Automobilele din Europa ar putea fi dotate cu cutii negre

15 aprilie 2019



Parlamentul European nu renunta la ideea de a securiza cat mai bine automobilele. Dupa limitarea vitezei, reglementare care ar intra in vigoare in 2021, forul european este pe cale sa decida obligativitatea dotarii tuturor vehiculelor noi cu „aparate de inregistrare a datelor evenimentelor in care sunt implicate”. Altfel spus, un fel de cutii negre, care ar permite analizarea circumstanțelor in care se produc accidentele. Aceasta reglementare ar putea intra in vigoare incepand din 2022.

Din anii 50, toate avioanele de linie sunt echipate cu aparate de inregistrare a datelor de zbor, cunoscute sub numele generic de cutii negre, care inregistreaza toate datele din timpul fiecarei calatorii, inclusiv conversatiile dintre piloti, in cockpit. Acestea sunt date pretioase, care sunt analizate dupa prabusirea unui aparat de zbor. Pornind de la acest dispozitiv, Parlamentul European intentioneaza sa impuna instalarea de sisteme echivalente in vehicule, cu scopul de a culege informatii privind cauzele producerii accidentelor pe sosele.

Obiectivul este clar: „Toate vehiculele vor fi echipate cu aparate de inregistrare a datelor privitoare la accidente, care sa inregistreze date despre accidente cu cateva secunde inainte ca acestea sa se produca. Astfel, vor fi furnizate informatii cruciale, cu scopul de a analiza si de a reduce accidentele”.

Parlamentul European reflecta si asupra tipului de date care vor fi colectate (imagini, sunet, comportamentul masinii, etc) si duratei inregistrarii, pentru a nu afecta viata privata a pasagerilor.

Cativa constructori s-au grabit sa implementeze deja in serie astfel de dispozitive. De exemplu, Citroen C3 a fost echipat cu o camera ce intregistreza momentele dinaintea unui accident.

O data ce cadrul administrativ si tehnic va intra in vigoare, acordul provizoriu va trebui confirmat de ambasadorii tarilor membre UE si de comisia pietei interne si cea privind protectia consumatorilor. Textul final va fi supus votului Parlamentului European si trimis Consiliului de ministri al UE, pentru aprobarea finala. Daca acesta va fi votat, punerea lui in practica ar putea interveni in 2022, pentru noile modele, si in 2024, pentru automobilele noi aflate deja in circulatie.