Green NCAP masoara impactul vehiculelor asupra mediului

7 aprilie 2019



Dupa cum se stie, European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) este un organism european care evalueaza securitatea automobilelor noi, in urma unor teste. Cu ajutorul sau a fost infiintat Green NCAP, care functioneaza in baza acelorasi principii. Este vorba de o institutie nonprofit, cu ajutorul careia diferite state, cluburi auto, asociatii ale consumatorilor si laboratoare europene vor putea testa performantele energetice si emisiile de noxe ale automobilelor noi.

Obiectivul este de a permite consumatorilor sa identifice diferentele dintre cifrele anuntate de constructori si masuratorile reale, cu scopul de a determina constructorii sa isi intensifice eforturile de a propune vehicule tot mai curate.

Green NCAP are in vedere doua aspecte: aerul curat si rentabilitatea energetica. Primul se refera, evident, la poluare. Este evaluat nivelul de emisii de HC (hidrocarburi nearse), de CO (monoxid de carbon), NOX (oxid de azot) si de PN (particule fine), evaluate dupa un barem, cu note pana la 10, fara sa fie indicate deocamdata rezultate in procente.

In ceea ce priveste rentabilitatea energetica, aceasta se refera la capacitatea vehiculului de a transforma sursa sa de energie in miscare, in afara consumului indicat. Si in acest caz exista un barem pe cinci niveluri si note pana la 10. Rezultatele celor doua teste sunt combinate pentru a avea o nota finala, exprimata in stele, pana la 5, ca si la Euro NCAP. In aceasta nota finala va fi integrat in curand si rezultatul unui al treilea test, privind gazele cu efect de sera – CO2 (dioxid de carbon), CH4 (metan) si N2O (protoxid de azot).

Noul organism va inaspri baremul de la an la an. Pentru inceput, testele Green NCAP iau in considerare doar energia si consumul din timpul consumului, insa pe viitor vor include si productia de energie, durata de viata a autovehicului, producerea acestuia si reciclarea componentelor.

Vehiculele sunt testate in laborator si in timpul rulajului, in conditii definite in prealabil. De exemplu, climatizarea este activata in cazul unei temperaturi interioare de aproximativ 23 de grade Celsius, iar pozitiile sunt aprinse. Testele sunt realizate in timpul a trei moduri de conducere: cel mai ecologic, cel mai putin ecologic (in timpul rulajului sunt excluse modurile „circuit” sau „drift”, de exemplu) si modul implicit, la demaraj.

Green NCAP si-a facut debutul cu o prima serie de vehicule. In urma testelor efectuate, conform criteriilor citate, primele doua pozitii, cu 5 stele fiecare, sunt ocupate de BMW i3 si Hyundai Ioniq electric. Volkswagen Up! GTI, primul model cu motor termic, ocupa pozitia a treia, cu 4 stele. El este urmat de un diesel, BMW X1 18d sDrive cu cutie manuala si Mercedes A 200 pe benzina si cu cutie automata, notate cu 3 stele fiecare. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost de 125 CP, cu cutie manuala, a primit doar 2 stele.

Pe ultimele locuri se afla Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro, Subaru Outback 2,5L CVT si Volvo XC40 T5 4×4, fiecare cu cate o stea. Clasamentul se incheie cu Fiat Panda 0,9 TwinAir, Ford Fiesta 1.0 EcoBoost de 100 CP cu cutie automata si Volkswagen Golf 1,6L TDI de 110 CP, cutie automata, care nu au obtinut nicio stea!