitios decat Rapid Spaceback). La sfarsitul anului, constructorul va reinnoi un model de referinta al gamei sale, Octavia. Anul 2019 inseamna si inceputul electrificarii pentru Skoda, cu lansarea lui Citigo 100% electric si a modelului Superb hibrid reincarcabil. In 2020, marca va dezvalui primul sau vehicul bazat pe noua platforma electrica MEB. In total, 30 de noutati vor for fi lansate pana in 2022.

Skoda este confruntata, totusi, cu o problema tipica celor care aparent nu au probleme: uzinele europene nu pot face fata comenzilor. Este cazul modelelor SUV Karoq si Kodiaq, ale caror date de livrare au fost amanate. De altfel, un reprezentat al marcii ar marturisit revistei engleze Autocar ca Skoda ar fi putut vinde cu 100.000 de unitati mai mult in 2018, daca ar fi facut fata tuturor comenzilor. De aceea, constructorul are in vedere construirea unei noi uzine in Europa.

Toate aceste rezultate demonstreaza ca Skoda este un constructor puternic in cadrul Grupului Volkswagen. Vinde de doua ori mai mult decat Seat, in timp ce marca Audi ramane destul de slaba: n-a avut niciodata vanzari atat de scazute ca acum!

Skoda a reusit sa evite dependenta de piata europeana gratie prezentei in China (aceasta constituie, de altfel, prima sa piata, cu 341.000 de livrari in 2018) si cresterii puternice in Rusia (+30%). In plus, Skoda este „pilotul” vanzarilor grupului in India. Din punct de vedere financiar, marja sa operationala este net superioara celei de la Volkswagen (3,9% in 2018).

Aceste rezultate financiare au creat anul trecut tensiuni in cadrul grupului. Skoda a fost acuzata ca profita de noile tehnologii de la Volkswagen, fara sa contribuie suficient la dezvoltarea acestora. Si ca lanseaza modele foarte apropiate de cele germane, dar la un pret mult mai atractiv, pentru ca sunt produse in Cehia, unde salariile sunt mult mai scazute decat in Germania. Este clar ca disputele dintre cei doi constructori cresc tot mai mult. Deocamdata Volkswagen nu are cu ce sa diferentieze de Skoda, cu atat mai mult cu cat reputatia constructorului ceh este in crestere, ceea ce ii asigura si o valoare ridicata la revanzare, pentru automobilele sale.